• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Dame72
    drömhus skrev 2008-08-22 23:53:49 följande:
    Det verkar som om alla pratar av egen erfarenhet i dessa frågor och det var väl inte de svaren du ville ha. Men ett så outforskat område kommer nog grundas på egna erfarenheter tills det ev kommer forskning. Jag hoppas du hittar det du letar efter eller i alla fall kommer fram till din sanning.
    Eftersom människokroppen inte är statisk och dessutom väldigt individuell kommer det säkert aldrig att komma någon forskning som stämmer för alla.
    Jag tror jag ska läsa Skaldemans bok om low carb för kvinnor.
    Vet du förresten vad han har för bakgrund, förutom att själv ha gått ner mkt? Jag pratade med honom i en tråd för många år sen, då han inte var klar med sin nedgång. Vi var inte överens om spec mkt då. Efter det är det nog iof mest jag som ändrat ståndpunkt Men jag köper inte allt han skriver.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • drömhus

Skaldemans bakgrund vet jag inget om. Det skriver han aldrig. Du menar jobb och så? Någon som däremot skriver bra är Lars Erik Litsfeldt. Han har skrivit bla Fettskrämd.

• drömhus

Och jag köper inte heller allt Skaldeman skriver. Han är ju en "gubbe" så att säga. Men nu har jag läst om boken och om jag förbiser hans tonfall så kan jag hålla med om saker bättre. Men man ska helt klart bredda sitt läsande. Annika Dahlqvist är liks gubbig tycker jag, men det kanske är en generationsfråga. Dahlqvist och Skaldeman är ju lite äldre.

• Dame72

Min favvo är ju eg Paulun!
    Tack vare honom har jag förstått grunden till det här med blodsocker och insulin mm. Får väl se om han börjar acceptera lchf också. Har inte läst nåt av honom på senaste tiden.
    Ska kolla upp Litsfeldt men mest ska jag nog ändå läsa vad andra skriver om sin egen erfarnhet, mer ur en amatörsynvinkel. Lära av andra misstag och framgångar

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Kenzie
    Dame72 skrev 2008-08-22 22:03:34 följande:
    Att dricka vin så här i början är ingen bra ide. Du tillför alldeles för mkt kolhydrater genom att dricka. Så du går ur den ketos du ev redan kommit in i. Och att gå i och ur ketos är inte spec nyttigt för kroppen (ska försöka hitta lite evidens för det). Men håller du dig till ett enda glas vin och är stenhård under resten av dagen, samt tillför massor av vatten så ska det nog funka. Men alla är vi olika och alla tål vi olika mkt kolhydrater under en sån här "diet".
    .
    Torrt vin innehåller iof runt 3g kolhydrater per flaska så det är inte p.g.a kolhydraterna man ska ta det försiktigt med vinet. Däremot koncentrerar sig kroppen på ett förbränna alkohol ist. för fett så viktminskningen kan stanna av några dagar.
  • boki

Jag har läst "Gå ner i vikt med GI,av ola lauritzon" tycker Gi verkar vettigt men sen läste jag senaste nr av topphälsa och så dr Annika DAhlqvist inlägg om LCHF. Jag tycker det verkar väldigt lika i kosten. Är det någon som kan vad som är skillnaden, och varför ni har valt LCHF istället för GI?

• Lalalong

boki
    Skillnaden mellan LCHF och GI är att i LCHF utesluter man så gott som alla kolhydrater. Lite får man ju i sig i form av lite grönsaker (broccoli t.ex.), eller i mejeri produkter men en riktlinje är att inte äta livsmedel som innehåller mer än 5% kolhydrater... och det är inte mycket det. När man pratar om ett dagsintag av kolhydrater handlar det om 20-30g/dag. Alltså inte mycket alls. Man äter istället protein och mycket fett! Man kan säga att LCHF påminner mycket om GIs Rivstart. Målet med detta är att tömma kroppens glykogendepåer och börja bränna fett istället.

I GI så äter man ju kolhydrater, långsamma och "nyttiga" visserligen. Men fortfarande kolhydrater.

Anledningen till att jag mer fastnat för LCHF än för GI (även om jag inte följer det fullt just nu) är för att jag skulle aldrig klara GI under min viktminsknings period. Jag tror jag skulle falla dit igen ganska lätt i och med att jag håller mitt kolhydratintag på ett rätt hög nivå. Då vill jag ha mer och det är alldeles för lätt att jag äter sånt som jag inte borde. På sikt vill jag kunna äta kolhydrater i form av frukt och t.ex. bulgur eller quinoa. Men då behöver jag jobba med mig själv först. Bli av med massa kilo och jobba med "psyket" (mental träning).

• Lotta71
    Lalalong skrev 2008-08-22 23:03:41 följande:
    DrömhusNej..det är just för att undvika chipspåsen som jag skulle vilja kunna äta något på helgen... för jag har större chans att klara det då. Och tro mig... skulle jag inte klara XV så är det raka vägen till LCHF . Men jag skulle inte kunna se min man i ögonen om jag gav upp så här lätt. Han var mkt tveksam till XV med tanke på kostnaden. Men jag menade på att en del av det tjänar vi in på att jag inte äter. Resten får man ta som en investering i livet. Skulle jag nu gå till honom och säga. Sorry älskling. Vi ska betala 900kr/månad till de ända fram till juli-09 men jag ska inte äta deras soppor utan köpa annan mat.... ojoj... vad jag kommer att skämmas. Kan hända att jag hamnar där men då vill jag i alla fall ha gjort ett riktigt ärligt försök! Tack för peppningen!!
    Binder man upp sig i ett avtal med XV? Vad får man då för sin månadsavgift? Jag har utbildat mig till Cambridgekonsulent men inte börjat sälja det. Har tyckt att det är dyrt med 450 kr i månaden. Men detta är ju för fasen det dubbla:-O!
    Ut o njut av sommaren!
  • Maddisen80
    Svar på #1101
    Har en fråga ,kan man köra lchf när man har ibs och är glutenintolerant och mjölkproteinallergiker och laktosintolerant?
  • Lalalong

Lotta71
    Ja och nej . Man skriver in sig på XV och det kostar 890 kr i månaden. I det ingår fri tillgång till gym, en personlig viktcoach, gruppträffar, mentalträning. Det binder man upp sig på i ett år.

Sen kostar maten 490kr/vecka. Den kan jag naturligtvis sluta köpa när jag vill. Men jag måste fortfarande betala 890 kr. Då har jag visserligen fortfarande tillgång till gymmet, gruppträffarna och den mentala träningen. Men det känns som att man inte kommer att utnyttja det om jag inte handlar maten där och kör efter deras program ju.

Svar på tråden LCHF tråden 3