• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • katrili

folk får jättegärna ta en omväg när jag kommer med min hund... eftersom det idag är så att ALLA kommer fram och ska hälsa på min hund... hon är väldigt fin, visst, men jag vill lära min hund att ignorera människor vilket är svårt när hon får så mycket uppmärksamhet att folk... så det är människor som pajar för hundar, inte hunden själv...

nu var det här ett enkelt exempel, det finns ju de som gör sina hundar aggressiva, det är heller inte hundens fel, så gnäll inte på hundarna,

min hund var inte van vid barn, och på midsommar skulle en 5-åring och en 2-åring vara med oss, tror ni hunden fick vara ifred? nej, hon blev slagen, trampad på, påkörd av vagnar m.m visst, vi sa självklart till barnen eftersom man inte ska göra så, men gjorde hunden något agerande på att barnen var på henne, nej, inte ett smack. hon gillade tom barnen trots detta.

som sagt... det beror på människorna i närheten av hunden, eller självklart finns psykiska störningar hos hundar som hos människor, men dessa kan inte räknas in bland vanliga hundar... då skulle vi få börja jämställa oss med psykiskt störda människor...

ta gärna en omväg... varit tvungen att säga till folk som börjar kalla på min hund när jag är ute på promenad med henne, jäkla idioter...

respekten ska gå åt båda hållen

• logg81
    Månglimt skrev 2008-07-03 11:57:15 följande:
    Ojoj, kanske borde börja varna folk för min nallebjörn (berner sennen) när vi är ute och går
    Men den listan var väl från Österrike? Eller var den SVensk? Jag fattade inte riktigt vart den kom ifrån...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 12:06:11 följande:
    Men snälla du, kamplusten är något som ägaren plockar fram i dom. Inte hunden själv.Om du älskar att dansa sen barnsben. dansar du överallt då 24/7 eller om du är i en dansstudio??Duktiga på att jaga älg..haha Du, Vår "kamphund" är inte ett dugg intresserade av att jaga djur av något slag...Dessutom är kamp inte medfött!som sagt..okunskap!Läs gärna!Om American Pitbull Terrier, Amstaff och så kallade ?kamphundar?Av Conny BergmanNär man läser i media och då främst i kvällspressen står det alltid ?kamphund?. Gemene man associerar då genast detta med rasen ?Pitbull?.Om sanningen ska fram så har dock inte en enda renrasig American Pitbull Terrier (APBT) varit inblandad i någon av dessa omtalade incidenter.En APBT (American Pitbull Terrier) är en hund som är registrerad i antingen United Kennel Club (UKC), American Dog Breeders Association (ADBA) eller någon av de mindre organisationerna som t.ex. Bona Fide Kennel Club (BFKC).Bakom medias rubrikerDe hundar som benämnts ?kamphundar? av media, har till nästan 50% varit korsningar av raserna Rottweiler och Pitbull. De resterande 50% har varit ?pitbull-liknande? hundar, som dock inte har mer gemensamt med ursprungshunden än utseendet, dvs mellanstor och muskulös.Hundägarna har uteslutande varit ungdomar under 20 år, 40% av ägarna har t.o.m. varit under 17 år. Gemensamt för dessa hundägare är att de skaffat en hund för utseendets skull och inte för dess egenskaper. De har skaffat en brukshund och hållit den som sällskapshund och inte haft något intresse av att aktivera hunden på ett brukligt sätt. Istället har ägarna ?laborerat? med hunden vilket leder till att ägarna i slutändan har en hund med de egenskaper de ej har klarat av att hantera.
    Du verkar inte vara speciellt kunnig på hund eller läskunnig. Det jag ville få fram var att hundar är avlade för vissa ändamål, en Pitbull är vad jag vet ganska kassa på att jaga älg medan andra raser inte är det.
  • Badbollen

vidare..

Pitbull-hunden i Sverige
    De första ?Pitbull-hundarna? lär ha kommit till Sverige redan i början av 1950-talet, även om några säkra uppgifter inte finns.

I början av 1980-talet togs dock ett antal in från Italien, dessa hundar blev givetvis ej registrerade hos SKK. Hundarna gjorde heller inget väsen av sig, då dom hamnade hos ansvarsfulla ägare.

Det samma gäller de hundar som 1988 togs in från Norge. Dessa härstammade från England där uppfödaren Ed Reid 1976 importerade de första ?Pitbull-hundarna? till England.

Problemen börjar med att en utvandrad svensk återvänder från Sydafrika i början på 1990-talet. Med sig hade han fyra sydafrikanska ?Pitbull-hundar?.

Dessa hade av Sydafrikanska Kennelklubben omregistrerats till Am.Staff för att undgå det då gällande importförbudet i Sverige.

Dessa fyra hundar uppmärksammades bl.a. av TV 4:s Kalla Fakta som sände ett program som hette ?Dom kallar oss mördarhundar?. I programmet visades mycket ?muskler och tänder?.

Alla som tidigare skaffat sig en Schäfer, Rottweiler eller Dobermann av ?fel anledningar? ville nu förstås ha en sådan hund -och resultatet känner vi alla till.

Olämpliga ägare
    Problemet med att olämpliga hundägare skaffar sig hundar som skydd, ?vapen? eller statussymbol är ingen nyhet i Sverige.

På 1970-talet var det Schäfrar som var populära och mot slutet av 1980-talet var det Rottweiler och Dobermann som främst drabbades, men genom ett bra och berömvärt arbete av respektive rasklubbar så har intresset minska bland olämpliga ägare.

Problemen med ?Pitbull-hundarna? är att det finns en stor marknad bland osäkra och sökande individer, samt att det finns ett antal uppfödare som formligen prånglar ut hundar till vem som helst.

Dessa personer har ett omfattande kontaktnät över hela Sverige och samarbetar med varandra. Några få personer har legat bakom uppfödningen av uppåt 250 valpar per år - som till stor del även hamnat i oseriösa, felaktiga och okunniga ägares händer.

Jag vill med bestämdhet hävda att det är skillnad mellan ?Pitbull? och ?Pitbull?.

Polisen (RPS) räknar med att det finns 2-3000 ?Pitbull-liknande hundar? i Sverige, vanligast förekommande i Västra Götaland. Av dessa hundar härstammar ca 80% från Sydafrika-hundarna -och de linjerna är inte alltid rastypiska.

Renrasiga ?Pitbull-hundar? (enligt UKC-standard) är ovanliga i Sverige. En ?Renrasig Pitbull? väger oftast mellan 15 och 27 kg, (det finns avvikelser upp emot 30 kg, men det är ytterst ovanligt) samt har en mankhöjd mellan 40 och 55 cm. Många av de hundar jag träffat genom mitt arbete har vägt närmare 35-40 kg samt haft en mankhöjd på närmare 60-65 cm?

Vill ha respekt
    Jag har många gånger blivit glad när jag besiktigat en omhändertagen ?Pitbull?-liknande hund. Även om hunden kanske har blivit både knivskuren, misshandlad och använd i gäng-slagsmål, så har det aldrig varit några problem i hanteringen.

Hundarna har, trots allt de genomgått, haft kvar sitt fötroende för oss människor. Och däri ligger också den stora anledningen till att alla olämpliga hundägare inte har större problem med sina ?Pitbull-liknande? hundar; det handlar om en väldigt förarvek hund som inte ifrågasätter gränser.

De bit-incidenter som inträffat tror jag beror på en mental defekt hos berörda individer. De kan som individer inte hantera begreppet rädsla och flykt, utan löser problemet med hjälp av social kamp och använder bara ?reptilhjärnan?.

Givetvis finns det inom den här rasen ?genetiska blindgångare? som det finns inom alla raser, men alla som sett en hund attackera en ?dumpe? (del av mentaltest för hundar) förstår nog vad jag menar.

Vad är då orsaken till att så många unga människor väljer att skaffa sig den här typen av hundar? Som ersättning för ett obefintligt självförtroende? Jag brukar göra jämförelsen med MC-gäng. Man skaffar sig en motorcykel för att kunna ha en tuff väst med märken på sig, inte för att man har ett brinnande motorcykelintresse. Man vill ha statusen och får respekten som västen inger hos folk -men får man problem med motorcykeln så behöver man hjälp.

• katrili
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 12:05:59 följande:
    Varför andvänder ni ordet KAMP som ett fult ord? En hund som gillar att kampa är inte en farlig hund. Jag kampar med min labbe som belöning. Är han en farlig mördarvovve då?Ja, det är sant att de flesta bullraser besitter en större kamplust än andra hundar men sen när blev kamp synonymt med att va farlig, aggressiv och människoätande????
    halleluja, dagens sanning
    att kampa är en lek och har inget med att göra att hunden ska göra illa

min hund är lilltjejen i familjen och lägst i rang, mina två katter står över henne och de är små jämfört med henne, är hon och buffar för mycket på dom så får hon en dänga
  • Zaria

Därmed har jag inte sagt att "kamphundar" dödar barn och hundar varje dag dyhgnet runt eller dyl det är du som lägger det i munnen på mig hela tiden.

• Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-03 12:10:47 följande:
    Du verkar inte vara speciellt kunnig på hund eller läskunnig. Det jag ville få fram var att hundar är avlade för vissa ändamål, en Pitbull är vad jag vet ganska kassa på att jaga älg medan andra raser inte är det.
    jag är iallfall inte dömande mot hundraser som du är..och verkar tycka det är helt ok att vara "hundrasist" vilket jag ansr man är när man resonerar på det sättet
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 12:01:46 följande:
    Så "kamphundar" skiljer sig inte det minsta från andra hundraser då? De har ingen kamplust alls i några sammanhang och är dessutom väldigt duktiga på att jaga älg?Eftersom inga hundraser skiljer sig från en annan?Fortfarande är islam en religion,inte något medfött. En Drever föds till jakthund och är avlad för det (även om det finns avarter) Han är inget "vitt blad" som du börjar apportera med tex. Där skiljer det sig från människor.En människa är inte avlad för olika saker såsom våra hundraser är.
    Vi har en Norrbottenspets som "kampar". Hon är från början menad till älgjakt och fågeljakt. Fåglar är hon livrädd för och älg har hon bara stöt på en gång och då tog mamma henne och sprang Min bror stod kvar med schäfern och tittade och det var han (hunden alltså) som blev intresserad och vittrade.
    Vår spets har råkat i slagsmål med en Borabullhane och hon kampade för livet. Det var en olyckshändelse men 12 kg spets vann stort över ca 70 kg Borabull... Skador blev det men ingen sätter sig på vår dam, hon slåss på allvar.
    Så kamp kan tas fram i alla hundraser. Lycka är en mycket speciell dam och vi har benhård koll på henne. Hon har ett väldigt skyddat liv. För andras och hennes egen skull...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • FyraNio

Min hunds bästis är en schäfer.

• Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 12:12:58 följande:
    jag är iallfall inte dömande mot hundraser som du är..och verkar tycka det är helt ok att vara "hundrasist" vilket jag ansr man är när man resonerar på det sättet
    Var har jags skrivit att jag dömer andra hundraser,kan inte du ta fram det inlägget är du snäll. För jag har inte skrivit min åsikt någonstans vad jag tycker om någon hundras.

Och ja jag tycker det är okej att inte gilla vissa hundraser. Jag tror knappast någon kan tänka sig att ha vilken ras som helst,mjag skulle aldrig skaffa en Pudel,dock finns det många som älskar pudlar.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...