• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 15:01:15 följande:
    Jag skriver "kamphundsägare" just för att folk vet vilka raser jag menar. Sedan att folk väljer att misstolka det till att jag hatar vissa hundraser får stå för dem.Har själv sett en Amstaff attackera en annan hund och maken till kamplust har jag aldrig sett, ju mer man försökte få isär hundarna på olika sätt ju mer taggad blev hon, smärta kände den inte. Därmed är det inte sagt att att kamplust innebär aggressivitet alla gånger man kan göra något bra av det.Även om andra hundar också kan attackera och bita är det få som ofta gör sådan stor skada som "kamphundarna" gör.
    Även om det är mycket kraftiga och allvarliga skador av en hund av okänd härkomst eller annan ras än pitbull, så verkar det inte vara lika stort nyhetsvärde i en sådan incident. NCRC undersöker alla hund relaterade bitskador i USA, och rapporterar att det blir allt vanligare att folk citerar media rutinmässigt, och använder det som bevis för att pitbulls skulle vara farligare än andra raser.
  • Zaria
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-03 15:05:04 följande:
    Jo jag vet med en hund med amstaff (eller pitbull) och schäfer i sig kan döda andra hundar, en bekants hund har gjort det 4 ggr... Men det beror på vem som har hand om hunden med. Denna hund var i polisens förvar men var då så snäll och foglig att mna inte tyckte den var en risk, vilket gjorde att ägaren fick tillbaka den. Hos ägaren är den inte lika snäll...Men en annan bekant till mig fick göra en hudtransplatation för att en labrador bet sönder handen på henne, då borde detta vara en kamphund med, för den släppte inte... Hur man än gjorde. Inte innan den slogs medvetslös. Och detta var en hund som var hur snäll och go annars, som inte blivit illa behandlad på ngt sätt. Det bara slog till i huvudet på den.
    Jag har aldrig sagt att andra raser inte kan attackera.

Men berätta för mig varför just dessa raser valdes ut från början att vara med i hundkamper? För att de hade ett visst åtråvärt temperament eller av en ren slump?

Varför "kampar" inte folk pudlar istället för hundar av dessa raser eller varför inte labradorer? (Ja det finns olagliga hundkamper i sverige)

Klart en labrador kan bita sönder en hand men hade det varit en annan ras kanske skadorna blivit ännu värre.
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 15:06:13 följande:
    Vem har sagt att en "kamphund" måste vara farlig?Min granne har världens snällaste och goaste hund av "kamphundsras"Hon säger för det mesta också "kamphund" om hon pratar om raserna generellt.
    Du säger ju att kamphundar är avlade till att kampa! Vilket är totalt fel
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 15:06:44 följande:
    Även om det är mycket kraftiga och allvarliga skador av en hund av okänd härkomst eller annan ras än pitbull, så verkar det inte vara lika stort nyhetsvärde i en sådan incident. NCRC undersöker alla hund relaterade bitskador i USA, och rapporterar att det blir allt vanligare att folk citerar media rutinmässigt, och använder det som bevis för att pitbulls skulle vara farligare än andra raser.
    Det får väl stå för dem i så fall,man kan inte döma varenda kotte som använder ordet "kamphund" för att hata hundar av dessa raser. Dessutom används ordet "kamphund" ganska friskt även av de som äger dessa hundar och jag tror inte de avskyr den ras som de har själva.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 15:09:51 följande:
    Du säger ju att kamphundar är avlade till att kampa! Vilket är totalt fel
    Vad var de avlade för från början då? Inte var det som "knähundar"
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 15:12:37 följande:
    Vad var de avlade för från början då? Inte var det som "knähundar"
    Du är i tråden utan att ens läsa alla inlägg som finns..om du läser dom inlägg jag skrivit så ser du vad dom är avlade till
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 15:14:02 följande:
    Du är i tråden utan att ens läsa alla inlägg som finns..om du läser dom inlägg jag skrivit så ser du vad dom är avlade till
    Jag har iaf inte tid att läsa 216 inlägg,Du behöver dessutom inte komma lära mig något om hundar då jag redan är hundvan och kan en hel del, du borde däremot lära dig läsa för du läser in massor som jag inte ens har skrivit.

Nu skall jag till jobbet och kanske hata lite mördarhundar på vägen,för jag ju "hundrasist" säger du ju och avskyr "kamphundar"
  • Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 15:17:05 följande:
    Jag har iaf inte tid att läsa 216 inlägg,Du behöver dessutom inte komma lära mig något om hundar då jag redan är hundvan och kan en hel del, du borde däremot lära dig läsa för du läser in massor som jag inte ens har skrivit.Nu skall jag till jobbet och kanske hata lite mördarhundar på vägen,för jag ju "hundrasist" säger du ju och avskyr "kamphundar"
    då ska du inte yttra dig om du inte orkar läsa all info som folk här lagt in i syfte att försvara denna ras, om du hade varit hundvan hade du vetat att det inte är en engelska staffen som kallas "nannydog" okunskap är ordet!

ha en bra dag!
  • Funny
    Litetdahl skrev 2008-07-02 11:03:11 följande:
    Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...
    Skulle hellre ta mig en titt på hundföraren och ekipagets samspel faktiskt innan jag byter sida på gatan. Bättre det än att bara döma efter vilken ras det är på hunden. Man ska inte dra alla över en kam...
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 15:19:17 följande:
    då ska du inte yttra dig om du inte orkar läsa all info som folk här lagt in i syfte att försvara denna ras, om du hade varit hundvan hade du vetat att det inte är en engelska staffen som kallas "nannydog" okunskap är ordet!ha en bra dag!
    Det står på ganska många ställen att den Engelska staffen kallas nannydogs,har dessutom hört det av en uppfödare.

Du däremot verkar otroligt okunnig på hundar men visst du får tro på dina egna små sanningar.

Men vi kan ju säga att alla "kamphundar" fötts utan kamplust, att muslimer är en "ras", att man som hundmänniska måste älska alla raser och att inga hundraser är avlade för ett viss ändamål, funderar på om jag skall försöka mig på att göra älghund av grannens Amstaff, om inga hundar är avlade för något speciellt borde det ju gå toppenbra, det är ju "ägaren som gör hunden" sägs det ju.

Nu kilar jag...Zaria (som lärt sig idag att hon visst hatar Kamphundar) *asg*
Svar på tråden Var observant för dessa raser...