• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Pshevil
    Zaria skrev 2008-07-03 11:48:22 följande:
    Ingen aning. Jo det kanske inte är så relevant med listan från USA, å andra sidan är väl inte hundarna där så olika de i Sverige? Däremot hundhållningen.
    Det är också olika raser som är populära i USA mot här. Alltså kan inte amerikansk statistik appliceras på Sverige då andelen ex pitbulls är mycket högre i USA.

Läste någonstans att det finns 50-75 miljoner hundar i USA och av dem är minst 5 miljoner av pitbullhärkomst/korsning. Och det var bara de man kände till. Det lär ju finnas ett stort mörkertal.
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 12:32:48 följande:
    Berätta gärna. Vilka är " kamphundsägarna" Vad är det för människor?
    * Idioter som vill ha en cool hund

*Folk som vill ha dem bara för att bevisa att de är sååå snutteputtegulliga och missförstådda

*Folk som är kunniga och vet vad de har i kopplet och är kunniga nog att göra en bra hund av den hund de skaffar sig oavsett ras.

Tyvärr verkar just dessa raser vara överepresenterade hos grupp 1 och 2
  • Badbollen

och eftersom jag är det undrar jag vad du menar med " kamphundsägarna" varför ska vi ha ett annat namn än nån som har en lite tax?

• Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 12:34:59 följande:
    Ja om du läst vad jag skrivit så hade du sett att jag ÄR det.
    Du väl plocka fram det då,för jag har aldrig skrivit att "Badboll är kamphundsägare"

Däremot har jag skrivit att "kamphundsägare" är ganska duktiga på att klanka ner på småhundar tex så om det gäller rasism är det nog lika illa från båda håll.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 12:36:26 följande:
    och eftersom jag är det undrar jag vad du menar med " kamphundsägarna" varför ska vi ha ett annat namn än nån som har en lite tax?
    Vad för namn har en "kamphundsägare"?
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 12:38:23 följande:
    hundägare...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-03 12:46:42 följande:
    hundägare...
    Yes

Men vill man veta ungefär vad för hund man har kan man skriva "jakthundsägare" tex om man inte orkar skriva alla raser som innefattar det gång på gång tex.Eller "retriverägare" om man inte orkar skriva alla retriveraser osv I denna diskussion är det ju inte bara Pitbulls som diskuteras utan även andra raser

Sedan är det kanske inte riktigt korrekt men alla fattar ju vad man menar endå.

Men visst är man hundägare oavsett ras
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 12:51:20 följande:
    YesMen vill man veta ungefär vad för hund man har kan man skriva "jakthundsägare" tex om man inte orkar skriva alla raser som innefattar det gång på gång tex.Eller "retriverägare" om man inte orkar skriva alla retriveraser osv I denna diskussion är det ju inte bara Pitbulls som diskuteras utan även andra raserSedan är det kanske inte riktigt korrekt men alla fattar ju vad man menar endå.Men visst är man hundägare oavsett ras
    Jag är hundägare till en RR/Luzernkorsning. Så jag kallar honom för det. Det är jakt, sällskap och "kamphund" i honom. Vet inte vilken kategori jag ska välja i det läget... Blandras inkluderar ju även tex chihuahua/pappilon- blandning så blandras går "fetbort".

En kamphund i mina ögon är en hund som ägaren tillåter att slåss med andra hundar för "sportens" skull. En hund som biter människor (i olika åldrar) anser jag vara en aggressiv hund. En husse/matte som "kampar" med sin hund som belöning har, enligt mej, fel ordval... lek och bus skulle jag hellre kalla det.

Men allt är ju fritt att kallas för vad det vill men man får räkna med att hundägarna blir upprörda när deras fyrbenta vän blir dömd i förhand...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 12:38:23 följande:
    ja varför inte kalla hundägare för just det.. "hundägare" och inget annat..oavsett vad dom har för hund?

Varför ska man bli kallad "kamphundsägare" om man inte kampar med sin hund? och för att den är av en speciellr ras
  • anarkokapitalist
    Badbollen skrev 2008-07-03 13:37:23 följande:
    ja varför inte kalla hundägare för just det.. "hundägare" och inget annat..oavsett vad dom har för hund?Varför ska man bli kallad "kamphundsägare" om man inte kampar med sin hund? och för att den är av en speciellr ras
    För att man tyckte det var "häftigt" att ha en "tuff" hund som är har ett rykte om sig att vara livsfarlig?
Svar på tråden Var observant för dessa raser...