• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 11:42:34 följande:
    Jo det vet jag,var dock en tråd här där många försökte få fram listan men ingen lyckades. Därav att jag blir skeptisk.Hade varit kul med även en statestik på vilka hundar som främst biter ihjäl/skadar andra hundar samt vilka som leder statestiken på attacker med dödlig utgång.
    Jag skulle gärna vilja se svensk statistik. Det ploppar upp statistik från utlandet titt som tätt men jag har annu inte sett någon från Sverige. Känns lite onödigt att läsa om hur många i USA som blir bitna när vi (iaf jag) bor i Sverige. Men det kanske inte finns någon?
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Badbollen

undrar om statistik är det som styr?
    Ska man gå på statistik som gäller andra saker hade jag varit rasist idag. Det är jag inte. har en open mind, borde gälla hundraser också.

Ska man följa en statistik lista för att veta vilka människor eller djur som är farliga, och där avgöra vad som är bra och dåligt och dra den rasen/människoslaget över samma kam?

är det rätt?

• logg81
    Badbollen skrev 2008-07-03 11:45:24 följande:
    undrar om statistik är det som styr?Ska man gå på statistik som gäller andra saker hade jag varit rasist idag. Det är jag inte. har en open mind, borde gälla hundraser också.Ska man följa en statistik lista för att veta vilka människor eller djur som är farliga, och där avgöra vad som är bra och dåligt och dra den rasen/människoslaget över samma kam?är det rätt?
    Bra poäng!
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-03 11:45:03 följande:
    Jag skulle gärna vilja se svensk statistik. Det ploppar upp statistik från utlandet titt som tätt men jag har annu inte sett någon från Sverige. Känns lite onödigt att läsa om hur många i USA som blir bitna när vi (iaf jag) bor i Sverige. Men det kanske inte finns någon?
    Ingen aning. Jo det kanske inte är så relevant med listan från USA, å andra sidan är väl inte hundarna där så olika de i Sverige? Däremot hundhållningen.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 11:45:24 följande:
    undrar om statistik är det som styr?Ska man gå på statistik som gäller andra saker hade jag varit rasist idag. Det är jag inte. har en open mind, borde gälla hundraser också.Ska man följa en statistik lista för att veta vilka människor eller djur som är farliga, och där avgöra vad som är bra och dåligt och dra den rasen/människoslaget över samma kam?är det rätt?
    Det är väl en vis skillnad på hundraser som är framavlade för olka ändamål mot männsiskor som i grund och botten alla är lika, tex finns det inte ett folkslag som dansar bättre än ett annat eller ett som är mer kriminellt belagt än andra osv.
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 11:48:22 följande:
    Ingen aning. Jo det kanske inte är så relevant med listan från USA, å andra sidan är väl inte hundarna där så olika de i Sverige? Däremot hundhållningen.
    jo men det är det jag menar. Vi har olika hundhållning och då formar vi våra hundar på olika sätt. I de flesta fall är det ju husse/matte som gör sin hund till det den blir. Sen finns det självklart hopplösa fall och sjuka hundar.
    Vår syn är väl oftast mer kamrataktig/vän och den amrekanska mer arbetande? jag kan ha fel men det är den uppfattning jag fått...
  • skrullan
    Svar på #136
    Zaria skrev 2008-07-03 11:49:55 följande:
    Det är väl en vis skillnad på hundraser som är framavlade för olka ändamål mot männsiskor som i grund och botten alla är lika, tex finns det inte ett folkslag som dansar bättre än ett annat eller ett som är mer kriminellt belagt än andra osv.
    Människor är väl inte i grund och botten lika? Vi är ju också "fram avlade" till olika syften och olika klimat.
  • Badbollen

Skulle jag följa statistik hade jag nog inte gått utanför dörren eller litat på en annan människa, vågat skaffa barn, vågat satsa på kärleken,vågat flyga flygplan, sitta i en bil på en motorväg ..men det viktigaste av allt... Jag hade aldrig vågat tro att det finns bra människor oavsett vad statistiken säger. Aldrig vågat leva.

• Zaria
    skrullan skrev 2008-07-03 11:51:52 följande:
    Svar på #136
    Människor är väl inte i grund och botten lika? Vi är ju också "fram avlade" till olika syften och olika klimat.
    Vad skiljer en afrikan som föds i sverige mot en vanlig svensk tex? Har han mer risk att bli tex kriminell mot en svensk? Nej knappast.

Det som möjligtvis skiljer är villkoren vi vuxit upp på,men vi är knappast avlade för olika ändamål.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...