• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Kaldorei

därför att dem flesta inte uppfostrar dem likadant som en normalstor hund. Man accepterar inte att en normalstor hund skäller, men man gör det med en liten hund. eftersom *den är ju så liten*.

Badbollen skrev 2008-07-03 10:02:48 följande:
    Det roliga i detta är att dom småhundarna man kan stoppa i väskan har bra mycket mer attityd än större hundar.Dom skäller så fort dom ser en hund och har storhetsvansinne!En sån hund skulle jag INTE lita på. Bjäffsar och skäller stup i kvarten. Varför ska dom skälla HEEELA tiden??? Bara undrar. Nån som vet?
  • Badbollen
    Kaldorei skrev 2008-07-03 10:11:17 följande:
    därför att dem flesta inte uppfostrar dem likadant som en normalstor hund. Man accepterar inte att en normalstor hund skäller, men man gör det med en liten hund. eftersom *den är ju så liten*.
    Precis..så små hundar är helt ok att ha ouppfostrade, där ska det inte finnas några krav, för dom är så små och kan inte göra skada.
    Hmm ett barn kan bli minst lika rädd för en bitsk liten knähund som skäller helt hysterisk och som drar i kopplet och ska visa sig stor till vilket pris som helst, som en stor hund, För dom skäller iallafall inte på minsta lilla grej. Om dom inte är ouppfostrade. Då skäller den ju oxå.

Är bara så trött på alla stämplingar som man ger större hundar pga vad en del människor använder dom till, och drar alla över en kam
  • Kaldorei

precis. =/ tycker de e helt fel att uppfostra olika å vara olika hård bara pga av storleken på hunden....

Badbollen skrev 2008-07-03 10:16:38 följande:
    Precis..så små hundar är helt ok att ha ouppfostrade, där ska det inte finnas några krav, för dom är så små och kan inte göra skada.Hmm ett barn kan bli minst lika rädd för en bitsk liten knähund som skäller helt hysterisk och som drar i kopplet och ska visa sig stor till vilket pris som helst, som en stor hund, För dom skäller iallafall inte på minsta lilla grej. Om dom inte är ouppfostrade. Då skäller den ju oxå.Är bara så trött på alla stämplingar som man ger större hundar pga vad en del människor använder dom till, och drar alla över en kam
  • Badbollen

Vår amstaff/pitbull blev attackerad inne på VÅR tomt av grannens Schnauzer.
    Han sprang in på tomten på vårat land och hoppade på vår hund.

Ägaren drog sedan min sambo till Tingsrätten pga skadorna på hans hund och att vår hund minsann va en aggressiv ras osv.
    Han skötte inte såret på sin hund o va tvungen att åka till vetrinären. Där fick dom sätta munkorg på hunden då den försökte hugga personalen där.
    Min sambo fick betala till grannen. Är det rättvist???

Vår hund kan ligga still utan koppel fast det går förbi en hund. Säger man åt honom att sitta så gör han det. han rör sig inte ur fläcken.
    Medans Schnauzern skäller så fort den går förbi.

Vem är "kamphunden" i detta fall då?
    Vår lydiga , väluppfostrade amstaff/pitbull eller den skällande Schnauzern som är ouppfostrad och springer till andra tomter där det finns hundar och flyger på dom,samt försöker hugga veterinären?

• Björkeli

Jag är observant på alla hundra jag möter, det handlar inte om vilken ras det är. Bara för att det är någon gullig lite golvmopp som statistiken säger är snäll kan väl inte jag veta det?

Hundpsykologen i "mannen som talar med hundar" eller vad den heter sa något riktigt bra när jag tittade härromdagen. Kombinationen lat ägare och pittbull är väldigt vanlig och därmed är det inte så konstigt att dessa hundar ofta förekommer i media.

Är ingen hundmänniska själv men jag fattar inte hur folk kan köpa hundar och sen inte förstår varför de mår dåligt och bli aggressiva när de bara får springa på gården och kanske gå ut någon gång i veckan. I veckan?! Den amatör jag är så fattar jag ändå att hundar ska ut på rejäl motion varje dag!

• Kaldorei
    Svar på #115
    Hund som hund oavsett ras och storlek helt enkelt!

Tycker jag e en bra inställning.
  • enlitenbitkaka
    BadbollenOnline

Naturligtvis är det inte enligt vår moral rätt att din sambo skulle betala. Men enligt det strikta hundägaransvaret är det det. Man är alltid ansvarig för de skador ens hund orsakar. Därför det är så viktigt att ha en väl inhägnad tomt och skyltar som varnar för hunden.
  • Badbollen
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 11:06:10 följande:
    BadbollenNaturligtvis är det inte enligt vår moral rätt att din sambo skulle betala. Men enligt det strikta hundägaransvaret är det det. Man är alltid ansvarig för de skador ens hund orsakar. Därför det är så viktigt att ha en väl inhägnad tomt och skyltar som varnar för hunden.
    Men vår hund fick oxå skador. Och jag vet att det är sjuka regler bara för det va vår hund som blev påhoppad, inte tvärtom
  • Badbollen

det jag ville poängtera va just att det handlade om uppfostran osv av hunden.
    Sen att vi har lagar från 1900 talets början som fortfarande gäller tycker jag är sjukt.
    Är han som inte kunde kontrollera sin hund, och då ska vi betala för det

• enlitenbitkaka

Fick inte ni ersättning för de skador hans hund orsakade er?

Badbollen skrev 2008-07-03 11:09:40 följande:
    Men vår hund fick oxå skador. Och jag vet att det är sjuka regler bara för det va vår hund som blev påhoppad, inte tvärtom
Svar på tråden Var observant för dessa raser...