• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Lalalong

Drömhus
    Nej..det är just för att undvika chipspåsen som jag skulle vilja kunna äta något på helgen... för jag har större chans att klara det då. Och tro mig... skulle jag inte klara XV så är det raka vägen till LCHF .
    Men jag skulle inte kunna se min man i ögonen om jag gav upp så här lätt. Han var mkt tveksam till XV med tanke på kostnaden. Men jag menade på att en del av det tjänar vi in på att jag inte äter. Resten får man ta som en investering i livet. Skulle jag nu gå till honom och säga. Sorry älskling. Vi ska betala 900kr/månad till de ända fram till juli-09 men jag ska inte äta deras soppor utan köpa annan mat.... ojoj... vad jag kommer att skämmas. Kan hända att jag hamnar där men då vill jag i alla fall ha gjort ett riktigt ärligt försök!
    Tack för peppningen!!

• drömhus
    Dame72 skrev 2008-08-22 22:55:45 följande:
    Med hård träning menar jag högintensiv, hög puls. Själv har jag tränat så trots 30 kg övervikt. Det finns välträndade tjockisar likaväl som det finns otränade smalisar Att träna lågintesivt med en lägre puls tycker jag är helt ok. Men inte för hård styrketärning, utan många reps och inte tungt. Jag är lite rädd att vi inte bygger så mkt muskler under tiden, men jag håller på att läsa in mig på detta. Så jag vet hur jag ska tänka och göra. Är ju lite i valet där iom att jag vill träna ganska hård styrka (pga mitt jobb) och därför kanske MÅSTE få i mig mer kolisar.
    Wow, du gör mig imponerad! Du ser, man ska inte ta något för givet. Det svåra inom detta område är att det inte finns så forskning som visar att lchf i samband med träning är farligt. Men vad jag vet så finns ingen forskning som visar att det är farligt heller! En paradox! Och om du frågar på ditt gym är jag säker på att du blir varnad för lchf. Har du testat GI? Det kanske passar dig bättre om du tränar hårt? Lyssna på din kropp när du före, under och efter träning. Jag tror den talar om vad den vill ha och inte. Om du tränar hårt så förbränner du väl ändå de kolisar du stoppar i dig?
  • drömhus

Lalalong: Kör hårt nu! Sug ut xv på allt vad gruppstöd heter osv. Jag antar att det är grupper. Leta dig även till trådar här på FL som kör pulverdieter tex. Det är bra stöd. Klart du klarar detta!!!

• Dame72
    drömhus skrev 2008-08-22 23:05:44 följande:
    Wow, du gör mig imponerad! Du ser, man ska inte ta något för givet. Det svåra inom detta område är att det inte finns så forskning som visar att lchf i samband med träning är farligt. Men vad jag vet så finns ingen forskning som visar att det är farligt heller! En paradox! Och om du frågar på ditt gym är jag säker på att du blir varnad för lchf. Har du testat GI? Det kanske passar dig bättre om du tränar hårt? Lyssna på din kropp när du före, under och efter träning. Jag tror den talar om vad den vill ha och inte. Om du tränar hårt så förbränner du väl ändå de kolisar du stoppar i dig?
    Det är alla dom frågorna jag ska försöka få svar på.
    Tränar inte på vanligt gym utan på jobbet. Och jag är inte så säker på att det här med att stoppa i sig koliar i samband med träning funkar som vi tror (jag tycker ju också att de borde förbrännas snabbt....men trots allt, det hinner bli insulinpåslag och köret, det som vi INTE vill ha).
    Jag är mer insatt i Glykemiskt index och träning än vad jag är med LCHF och träning. Men vill lära mig mer utifrån det vetenskapen trots allt vet. Just nu (efter snart 2 veckor på strikt LCHF) känner jag att orken börjar återvända något. I början orkade jag knappt lyfta armarna över huvudet, var livrädd att jag skulle behöva kånka 100 kg från tredje våningen
    Men promenixer får det bli tills i mitten på nästa vecka. Reser bort så jag har inte tillgång till gymet ändå.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Dame72

Så om nån hittar nåt bra om LCHF och träning så länka gärna!
    Hittar jag nåt så länkar jag självklart. Borde finnas en del, så jag börjar leta.

• Dame72
    drömhus skrev 2008-08-22 23:26:41 följande:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/%...
    drömhus skrev 2008-08-22 23:28:40 följande:
    www.funbeat.se/discussion/show.aspx...
    Efter att ha bara skummat så kommer jag att tro och hoppas att jag om några veckor upplever det mkt lättare att orka. Den invecklade debatten i Dahlqvist blogg bryr jag mig inte ens om att försöka läsa nu, så här sent.
    Men jag tror jag gör mig själv till min egen försökskanin och testar att börja träna hårdare och hårdare allteftersom.
  • drömhus
    Dame72 skrev 2008-08-22 23:19:59 följande:
    Så om nån hittar nåt bra om LCHF och träning så länka gärna!Hittar jag nåt så länkar jag självklart. Borde finnas en del, så jag börjar leta.
    Det verkar som om alla pratar av egen erfarenhet i dessa frågor och det var väl inte de svaren du ville ha. Men ett så outforskat område kommer nog grundas på egna erfarenheter tills det ev kommer forskning. Jag hoppas du hittar det du letar efter eller i alla fall kommer fram till din sanning.
Svar på tråden LCHF tråden 3