• Cirrus

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Stratus skrev 2008-06-27 23:32:51 följande:
    Ja, alltid bråkar man om något... Men jag tänkte idag på allt som vi brukade bråka om förut, och faktiskt inte bråkar om idag. Det var ganska upplyftande faktiskt. OT det med.
    Låter bra, jag längtar lite framåt när det gäller min store Allt är "varför" och lillebror får ta en del stryk tyvärr.
  • Cirrus

Tyras föräldrar skrev 2008-06-30 09:05:59 följande:

beställa för mkt saker av bibbi kan jag nog göra trots två små fina snorungar i knät.-) bra idé
    Jag gjorde min beställning igår trots ett fasligt oväsen här hemma.
  • Cirrus

Jag har alltid tyckt att det fungerat bra med kantband och liknande på min vanliga maskin. Nu börjar jag reta mig på att det känns osmidigt och resultatet blir inte bra lika lätt som jag upplever att andra har det med t ex coverpro. Hur resonerar ni andra som inte har coversömmar och kantbandsmojänger?

• Cirrus

Vi har urtrist väder och mitt huvud dunkar. Jag behöver sy en present till en väninnas son som fyller 2 år på fredag. Hon har kommenterat de frottéknickers jag sytt till bl a min store, ska jag sy liknande eller är det en tråkig present? Tänkte bara sy en grej och spontant känns det då roligare med t ex en tröja.

Blä, jag känner mig velig. Byxa är ju så mkt snabbare fixat än tröja också. Tror det är därför jag drar mig för tröjor. De ska fållas, trist på vanlig maskin som någon skrev tidigare. Vill man kanta något så blir det ett himla pysslande för en liten bit.

yrväder: du som syr mkt bodies, jag har fått för mig att du inte har cover med bandkantare, hur tidskrävande är kanterna för dig? Mäter du ut och fördelar eller har du en lång remsa som hänger med och du töjer allt eftersom?

• Cirrus
    GOBLIgobli skrev 2008-06-30 17:48:57 följande:
    Undviker kantband in i det längsta.
    Varför tror du att jag har fastnat i all denna "muddsömnad"? Men det känns sådär att måsta köpa en till maskin för att komma vidare. Jag planerar för fullt andra inköp till vårt nya hus så en coverpro eller liknande känns svårmotiverat Eller ja..
  • Cirrus
    Gekko skrev 2008-06-30 20:31:48 följande:
    Nu har jag en fråga här. Jag ska köpa en overlock i present till en som knappt sytt med overlock tidigare. Helst inte dyrare än 4000. Nu har jag fått ett erbjudande om att köpa Pfaff Hobbylock 4764 för 3800. Problemet är bara att han inte kommer ha möjlighet att visa mig maskinen och det är jag som kommer få visa den nya ägaren alla finesser. Ni som har maskinen eller känner till den eller har en annan i samma prisklass, vad tror ni? Är det heltokigt? Är den svår? Jag har redan bollat lite med Cirrus men då visste jag ju inte att jag inte skulle hinna få någon utbildning i den. Jag kommer tyvärr inte hinna köpa den från England så det är inget alternativ.
    Jag köpte min hastigt och lustigt när jag fick ett pris på 3000 kr. Ingen utbildning blev det och det var så brått så jag provkörde den inte ens. Sån är jag Köp den!
  • Cirrus

TF, gobli, mira, botilda, gekko m fl, tack för all övertygelse, det får bli ett par knickers. Bara färgvalet kvar då

Min 3-åring var dock inte direkt till någon hjälp: "mamma, jag tycker att vi köper en leksak istället för att syyy" Såpbubblor är hans favorit så det får kanske bli en sån flaska också då.

• Cirrus
    Gekko skrev 2008-06-30 21:05:33 följande:
    Men är 3800 ett för högt pris då? Han gick ner 200 kr från sitt listpris och skickar med en uppsättning trådrullar. Jag vill inte pruta för hårt för han är enda symaskinsbutiken i närheten...
    Vi har ett stadskort med rabatter som går att köpa och på sista giltighetsdagen ifjol upptäckte jag att vår Pfaff-man (inna och jag kallar honom det) hade 25 procent på ett köp. Det var nån timma före stängning så jag fick slänga mig iväg. Inna har för övrigt samma maskin och hon köpte sin på en mässa för 3600 kr tror jag att det var. Då brukar det ju vara lite erbjudanden. Jag tycker eg inte att 3800 kr ett dåligt pris, jag hade ju kanontur. Dock fick jag inga rullar med.
  • Cirrus

Lines underbarn skrev 2008-06-30 21:09:47 följande:

Hjälp mig lite är ni snälla! Jag har ett mönster för tajts som är anpassat för tyg med 5% stretch. Jag ska sy i hilcos interlock och av vad jag förstår så är det inget stretch i det tyget. Hur ska jag anpassa mönstret? Tror ni det räcker att lägga på en cm överallt?
    Jag tycker nog att det är stretch i den interlocken. Det är den jag syr de flesta av mina mössor av.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle