• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Lilith74
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-03 21:45:30 följande:
    Nej, men det kan ju bli fel då man blandar olika raser då vissa raser helt enkelt inte går ihop, sen ska man nog passa sig för renrasiga hundar med, för det finns ju rent sönderavlade hundar.
    Håller med, jag undviker renrasiga hundar. Blandraserna är stabilare, friskare och lättare, enligt min erfarenhet. Jag har en schäfer/greyhound och en doberman/greyhound.
  • enlitenbitkaka

"De stridslystna hundarnas särdrag/../"

Förklara gärna vilka dessa stridslystna vovvarna är???

Lilith74 skrev 2008-07-03 21:26:25 följande:
    Ni som snackar om att det bara är ägaren som formar hunden och rasen har noll betydelse - varför är det viktigt för så många av er att köpa renrasiga hundar? Det bör ju enligt er egen teori vara som att helt köpa grisen i säcken. Ni skulle spara rejält med pengar på att köpa en blandras istället.Eller - har ni också förstått att olika raser har olika egenskaper, men förnekar de stridslystna hundarnas särdrag för att det passar er?
  • Splach
    Lilith74 skrev 2008-07-03 21:26:25 följande:
    Ni som snackar om att det bara är ägaren som formar hunden och rasen har noll betydelse - varför är det viktigt för så många av er att köpa renrasiga hundar? Det bör ju enligt er egen teori vara som att helt köpa grisen i säcken. Ni skulle spara rejält med pengar på att köpa en blandras istället.Eller - har ni också förstått att olika raser har olika egenskaper, men förnekar de stridslystna hundarnas särdrag för att det passar er?
    jag säger inte att det enbart ligger vid hunden..
    Däremot säger jag att det ligger till 50% av genetik och till 50% av miljö.

Jag är emot blandras avel av många orsaker, och det handlar inte bara om mentalitet.
    utan om mycket andra saker med.
  • LovelyMeLovelyYou
    Lilith74 skrev 2008-07-03 21:47:28 följande:
    Håller med, jag undviker renrasiga hundar. Blandraserna är stabilare, friskare och lättare, enligt min erfarenhet. Jag har en schäfer/greyhound och en doberman/greyhound.
    Fast min drömhund är antingen en rottweiler eller en amstaff. När vi sen skaffar hund, katten dödar hundar (elr försöker) så vi väntar tills vi inte har några andra djur.

Däremot skulle jag inte få för mig att blanda dessa raser då de kan vara aggressiva båda.
  • enlitenbitkaka

Eeh...aggressiva båda två? Ja precis som en chihuahua kan va aggressiv eller en pudel eller en golden....varken rottweiler eller amstaff löper större risk för att utveckla aggressivitet än någon annan ras.

ÄlskarMorgan skrev 2008-07-03 21:56:12 följande:
    Fast min drömhund är antingen en rottweiler eller en amstaff. När vi sen skaffar hund, katten dödar hundar (elr försöker) så vi väntar tills vi inte har några andra djur. Däremot skulle jag inte få för mig att blanda dessa raser då de kan vara aggressiva båda.
  • princezz

nummer ett är att ägaren gör hunden..oavsett om de 'r en pitbull eller en jack russel...visst har aveln stor betydelse,..men en hund med "knäppa" föräldrar blir inte knäpp per automatik..

min tik fungerar jätte bra med människor i alla åldrar trot sin ra och man behöver absolut inte gå några omvägar när man möter oss..morrar hon så är det bara för att visa sin dominans innan hon fått hälsa på den andra hunden..

Lite ironiskt är det väl att jag redan som ett åring blev hundbiten...av en GOLDEN RETRIVER! den satte sig i armen och jag har än ida 27 år senare ärr kvar....

• Gammy

har inte läst hela tråden... men är så innerligt trött på att folk anser att vissa raser är FARLIGARE än andra... nej nej o åter NEJ! Allt handlar om hur man stimulerar och OM man stimulerar sin hund!!

De flesta av mina vänner har amstaff o pit! gudasnälla hundar! Men de tränas också av deras kunniga o pålästa ägare som är fullt medvetna om vad de har i kopplet!
    Men sen..stora hundar = större skador (allt som oftast)

Sen får man inte glömma av att terrier är terrier.. har själv två st JackRussell...oh my god..jag har ju att göra
    Vissa raser kräver mer stimulans än andra, simple as that! Och blir en hund understimulerad då hittar den på jävelskap för att få tömt lite energi, och tyvärr, majoriteten av folk som skaffar dessa "mördarhundar" har inte den blekaste om vad de gett sig in på. de vill ha en pit/staffe/amstaff för att vara häftiga.

80-talet var väl schäfern livsfarlig och attackerade gamla tanter?
    90-talet åt rottweiler o dobermann upp dagisbarn
    än så länge tuggar pitbullen människoben...

kommer snart en ny livsfarlig ras ska ni se.

man ska absolut inte ignorera att vissa raser har varit inblandade i attacker mm, men det är inte hunden i 98% av fallen! Det är idioten som håller i kopplet!

Inför hundkörkort och skarpare lagar kring djurägandet!
    finns mkt mer att skriva..men blir bara upprörd att vissa tror att vissa raser är farliga..herregud. vissa raser har lättare för att bli aggressiva, men med rätt kunskap och träning så ...

• Gammy

har också blivit biten av div raser..inte fan förkastar jag de raser för det...herregud...då hade jag inte gillat spec många hundar

PUNISH THE DEED, NOT THE BREED!!!!

• LovelyMeLovelyYou
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 21:57:58 följande:
    Eeh...aggressiva båda två? Ja precis som en chihuahua kan va aggressiv eller en pudel eller en golden....varken rottweiler eller amstaff löper större risk för att utveckla aggressivitet än någon annan ras.
    Det blev fel för jag inte hann skriva mer, det jag menar är att rottweilerhunden enligt vad jag erfarit är vakthund från början, vilket gör den till en hund med kanske lite mer temperament, och amstaffen som den är nu (eller de mixar som finns idag, för jag gissar att mkt amstaffar blandas) som faktiskt kan ha en del rasfel beroende på diverse saker.

Vet inte om jag förklarade mig bra nog, men jag hoppas det...

En hund jag är hopplöst livrädd för är schäfern, tänker enbart på polishundar då och dem är jag rädd för.
  • logg81
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-03 22:15:03 följande:
    Det blev fel för jag inte hann skriva mer, det jag menar är att rottweilerhunden enligt vad jag erfarit är vakthund från början, vilket gör den till en hund med kanske lite mer temperament, och amstaffen som den är nu (eller de mixar som finns idag, för jag gissar att mkt amstaffar blandas) som faktiskt kan ha en del rasfel beroende på diverse saker.Vet inte om jag förklarade mig bra nog, men jag hoppas det... En hund jag är hopplöst livrädd för är schäfern, tänker enbart på polishundar då och dem är jag rädd för.
    Jag känner samma som du men för rottisar... De har otäcka ögon! *ryser*
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...