Zaria skrev 2008-07-03 12:51:20 följande:
YesMen vill man veta ungefär vad för hund man har kan man skriva "jakthundsägare" tex om man inte orkar skriva alla raser som innefattar det gång på gång tex.Eller "retriverägare" om man inte orkar skriva alla retriveraser osv I denna diskussion är det ju inte bara Pitbulls som diskuteras utan även andra raserSedan är det kanske inte riktigt korrekt men alla fattar ju vad man menar endå.Men visst är man hundägare oavsett ras
Jag är hundägare till en RR/Luzernkorsning. Så jag kallar honom för det. Det är jakt, sällskap och "kamphund" i honom. Vet inte vilken kategori jag ska välja i det läget... Blandras inkluderar ju även tex chihuahua/pappilon- blandning så blandras går "fetbort".
En kamphund i mina ögon är en hund som ägaren tillåter att slåss med andra hundar för "sportens" skull. En hund som biter människor (i olika åldrar) anser jag vara en aggressiv hund. En husse/matte som "kampar" med sin hund som belöning har, enligt mej, fel ordval... lek och bus skulle jag hellre kalla det.
Men allt är ju fritt att kallas för vad det vill men man får räkna med att hundägarna blir upprörda när deras fyrbenta vän blir dömd i förhand...