• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • LovelyMeLovelyYou
    logg81 skrev 2008-07-03 22:20:12 följande:
    Jag känner samma som du men för rottisar... De har otäcka ögon! *ryser*
    Haha, alla är vi olika... Tror mångas avsky för det de kallar kamphundar är rädsla.

Sen en av de bästa och envisaste kamphundar där finns är faktiskt bulldogen... Ngn som läst "Varghunden"? Det är inte bara osanning, det avsnittet där varghunden och bulldogen kampar.
  • Okaa san

precis, ALLLLLT HAR OCH GÖRA Med ägaren, men de flesta har jävligt svårt att fatta det.

TSA skrev 2008-07-02 11:06:55 följande:
    Nu ska man ju absolut inte dra alla hunder över en o samma kant..som så många görRätt hund = rätt ägare...Har haft rottis i flera år o känner flera amstaff, pittbull hundar som är hur goa som helst..
  • LovelyMeLovelyYou
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 22:23:58 följande:
    www.dogs-central.com/dogs-puppies/rottweiler-...  Hur kan man va rädd för en sån nallebjörn? Kompisen har en rottweiler och jag kan utan problem latja runt med honom, busa, ha handen i hans mun, rulla runt osv utan att han gör nåt....
    Vad söt och gó, vill ha en sådan...Är fast och fullt övertygad om att jag inte kommer vara rädd för en hund vi har från det att den är valp och som vi lär känna från start och uppfostrar till en hund som passar oss (kan man säga så utan att det blir fel?).
  • logg81
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 22:23:58 följande:
    www.dogs-central.com/dogs-puppies/rottweiler-...  Hur kan man va rädd för en sån nallebjörn? Kompisen har en rottweiler och jag kan utan problem latja runt med honom, busa, ha handen i hans mun, rulla runt osv utan att han gör nåt....
    Jag vet inte varför jag är rädd... nä jag ska inte kalla det rädsla... jag är fruktansvärt reserverad... det låter bättre.
    Det enda som hänt var att jag blev biten för 1,5 år sedan när jag gick in i en precis påbörjad fajt mellan en rottis och en golden. Jag blev biten av rottisen i låret men det var ju inte menat att ta på mej.
    Jag är mycket hundvan och jag stålsätter mej när jag är hos folk som har rottis för jag vill inte att min rädsla/reservation ska ta överhanden. Jag går positivt överraskad därifrån varje gång.
    Det är en mycket trevlig ras som förmodligen skulle passa mej och mitt liv jättebra (ja inte just nu men i framtiden). Men jag måste lära mej läsa dom innan jag ger mej på en...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-03 16:18:51 följande:
    Jag har aldrig påstått att du hatar raser som vissa tryckt in i den kategorin. Jag försöker hålla diskutionen på en snygg nivå. För min del får folk kalla min hund för vad de vill. Så länge han håller sig på mattan får folk tro att han är en zebra...Men det finns en grupp BRA hundägare som verkligen försöker få bort "kamphundsstämpeln" från sin ras men så fort de nämner PB eller staff eller vad det nu kan vara så kör någon upp en megafon och skriker "KAMPHUND". Om de som har sådant tycke om raserna som kan platsa i den kategorin läste på lite och skaffade sig mer kunskap än bara det som står i Aftonbladet/Expressen så kanske stämpeln skulle försvinna och de såg vilka fina hundar det faktiskt är. Jag pratar nu generellt.... inte riktat mot dej.... (för att vara övertydlig)
    Tro mig det har jag med,nu menar jag inte dig,men jag tycker det är tråkigt att man inte får prata eller diskutera dessa raser utan att de som äger dem tar förgivet att man hatar deras hundar.

Om fler ägare till dessa raser tar sig tid,förklarar och gör gott rykte åt sin ras istället för att ta förgivet att man direkt tycker illa om deras hundar så tro jag det skulle bli bättre,menar inte dig nu utan överlag.

Det räcker att säga att en Pitbull har kamplust för att det skall börja eka om att det har de inte alls,inte värre än andra hundar och att en chihuahua också kan bli farlig. Jag förstår inte varför man inte kan diskutera utan att pajkastningen börjar.

En hund av sk "kamphundras" HAR kamplust,sedan vad man väljer att göra av den är en annan femma. i weight pull utnyttjar man hundens kamplust på ett bra sätt. Att en Chihuahua inte är lika farlig som en större hund borde också vara givet tycker jag,även om det inte är trevligt när de "bjäffsar" upp sig heller.
  • Zaria
    Lilith74 skrev 2008-07-03 21:26:25 följande:
    Ni som snackar om att det bara är ägaren som formar hunden och rasen har noll betydelse - varför är det viktigt för så många av er att köpa renrasiga hundar? Det bör ju enligt er egen teori vara som att helt köpa grisen i säcken. Ni skulle spara rejält med pengar på att köpa en blandras istället.Eller - har ni också förstått att olika raser har olika egenskaper, men förnekar de stridslystna hundarnas särdrag för att det passar er?
    Tack, det försökte jag få fram förut,men tydligen är det ägaren som gör hela hunden. Mig veterligen köper ingen en Pitbull för att tro att den skall vara grym att jaga älg med, men det kanske går lika bra då om det BARA är ägaren som gör hunden.

Låter så otroligt okunnigt att säga att "ägaren gör hunden" visst i uppfostran gör de det men man kan inte göra en Pitbull till en älghund tex.
  • logg81
    Zaria skrev 2008-07-03 22:37:27 följande:
    Tack, det försökte jag få fram förut,men tydligen är det ägaren som gör hela hunden. Mig veterligen köper ingen en Pitbull för att tro att den skall vara grym att jaga älg med, men det kanske går lika bra då om det BARA är ägaren som gör hunden.Låter så otroligt okunnigt att säga att "ägaren gör hunden" visst i uppfostran gör de det men man kan inte göra en Pitbull till en älghund tex.
    Vi har jakthund till sällskap och aguility. Har funkat ypperligt!
    Det går säkert att få en PB att spåra eller ställa vilt. Kanske inte med jättebra resultat men varför skulle det vara omöjligt?
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • enlitenbitkaka

Naturligtvis kan ingen ägare ändra en viss ras egenskaper genom sitt sätt att vara. Men man KAN göra vissa rasegenskaper mer eller mindre fram trädande. Ta en drever som ex. En ras med utpräglad jaktlust som du somägare naturligtvis aldrig kan ta ifrån den. men det är du som ägare som bestämmer hur den blir som individ; trygg, otrygg, skygg, inte skygg osv.

Zaria skrev 2008-07-03 22:37:27 följande:
    Tack, det försökte jag få fram förut,men tydligen är det ägaren som gör hela hunden. Mig veterligen köper ingen en Pitbull för att tro att den skall vara grym att jaga älg med, men det kanske går lika bra då om det BARA är ägaren som gör hunden.Låter så otroligt okunnigt att säga att "ägaren gör hunden" visst i uppfostran gör de det men man kan inte göra en Pitbull till en älghund tex.
  • Splach
    Amalthea skrev 2008-07-03 22:26:37 följande:
    precis, ALLLLLT HAR OCH GÖRA Med ägaren, men de flesta har jävligt svårt att fatta det.
    allt har inte att göra med ägarna alltid.
    En hund kan ha vara sjuk, en hund som har stora smärtor pg av att något inte funkar som det ska i kroppen etc kan bli livsfarlig.
    En hund kan vara "knäpp i skallen"
    En hund kan födas med dålig mentalitet.

hur en hund blir, beror till 50% på arv och till 50% på ägarna.

Jag hade själv en hund, en hund som inte klarade av att vistas bland andra okända hundar, inte så att han var aggressiv tack gode gud för det.
    Utan han blev så stressad att han blev utom kontroll.
    Det visade sej att han hade ett fel inne i kroppen som utlöste detta, och det var inget som JAG rådde för.
    Nu kan en hund som är stressad visa olika symtom, en del blir aggressiva när dom är stressade.

Så att säga att en aggressiv hund ALLTID beror på ägaren är fel.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...