• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Zaria
    Moulin Rouge skrev 2008-07-08 22:40:21 följande:
    Zaria:Beklagar det som hände din hund. Måste ha varit fruktansvärt. Som sagt, när den väl anfaller...Ingen vacker syn. Det måste vara svårt att vara objektiv när man befunnit sig "på andra sidan", det förstår jag.
    Med tanke på hur den hunden haft det och vad det gjort innan så förvånar mig inget,det var riktigt jobbigt när man såg den sitta utanför affären varje dag,då kände jag mig rätt hatiskt.

Däremot har jag inget emot andra hundar av samma ras,bara just detta exemplaret,fast så hade jag nog känt oavsett vilken ras det varit på hunden som bitit. Att sedan ägaren förnekar allt (var hans mamma som gick med hunden) är en annan historia men tydligen inte första gången den biter ihjäl en annan hund heller.
  • Zaria
    Moulin Rouge skrev 2008-07-08 23:01:06 följande:
    Och följden blir att dom får oförtjänt dåligt rykte. Trist...
    Japp,är säker på att denna hunden kunnat bli riktigt bra från början,har dock hört både det ena och det andra om den och hur sköttes och hanterades.
  • FruMansour
    elinlloyd skrev 2008-07-08 21:22:15 följande:
    Måste bara tillägga att media "gör" pitbullar och andra "kamphundar" farliga. Läste om en som hade forskat i antal tidningsnotiser vid hundangrepp.. några exempel från det:1. En labradormix hade bitit ett 5-årigt barn så halva örat åkte av = 1 liten notis i lokaltidningen.2. Ett barn hade blivit sönderbitet av en liten hundras (kommer inte ihåg vilken) = 2 små notiser i lokaltidningen.3. En 52-årig kvinna hade blivit attackerad av sin egen pitbull = 478 artiklar både i nationella och internationella tidningar. (Hon skadades inte allvarligt) Hundarna i sig är inte farligare däremot är det bara de som syns i media! Det man aldrig får höra vet man ju inte om...
    Har också läst det du skriver om.
  • Joppis

Tur att man har en sån okomplicerad ras som Schäfer

• Splach
    Joppis skrev 2008-07-09 10:22:31 följande:
    haha jaa eller hur?.. du folk bakar för dom med..
    När jag hade en vit herdehund, kom folk fram och han var ju så fin osv osv..
    Tills dom började fråga närmare och jag förklarade rasens ursprung, då bakade många schäferrädda bort.. :-S
  • Joppis
    Splach skrev 2008-07-09 10:50:05 följande:
    haha jaa eller hur?.. du folk bakar för dom med..När jag hade en vit herdehund, kom folk fram och han var ju så fin osv osv..Tills dom började fråga närmare och jag förklarade rasens ursprung, då bakade många schäferrädda bort.. :-S
    Dom backar mer när man har munkorgen på
  • Splach
    Joppis skrev 2008-07-09 10:54:11 följande:
    Dom backar mer när man har munkorgen på
    haha jaa för då blev ju hunden genast mer farlig
  • FruMansour
    Joppis skrev 2008-07-09 10:22:31 följande:
    Men på 80talet var väl de "hemska mördarhundar"?
    90-tal = Rottis/Dobermann?
    2000 = Amstaff, PitBull, Staff och andra sk kamphundar.
  • DalaPetra

Nej faktiskt så kollar jag inte på hunden först utan först på ägaren som håller i kopplet och sen på hundINDIVIDENS beteende.

• vargavarg
    DalaPetra skrev 2008-07-10 23:53:19 följande:
    Nej faktiskt så kollar jag inte på hunden först utan först på ägaren som håller i kopplet och sen på hundINDIVIDENS beteende.
    Håller med. Kollar först ägare (säger mig oftast betydligt mer än både ras och hund) , även om just jag anser att man inte alltid (men bra nästan) till 100 kan påverka sin hund.
  • matilda98

det där va det dummaste, den mest aggressiva och den hund som har störst tendens till att bita är taxen, följd av chihuahuan

Svar på tråden Var observant för dessa raser...