• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Litetdahl

Men snälla, vaddå jag dillar om? Om du inte var så ettrig och snabb på tangentbordet skulle du hunnit läsa att jag hänvisade till SKK som källa. Kolla själv! Gjorde en tydligare källhänvisning i ett annat inlägg på sida 10-11. Föreslår att du klankar ner på SKK istället.

enlitenbitkaka skrev 2008-07-02 17:19:37 följande:
    Hur ska jag kommentera det här utan att va nedlåtande...nästan omöjligt efsm du så uppenbart inte har en aning om vad du dillar om. Gör din hemläxa innan du börjar peka med fingret. En kamphund är en hund som används i kamp vilket idag är förbjudet. Alltså; ingen kamphund finns. Du kan få en pudel att kampa om du vill.  Ska den också heta kamphund då? Och att du ens nämner staffen...jag kan inte låta bli att le.... Ärdu medveten om att staffen även går under namnet nanny dog efsm den har en överlägsen känsla för små barn jämfört med andra hundar?
  • Pshevil
    Litetdahl skrev 2008-07-03 14:03:56 följande:
    Så kan man visst räkna. Eftersom det inte finns någon officiell statistik på antalet individer i varje ras ger det här i alla fall en populationsfördelning.
    Visst KAN man räkna så, men BÖR man verkligen det om man är intresserad av ett KVALITATIVT resultat?

Och det kan ju finnas en ras av de 240 (eller vad det nu var) som är överrepresenterad! Då blir ju resultatet helt felaktigt.
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • LovelyMeLovelyYou

Jag tror att alla hundar blir vad man gör dem till, så enkelt är det. Inget djur går att lita till 100 % på, inte ens människan.

• Badbollen
    Litetdahl skrev 2008-07-03 14:09:07 följande:
    Men snälla, vaddå jag dillar om? Om du inte var så ettrig och snabb på tangentbordet skulle du hunnit läsa att jag hänvisade till SKK som källa. Kolla själv! Gjorde en tydligare källhänvisning i ett annat inlägg på sida 10-11. Föreslår att du klankar ner på SKK istället.
    " Aveln av hundar har sedan spårat ur för att mätta efterfrågan, och folk utan kunskap om avel såg chansen att göra en snabb hacka svarta pengar genom att förse köparna med hundar. Man avlade på hundar utan känd bakgrund, utan stamtavla eller registreringsbevis och detta innebar att man även plockade in hundar av andra raser än Pitbull, men sålde avkomman som "pitbulls". Detta i sin tur förde naturligtvis med sig att man inte visste något om eventuell sjukdomsbild bakåt på hundarna man valde att avla på. Man förde även in hundar i denna veva med osäkert temperament som det aldrig borde ha avlats på överhuvudtaget, och när personer utan hundkunskap köpte hundar för att vara "tuffa" så slog detta givetvis bakut och incidenter började hända allt oftare. Vissa har även i denna cirkus medvetet korsat in Rottweiler och andra utpräglade vakthundar i den såkallade "kamphunds aveln", allt för att få en vassare hund. Blandar man pitbullen som i åratal avlats för att inte bita människor och som har en utpräglad arbetsvilja och mod, med hundar avlade för vakt/skärpa och bitvillighet, så går det garanterat snett om man som ägare till denna hunden är okunnig.
  • Badbollen

" Sverige går det inte att meritera sin hund inom bruksgrenar då den inte är godkänd som ras av SKK. Men i många länder så som USA finns den i toppen av de flesta utmaningar den ställs inför. Den används av polis, väktare, SAR-hundar (räddningshundar) och är mycket väl lämpad för detta tillsammans med en kunnig förare, då hunden har en stor arbetspotential och vilja.

Hunden är avlad under århundraden efter prestation, i motsats till utställningshundar som avlats efter en förutsatt mall. Detta har i sin tur gett en vidare bas för vad som är tillåtet i fråga om färger, vikt etc.

• ModestyB

Ännu en tråd som handlar om samma sak, där okunniga människor får fortsätta att sätta skräck i andra med lika bristande kunskaper. För sorgligt. Att ni inte tröttnar, alt. letar upp andra, liknande trådar istället för att ständigt skapa nya.

Som om det finns något nytt under solen?

En kamphund används till kamp. En Pitbull är inte per automatik en kamphund. Även Pitbulls måste tränas för att bli kamphundar, alt falla i helt fel händer, precis som vilken ras som helst. Bristande tillsyn/ansvar är inte en fråga om ras, utan en fråga om ägaransvar och det brister och har brustit i alla tider, oavsett vilken ras som för tillfället är på modet för idioter att skaffa.

En hund är en blandras om det inte finns papper på att den är registrerad. Det finns bara ett par hundra renrasiga Pitbulls i Sverige och dessa förekommer mycket sällan, för att inte säga aldrig, i incidenter. De hundar som media skapar rubriker om är inga renrasiga hundar som det bara slagit slint för, glöm det.

En Pitbull är, precis som Amstaff och staffe, avlad för att inte bita människor. En hund som i piten vände sig mot sin dogman kunde inte plåstras ihop och alltså inte heller fortsätta slåss, så dessa hundar uteslöts ur avel. Det är så man har lyckats skapa raser som anses mer lämpade för barnfamiljer, såsom staffen ex.

Att en hund av pitbulltyp är den som förekommer på alla inklippta bilder bredvid notiserna beror på att tidningarna köper, eller prenumererar på bilder från bildbyråer, eller tror ni på allvar att journalisterna lyckas klippa bilder på alla hundar som är inblandade i olyckor?

TS undrade varför vallhundar och varghybrider låg så högt på listan. Vallhundar är avlade för viss skärpa och en understimulerad vallhund är inte rolig att ha att göra med. Vargar flyr hellre än biter, men kan den inte fly så biter den. Svårare än så är det inte och skulle alla veta vad det är för hund och vilken ras det är dom har i kopplet så skulle alla också veta hundens styrkor och svagheter och då skulle kanske alla dessa listor med bitstatistik vara ett minne blott, vad vet jag.

• Badbollen

Det finns ett stort antal fördomar och myter om amerikansk pitbullterrier, mycket tack vare sin brokiga historia. Hur dessa myter och fördomar har uppstått är det svårt att sia om. Några av de vanligare myterna är:

Pitbull är inte en renrasig hund.- Den är stambokförd sedan 1898 i UKC.

Termen Pitbull är samlingsnamn för alla bull och terrierraser.- Termen är en förkortning av namnet "American Pitbull Terrier", och avser endast denna ras.

Käkarna låser sig.- Det är en genetisk och anatomisk omöjlighet hos hundar att låsa sina käkar.

Ingen hund biter hårdare än en pitbull.- Det finns ingen vetenskapligt säkerställd metod att mäta hundars bettstyrka.

Man kan aldrig få en pitbull att lyda.- Det finns raser som är lättare att arbeta med, men för den som är beredd att lägga ner tid och arbete på sin hund så finns det alla förutsättningar att lyckas.
    I Sverige är inte pitbull så vanlig som brukshund ännu men i USA finns det ett stort antal amerikanska pitbullterriers som är framgångsrika inom lydnad och andra bruksgrenar.

Pitbulls är inte rädda för någonting.- Alla hundraser består av många olika individer, temperament och personligheter så alla är inte likadana. Det går inte att uttala sig om en hel hundras med utgångspunkt från några enstaka individer. En pitbull ska inte vara nervös och rädd men den ska inte heller vara alltför dumdristig och självdestruktiv.

Många anser att detta är en kontroversiell hundras, och med tanke på hur ofta det skrivs om "Pitbulls" i framför allt kvällspress i negativa ordalag, så är det kanske inte så konstigt. Detta är en direkt översättning gjord av [7] "National Canine Research Council" i USA som tittade närmare på hur hundar av olika ras kontra Pitbull behandlas i media.

18 augusti 2007 En Labradormix attackerade en 70-årig man och skadade honom svårt. När polisen kom till platsen, sköts hunden då den attackerade dem. Detta resulterade i en artikel och enbart i en lokaltidning.

19 augusti 2007 En blandrashund attackerar och biter en 16 månader gammal flicka svårt i nacken. Detta resulterade i två artiklar i samma tidning.

20 augusti 2007 En sexårig pojke blir svårt attackerad av en mellanstor blandrashund, och får uppsöka sjukhus. Bland annat har hunden bitit av ena örat på pojken. Detta resulterade i en artikel i lokalpress.

21 augusti 2007 En 59 år gammal dam blir attackerad i sitt hem av sina två pitbulls, och får skador som krävde sjukhusvård. Detta resulterade i 230 artiklar i nationell och internationell press. Även annan media, bland andra CNN, MSNBC, och FOX, tog upp händelsen

Även om det är mycket kraftiga och allvarliga skador av en hund av okänd härkomst eller annan ras än pitbull, så verkar det inte vara lika stort nyhetsvärde i en sådan incident.[7] NCRC undersöker alla hund relaterade bitskador i USA, och rapporterar att det blir allt vanligare att folk citerar media rutinmässigt, och använder det som bevis för att pitbulls skulle vara farligare än andra raser.

• Zaria
    PunkJohan skrev 2008-07-03 13:42:07 följande:
    En kompis till mig har en pitbull, renrasig sådan. Den har aldrig bitit nån och kommer aldrig göra det heller så dumsnäll hon är. En bekant till morsan har en Cockerspaniel, liten, fluffig, luddig och söt. Det fanskapet biter allt så fort aset kommer åt... Och folk kallar polarens pitbull för mördarhund/kamphund? Så man vill gråta. Btw, hur många vet att just pitbulls kallas "nannydogs" på vissa håll för de är så grymt bra med barn?
    Det är väl den Engelska staffen som kallas Nannydogs,inte Pitbulls
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 13:37:23 följande:
    ja varför inte kalla hundägare för just det.. "hundägare" och inget annat..oavsett vad dom har för hund?Varför ska man bli kallad "kamphundsägare" om man inte kampar med sin hund? och för att den är av en speciellr ras
    Du fattar nog vad jag menar,i denna tråden diskuteras det just "kamphundar" inte "jakthundar" eller "fågelhundar"
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 13:39:54 följande:
    hade du läst hela tråden hade du sett att jag är hundägare till en pitbull/amstaff. När du då skriver att "kamphundsägare" är det vad du kallar mig..och hur dom är enl dig så va et intressant att höra din generallisering av hur just sådan ägare är
    I denna tråden är det många "kamphundsägare" och väldigt många av dem klagar över småhundar hit och dit, jag har redan skrivit vilka människor det är som har "kamphundar
Svar på tråden Var observant för dessa raser...