• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-03 13:00:32 följande:
    Jag är hundägare till en RR/Luzernkorsning. Så jag kallar honom för det. Det är jakt, sällskap och "kamphund" i honom. Vet inte vilken kategori jag ska välja i det läget... Blandras inkluderar ju även tex chihuahua/pappilon- blandning så blandras går "fetbort".En kamphund i mina ögon är en hund som ägaren tillåter att slåss med andra hundar för "sportens" skull. En hund som biter människor (i olika åldrar) anser jag vara en aggressiv hund. En husse/matte som "kampar" med sin hund som belöning har, enligt mej, fel ordval... lek och bus skulle jag hellre kalla det.Men allt är ju fritt att kallas för vad det vill men man får räkna med att hundägarna blir upprörda när deras fyrbenta vän blir dömd i förhand...
    Varför ta åt sig om man skriver "kamphundsägare" utan att lägga någon värdering i det? Då vet man vad det är för typ av hund. Precis som jag skulle kunna skriva "jakthundsägare" eller "brukshundsägare" om jag ville prata med de som har den typen av hund. Jag vet då ingen som skulle ta åt sig av det mer än "kamphundsägarna". Tar man åt sig av det borde man kanske se efter vad man har för värderingar själv istället för att på förhand döma alla att det är givet att de hatar deras hundar.

Jag har inte skrivit ett ont ord om varken "kamphundar" eller andra hundar här, endå blir jag påhoppad av många med att jag är en "kamphundshatare" snacka om att vissa hundägare till vissa raser tar minsta chans till att ta illa upp över saker som inte ens är skrivna.
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 14:44:23 följande:
    Det är väl den Engelska staffen som kallas Nannydogs,inte Pitbulls
    " En amerikansk pitbullterrier är en mellanstor atletisk hund med kort hårlag, och med ett öppet och tillgängligt temperament. Hunden är i motsats till exempelvis en Rottweiler en förarvek hund, vilket i enkel översättning betyder att den inte är hård i temperamentet och försöker testa sin rang i flocken. Det är en människokär hundras mycket tack vare avelsarbetet som i århundraden sållat bort aggressiva hundar. Det gick helt enkelt inte att hantera en aggressiv hund i kampsammanhang, och aggressiva hundar i sin tur brände sitt krut i förtid i matcherna och förlorade.

Helen Keller och hennes pitbullUnder åren av denna selektiva avel så har man fått fram en hundras som inte har bitvillighet mot människor, och i de fotspåren används många hundar idag som så kallade "nannydogs", på sjukhus och äldreboenden pga. sin tillgivenhet. Helen Keller hade en pitbull som servicehund under tidigt 1900-tal."
  • LovelyMeLovelyYou
    Zaria skrev 2008-07-03 14:52:37 följande:
    Varför ta åt sig om man skriver "kamphundsägare" utan att lägga någon värdering i det? Då vet man vad det är för typ av hund. Precis som jag skulle kunna skriva "jakthundsägare" eller "brukshundsägare" om jag ville prata med de som har den typen av hund. Jag vet då ingen som skulle ta åt sig av det mer än "kamphundsägarna". Tar man åt sig av det borde man kanske se efter vad man har för värderingar själv istället för att på förhand döma alla att det är givet att de hatar deras hundar.Jag har inte skrivit ett ont ord om varken "kamphundar" eller andra hundar här, endå blir jag påhoppad av många med att jag är en "kamphundshatare" snacka om att vissa hundägare till vissa raser tar minsta chans till att ta illa upp över saker som inte ens är skrivna.
    Jag ogillar med beteckningen kamphundsägare, för vad fasiken är det som säger att en person som har en ras som ibland används till kamp är just en ägare till en kamphund?

Jag lovar att vilken hund som helst kan bli en kamphund (mer eller mindre bra iofs).

Ska kanske tillägga att jag inte ens har hund, är hundrädd. Men ska jag välja vilka hundar som toppar min lista på vilka jag är räddast för är det pudlar, schäfrar och en annan liten hundras som jag inte vet vad den heter.
    Enligt min erfarenhet är småhundar (iaf vissa) betydligt mer aggressiva än stora, men man säger ist att de är "ettriga" och på så vis är de ju inte farliga...
  • Badbollen

Sista delene blev fel, här kommer den

Under åren av denna selektiva avel så har man fått fram en hundras som inte har bitvillighet mot människor, och i de fotspåren används många hundar idag som så kallade "nannydogs", på sjukhus och äldreboenden pga. sin tillgivenhet. Helen Keller hade en pitbull som servicehund under tidigt 1900-tal.

• Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 14:52:37 följande:
    Varför ta åt sig om man skriver "kamphundsägare" utan att lägga någon värdering i det? Då vet man vad det är för typ av hund. Precis som jag skulle kunna skriva "jakthundsägare" eller "brukshundsägare" om jag ville prata med de som har den typen av hund. Jag vet då ingen som skulle ta åt sig av det mer än "kamphundsägarna". Tar man åt sig av det borde man kanske se efter vad man har för värderingar själv istället för att på förhand döma alla att det är givet att de hatar deras hundar.Jag har inte skrivit ett ont ord om varken "kamphundar" eller andra hundar här, endå blir jag påhoppad av många med att jag är en "kamphundshatare" snacka om att vissa hundägare till vissa raser tar minsta chans till att ta illa upp över saker som inte ens är skrivna.
    Att ens säga kamphund är illa nog. varför måste det vara en stämpel på en ras?? förstår inte.
  • Zaria
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-03 14:56:55 följande:
    Jag ogillar med beteckningen kamphundsägare, för vad fasiken är det som säger att en person som har en ras som ibland används till kamp är just en ägare till en kamphund?Jag lovar att vilken hund som helst kan bli en kamphund (mer eller mindre bra iofs).Ska kanske tillägga att jag inte ens har hund, är hundrädd. Men ska jag välja vilka hundar som toppar min lista på vilka jag är räddast för är det pudlar, schäfrar och en annan liten hundras som jag inte vet vad den heter.Enligt min erfarenhet är småhundar (iaf vissa) betydligt mer aggressiva än stora, men man säger ist att de är "ettriga" och på så vis är de ju inte farliga...
    Jag skriver "kamphundsägare" just för att folk vet vilka raser jag menar. Sedan att folk väljer att misstolka det till att jag hatar vissa hundraser får stå för dem.

Har själv sett en Amstaff attackera en annan hund och maken till kamplust har jag aldrig sett, ju mer man försökte få isär hundarna på olika sätt ju mer taggad blev hon, smärta kände den inte.

Därmed är det inte sagt att att kamplust innebär aggressivitet alla gånger man kan göra något bra av det.

Även om andra hundar också kan attackera och bita är det få som ofta gör sådan stor skada som "kamphundarna" gör.
  • Badbollen

ungefär som att säga att alla blondiner är bimbos..
    Skulle det vara ok?
    ..bara för att del inte har alla hästar i stallet ska jag kalla alla blondiner bimbos??

"oh titta stackars barn som har en bimbo mamma!"

" Titta en bimbo!! Gå över på andra sidan gatan, hon kanske visar brösten för oss annars!!!"

• Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 15:00:15 följande:
    Att ens säga kamphund är illa nog. varför måste det vara en stämpel på en ras?? förstår inte.
    Vad tyckler du jag skall säga om jag vill prata om just dessa raser men inte orkar rada upp varenda ras i varje inlägg?

Ponera att saken bara gäller ägare till dessa hundar och inga andra.
  • LovelyMeLovelyYou
    Zaria skrev 2008-07-03 15:01:15 följande:
    Jag skriver "kamphundsägare" just för att folk vet vilka raser jag menar. Sedan att folk väljer att misstolka det till att jag hatar vissa hundraser får stå för dem.Har själv sett en Amstaff attackera en annan hund och maken till kamplust har jag aldrig sett, ju mer man försökte få isär hundarna på olika sätt ju mer taggad blev hon, smärta kände den inte. Därmed är det inte sagt att att kamplust innebär aggressivitet alla gånger man kan göra något bra av det.Även om andra hundar också kan attackera och bita är det få som ofta gör sådan stor skada som "kamphundarna" gör.
    Jo jag vet med en hund med amstaff (eller pitbull) och schäfer i sig kan döda andra hundar, en bekants hund har gjort det 4 ggr... Men det beror på vem som har hand om hunden med. Denna hund var i polisens förvar men var då så snäll och foglig att mna inte tyckte den var en risk, vilket gjorde att ägaren fick tillbaka den. Hos ägaren är den inte lika snäll...

Men en annan bekant till mig fick göra en hudtransplatation för att en labrador bet sönder handen på henne, då borde detta vara en kamphund med, för den släppte inte... Hur man än gjorde. Inte innan den slogs medvetslös. Och detta var en hund som var hur snäll och go annars, som inte blivit illa behandlad på ngt sätt. Det bara slog till i huvudet på den.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 15:02:20 följande:
    ungefär som att säga att alla blondiner är bimbos..Skulle det vara ok?..bara för att del inte har alla hästar i stallet ska jag kalla alla blondiner bimbos??"oh titta stackars barn som har en bimbo mamma!"" Titta en bimbo!! Gå över på andra sidan gatan, hon kanske visar brösten för oss annars!!!"
    Vem har sagt att en "kamphund" måste vara farlig?
    Min granne har världens snällaste och goaste hund av "kamphundsras"

Hon säger för det mesta också "kamphund" om hon pratar om raserna generellt.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...