• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Linnea84a

då måste jag gilla att leva lite farligt=) har en rottis och en pb/eng.staff...dom är riktiga mördar maskiner=) är livrädd varje gång min sonligger och myser med dom..
    alltså allvarligt, hur många fler sånna här trådar ska det bli? att folk inte tröttnar?
    jag har koll på mina hundar så kan ni ha koll på era så ska ni se att det inte blir några ihjäl bitna hundar vilket annars är en naturlig sak för en hund,som vi människor måste se till att förhindra men det är nog fler pb,rw mfl som är kopplade än gretornas dammvippor=)

• Badbollen

Nope, inget alls.
    Pga att vi skötte hans sår ordentligt. Det läkte fint. han skötte inte sin hunds sår utan va tvvungen att åka till veterinären och där fick dom skadorna på papper.

• skrullan

Visst vet ni att Golden retriver många år toppat listan över den ras som bitit flest människor? Men om en sådan, en collie osv biter någon blir det en liten notis i tidningen. Är det döremot en Rottweiler, Amstaff osv hamnar det på första sidan.

Väldigt missvisande och väldigt fel att peka ut vissa hund raser.

• logg81
    Litetdahl skrev 2008-07-02 11:03:11 följande:
    Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

Är inte det där amrekansk statistik? Går det att jämföra den med Sverige?
    Jag tänker främst på att det finns fler hundar i USA och att vi har olika hundsyn...

Jag dömer inte hunden efter rasen även fast jag är skeptisk emot rottisar, men det är mitt problem att lösa och är väldigt lättlöst. Bara att umgås och lära känna rasen bättre.

Däremot kollar jag in husse/matte när jag möter hundar ute, ser de ut att ha koll på sin hund? För min del spelar det inte så stor roll om hunden vänder ut&in på sig själv så länge husse/matte har koll på den...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Zaria
    skrullan skrev 2008-07-03 11:31:18 följande:
    Visst vet ni att Golden retriver många år toppat listan över den ras som bitit flest människor? Men om en sådan, en collie osv biter någon blir det en liten notis i tidningen. Är det döremot en Rottweiler, Amstaff osv hamnar det på första sidan.Väldigt missvisande och väldigt fel att peka ut vissa hund raser.
    Var det inte den statestiken som inte gick att få fram,alla säger att Golden toppar listan men ingen kan ta fram listan. Låter som att det bara är en myt men jag kan ju ha fel.
  • enlitenbitkaka

Därför man ALLTID ska åka till veterinären när ens hund är inblandad i något A och O ihundskolan.....

Badbollen skrev 2008-07-03 11:28:48 följande:
    Nope, inget alls. Pga att vi skötte hans sår ordentligt. Det läkte fint. han skötte inte sin hunds sår utan va tvvungen att åka till veterinären och där fick dom skadorna på papper.
  • skrullan
    Svar på #125
    Zaria skrev 2008-07-03 11:37:00 följande:
    Var det inte den statestiken som inte gick att få fram,alla säger att Golden toppar listan men ingen kan ta fram listan. Låter som att det bara är en myt men jag kan ju ha fel.
    Jag har sett listan och ska se om jag lyckas hitta den igen...
    Många går ju fram till tex Golden retriver osv för att de "antar" att de är snälla och då kan man få ett bett.
  • Badbollen

Ja jo, men eftersom det va grannen så trodde man ju inte han skulle ta det till tingsrätten. Gubben har känt min sambos föräldrar i 30år. och i det samhället på landet känner alla all som bor inom 2km radie

Det felet han gjorde va att han ställde sig över vår hund och tog han i nackskinnet för att försöka få loss vår hund från hans, och det i sig gjorde att hundarna fick mer skador. Speciellt hans hund

• Zaria
    skrullan skrev 2008-07-03 11:40:24 följande:
    Svar på #125
    Jag har sett listan och ska se om jag lyckas hitta den igen...Många går ju fram till tex Golden retriver osv för att de "antar" att de är snälla och då kan man få ett bett.
    Jo det vet jag,var dock en tråd här där många försökte få fram listan men ingen lyckades. Därav att jag blir skeptisk.

Hade varit kul med även en statestik på vilka hundar som främst biter ihjäl/skadar andra hundar samt vilka som leder statestiken på attacker med dödlig utgång.
  • skrullan

Var 10:e attack är av en ras som tex Rottweiler, Pitbull osv. Det betyder att 90% av attackerna utförs av vanliga hundar som tex golden retriver, labrador osv.

Svar på tråden Var observant för dessa raser...