• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Pidda

Hej!

Jag undrar om någon vet hur det är med vissa sockerfria saker, tex Extra tuggummi det står sockerfritt men innehåller mycket kolhydrater?

Kääner ni till något annat tuggummi som är ok isåfall?

Tilda-04, Maja-06 & Mollys-08 mamma =)
  • Muminski

Pidda, haha precis den frågan har jag oxå grubblat på men kommit fram till att ett tuggummi hit och dit inte kan göra så mycket.. eller???

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • lärjunge
    Dame72 skrev 2008-08-27 11:25:41 följande:
    Jag tycker du går in på ex kolhydrater i fokus och läser grunderna i LCHF. Annars kommer du inte att förstå, och förstår man inte grunderna anser jag inte man ska pyssla med en sån här diet. Du måste förstå vad som händer i kroppen och själv kunna tolka just din kropps signaler.
    Kif är en rörig forum. Avskyr den om jag får vara helt ärligt (inte inehållet, bara forumstil). Jag är en gammal Atkinsdiet bantare och kan min sak om Low Carbing. Atkins är i samma familj som LCHF faktiskt...
  • Kenzie

lärjunge: Dame72:s inlägg var riktat till Bobbenn som var nojig över fett.

Ang kaloriräkning så bör man nog ha någorlunda koll ifall man inte har särskilt mycket vikt att gå ner. Jag som vill gå ner ca 7 kg till kan inte smälla i mig 3000 kcal om dagen som en person som väger 150 kg kanske skulle kunna göra. Men man behöver absolut inte jaga kalorier som man gör med t.ex viktväktarna.

• lärjunge

Frukost: 1 kokt ägg, några ostskivor, kaffe (var inte så hungrig)

Lunch: På Burger King. En Angus Meal sans hamburgarebrödet. Tog babymorröter istället för fries. Sprite Zero till drycka.

• lärjunge

Men jag skulle aldrig avråda folk att prova på LCHF, Kenzie. Visst ska man läsa vad man får äta o inte äta, det finns på Dahlqvists blogg. Eller hennes böcker. Man behöver inte vara experter på en gång i början

• Dame72
    lärjunge skrev 2008-08-27 13:02:05 följande:
    Kif är en rörig forum. Avskyr den om jag får vara helt ärligt (inte inehållet, bara forumstil). Jag är en gammal Atkinsdiet bantare och kan min sak om Low Carbing. Atkins är i samma familj som LCHF faktiskt...
    ???
    Mitt inlägg var inte riktat till dig.
    Men om ni tycker KiF är rörigt. Välj något annat ställe att läsa på. Det finns massor!!!!! Grundtanken med mitt inlägg var att man måste lära sig grunderna i LCHF för att kunna tillämpa det. Det går inte att starta och sen hela tiden ställa grundläggande frågor. Då är man körd, enl mig Alltså jag tror inte att man lyckas så bra i längden.
    Sen måste man självklart ställa frågor efter vägen. Men om man inte förstår grundtanken med LCHF (insulin, glukos, ketoner mm mm) ja, då kan det bli svårt.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Kenzie
    lärjunge skrev 2008-08-27 13:11:31 följande:
    Men jag skulle aldrig avråda folk att prova på LCHF, Kenzie. Visst ska man läsa vad man får äta o inte äta, det finns på Dahlqvists blogg. Eller hennes böcker. Man behöver inte vara experter på en gång i början
    Nej absolut inte. Men däremot tycker jag inte att man ska börja med lchf om man inte är säker på vad det faktiskt innebär. Att börja och t.ex äta för mycket kolhydrater för att man är okunnig är ingen höjdare.
  • lärjunge

Nej Dame, jag vet men jag ville svara dig ändå, även om svaret ditt var inte riktad till mig.

Jag tycker att om man vill lära sig om LCHF, så vänder man sig till Dr Dahlqvists Blogg på nätet eller boken. Lättare att läsa o hitta runt där än i ett rörigt forum som Kif.

Kenzie, nej men om man vet vad LC står för, då äter man inte många kolhyisar hehe

Vet ej om ni kommer ihåg Linda Nybergs debattprogram, hon hade en gång om LC dieter och jag var med i programmet då. Jag var med i Aftonbladet o Expressen med, o lokalat tidningar med... för jag gick ner 25kg med Atkins i 2003-2004. Det var då LC var nytt i Sverige.

Svar på tråden LCHF tråden 3