• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • TSA

Nu ska man ju absolut inte dra alla hunder över en o samma kant..som så många gör

Rätt hund = rätt ägare...

Har haft rottis i flera år o känner flera amstaff, pittbull hundar som är hur goa som helst..

• Intelligenti pauca
    Litetdahl skrev 2008-07-02 11:03:11 följande:
    Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...
    Det är ägaren till hunden som jag är mest rädd för.Jag lastar aldrig en hund enbart för vad den gör.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Harling1985

Vi har en rottis tik, en rottis/staffe tik. och en golden/dalmatiner hane.. vi har även fyra katter.. Och inga utav våra djur är gett sig på varken någon i familjen hundar eller andras hundar...
    Skulle vara hanen som inte är helt förtjust i andra hanar...

Men det är ägaren som gör hunden till det den är...

• Litetdahl

Absolut, men statistiken kan ge vägledning och kan göra en uppmärksam. En pitbull dödar barn, det gör inte en Collie.

TSA skrev 2008-07-02 11:06:55 följande:
    Nu ska man ju absolut inte dra alla hunder över en o samma kant..som så många görRätt hund = rätt ägare...Har haft rottis i flera år o känner flera amstaff, pittbull hundar som är hur goa som helst..
  • Intelligenti pauca
    Litetdahl skrev 2008-07-02 11:12:59 följande:
    Absolut, men statistiken kan ge vägledning och kan göra en uppmärksam. En pitbull dödar barn, det gör inte en Collie.
    Har ägaren ingen skuld i det hela anser du?
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Harling1985
    Men det finns väl collies som också kan döda ett barn om de har blvit uppfostrade på fel sätt...
    På samma sätt som det är du som uppfostrar ditt barn så ska du uppfostra din hund...
  • La Lola
    Va?
    En collie skulle väl kunna göra det precis som en pitbull!
    Det har ju inget med rasen att göra!
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • TSA

Ja om nu det är rätt statistik, är det 100% procent alla hundägare lr dem som är anmälda..
    Golden har legat som nr ett oxå på en lista så vilken är rätt??..O den rasen som är en familjehund...

En collie lr pudel kan oxå döda om den blir tillräckligt trängd lr vad det nu är som gör att den biter..

En hund är en hund o det är ägaren till hunden som är den ansvarige för vad hunden o folk runt omkring den gör.

• Eld

Oj blev förvånad att huskys låg så högt ändå. Där ser man. ( har en själv)

• Farth Vader

Men skit samma om det nu är ägarens fel. Det är helt statistiskt rätt att en pibull står för majoriteten av svåra bitattacker.

Är väl aldrig fel att "varna" människor om en sådan hund springer omkring okopplad? Jag har ju ingen aning om hur hundägaren är eftersom man oftast inte hinner presentera sej innan hunden hunnit fram.

En viss del måste ju också bero på hunden eftersom även pudlar, retrievers och fårhundar kan ha värdelösa ägare - utan att attackera människor och djur på detta sätt.

Svar på tråden Var observant för dessa raser...