• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Splach

Jag är själv ägare till en Staffe ( Staffordshire Bullterrier) och han har väldigt stor kamplust, vad det gäller leksaker.
    Vi kan kampa om leksaker länge och väl.
    Men han är inte aggressiv mot varken hundar eller människor.

Däremot skulle jag kunna tro, att när han blir större, att om någon hund kaxar upp mot han, skulle han säkert kunna svara upp mot den.
    Men jag har enormt svårt att tro att han någonsin skulle starta något själv.
    Detta är självklart en sak som jag kommer träna med han, och även träna med att han ej ska svara emot ifall någon hund kaxar upp mot han.
    Självklart blir en fajt mellan någon bullras värre, än en fajt mellan andra raser, eller ja inte självklart men jag antar att det blir det.
    just pg av att dom är avlade för att vara stresstålig och att vara smärttåliga.
    Dom besitter även en enorm kraft pg av deras muskler.

Jag kan förstå att folk är rädda för dessa hundar, då som ser rätt respektingivande ut.
    Däremot tror jag att dom flesta som är rädda för dessa hundar, överlag även är rädda för Schäfer, Rottis, dobberman och liknande raser med.

För inte så länge sedan, så var jag vid min svärmor.
    Jag hade med mej min staffe, och dom fick besök.
    Dom hälsade på min hund och tyckte att han var så söt.
    Vi tog en fick och min hund låg i den enes knä hela tiden, och han gullade med den och berättade hur söt o snäll han var.
    Efter ett tag gled ämnet in på hundar, och dom började förklara hur ostabila alla rottisar är i psyke, sedan kom dom in på dessa kamphundar. dom berättade att dom tyckte att det ej borde få finnas kamphundar.
    Just då kunde jag inte hålla tyst längre, jag förkarade först att jag ej tycker att rottisarna är ostabila, jag sa att det finns säkert exemplar som är det, och det kan bero på både arv och miljö.
    Jag förklarade att jag tror att många som har en ostabil rottis ej ger den, den stimulans dom behöver.
    Sedan förklarade jag lite fint, att hunden som den ena gubben hade i knä, var en sådan där ras som räknades till kamphund, och att mycket som står i tidningar oftast är förstorat och vinklat enormt mycket.

Jag förklarade om en artikel funnen i hundsport special, som beskriver olika incidenter.
    Bland annat där en pojke blev av med ett öra pg av en blandrashund.
    ett barn som blivigt allvarligtbiten av en blandrashund osv.
    detta hade stått med i tidningen ja i lokaltidningen ca 2gånger.
    Sedan en tant som blivigt biten av sin egna pitbull, och fick uppsöka läkarvård "dvs det kunde lika gärna vara ett skrubbsår" det stod med i ca 300 olika tidningar. det kom med på CNN och andra nyhetskanaler osv.

Jag förkarade att jag tyckte att många tyvär får fel syn av dessa hundar, berättade lite bakgrund och berättade även om att tyvär är det en viss matcho stämpel över att ha dessa hundar och därför hamnar dom ibland i fel händer.
    och det är då det kan gå fel, men det hade kunnat gå lika fel även om det varit en helt annan ras.

Gubben som förklarat hur snäll o söt min vovve var, kunde först inte ens förstå att det var en så kallas kamphund. Det förklarar ungefär hur insatta en del människor är, men ändå lär dom yttra sej

• Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 22:42:52 följande:
    Naturligtvis kan ingen ägare ändra en viss ras egenskaper genom sitt sätt att vara. Men man KAN göra vissa rasegenskaper mer eller mindre fram trädande. Ta en drever som ex. En ras med utpräglad jaktlust som du somägare naturligtvis aldrig kan ta ifrån den. men det är du som ägare som bestämmer hur den blir som individ; trygg, otrygg, skygg, inte skygg osv.
    Absolut är det upp till ägaren, däremot bör ju ägaren veta vad det är för hund han har tex Drever och kanske vakta på den ännu mer om man har den lös i skogen eller dyl.
  • Sista babyn

Enligt sv statestik så är det golden som är dom som är inblandade i hugg olyckor mest

• Zaria
    logg81 skrev 2008-07-03 22:41:42 följande:
    Vi har jakthund till sällskap och aguility. Har funkat ypperligt!Det går säkert att få en PB att spåra eller ställa vilt. Kanske inte med jättebra resultat men varför skulle det vara omöjligt?
    Om du skulle köpa en hund för jakt,hade du köpt en Pitbull då? Visst det kanske hade gått men troligtvis hade det krävt dubbelt så mycket jobb att få Pitbullen att göra detta korrekt jämfört med en jakthund som varit avlad i många generationer för att vara duktiga på tex rådjursjakt.
  • Zaria

Sista babyn skrev 2008-07-03 23:14:07 följande:

Enligt sv statestik så är det golden som är dom som är inblandade i hugg olyckor mest
    Du kan väl visa den statestiken eftersom ingen annan på FL lyckats få fram den,jag börjar tro att den statestiken är en myt.
  • Kaldorei

anledningen till det är dock för att det finns så många goldens här i sverige. å det e därför det e så.

• Splach
    Zaria skrev 2008-07-03 23:14:11 följande:
    Om du skulle köpa en hund för jakt,hade du köpt en Pitbull då? Visst det kanske hade gått men troligtvis hade det krävt dubbelt så mycket jobb att få Pitbullen att göra detta korrekt jämfört med en jakthund som varit avlad i många generationer för att vara duktiga på tex rådjursjakt.
    teckniskt sett är det enormt svårt om inte omöjligt att ha en hund som ej är avlad för det till drivande jakthund.
    En jakthund som är för jakt av råddjur och älg, vet hur den ska läsa av älgen för att undvika ev dödliga sparkar.
    En hund av ej jakttyp har inte detta, då det ej är något man kan lära hunden själv utan det ligger genetiskt att den vet det.
  • Zaria
    Splach skrev 2008-07-03 23:18:33 följande:
    teckniskt sett är det enormt svårt om inte omöjligt att ha en hund som ej är avlad för det till drivande jakthund.En jakthund som är för jakt av råddjur och älg, vet hur den ska läsa av älgen för att undvika ev dödliga sparkar. En hund av ej jakttyp har inte detta, då det ej är något man kan lära hunden själv utan det ligger genetiskt att den vet det.
    AMEN för det, då var det tom ännu mer omöjligt än vad jag trodde.
  • AstraTrillian

Fast det är "ooviktade" siffror alltså tar inte hänsyn till andel hundar av de som finns. Och de finns massa golden men inte lika många sk kamphundar. Givetvis blir då tex golden överrepresentersde.

Tex det finns tex 10 000 Golden och 10 av dessa har huggit, men det finns 100 x-hundar och 10 av dessa har huggit så har golden huggit fler men endast 0.1 % av golden biter men 10 % av x-hundar biter. Vilket är farligast?
  • enlitenbitkaka

Absolut men nu e jag nyfiken...om man ska vakta extra på en drever så den inte drar iväg efter vilt. Vad bör man va extra vaksam på med en staffe enligt dig?

Zaria skrev 2008-07-03 23:12:41 följande:
    Absolut är det upp till ägaren, däremot bör ju ägaren veta vad det är för hund han har tex Drever och kanske vakta på den ännu mer om man har den lös i skogen eller dyl.
    Visa gärna statistik innan du häver ur dig saker.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...