• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Linda1976
    Lotta71 skrev 2008-08-27 18:58:40 följande:
    Känns som om Lars inte vet riktigt vad han pratar om.....
    Nej, han har ju tydligen nollkoll på insulin och ketoner??
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Dame72
    Vart skrev du detta och fick svar?
    Trots allt, det finns inte hur mkt forskning som helst som på lång sikt kan tala om vad som är rätt och fel.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Linda1976
    Dame72 skrev 2008-08-27 19:18:08 följande:
    Vart skrev du detta och fick svar?Trots allt, det finns inte hur mkt forskning som helst som på lång sikt kan tala om vad som är rätt och fel.
    Men det finns ju människor som alltid ätit så här, eskimåer och masajer tex. Och vi härstammar ju från jägare som åt så.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Dame72
    Linda1976 skrev 2008-08-27 19:27:56 följande:
    Men det finns ju människor som alltid ätit så här, eskimåer och masajer tex. Och vi härstammar ju från jägare som åt så.
    Jo, men iom att många människor förlitar sig på forskning osv så kan det vara svårt att övertyga alla. Och varför ska vi göra det? Vad är det som säger att vi funkar exact som eskimåer och masajer som levt på en sån här kost från den dag de föddes. Vi är ju inte inprogrammerade på det här, som dom är. Våra kroppar kanske behöver några generationer på sig för att det här ska vara den naturliga dieten. Precis som vi använt ganska många generationer att få våra kroppar dit dom är nu.
    Även om det här känns som det passar mig bra så är jag inte övertygad om att strikt LCHF passar alla. 
    Däremot att tänka glykemiskt index, utesluta socker och vitt mjöl osv, det är jag övertygad om att ALLA skulle må bra av
    Kan tycka att många som INTE förespråkar low carb har en del tänkvärda saker att komma med också. Därför kan jag inte köpa det rätt av utan är lite öppen i mitt tänkande, och kör det som passar mig bäst.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Fru Filur

1. Hur ser din matdag ut med LCHF-metoden?
    --- Frukost vardagar : Bacon- och äggmuffins
    --- Frukost helger : Äggröra och bacon
    --- Lunch : Hemlagad mat enligt LCHF (vardagar i matlåda) eller om vi är ute och flänger någon hyfsat "ofarlig nödmat" (t ex gyrossallad, LowCarb-burgare på Max, eller burgare från McD men utan bröd)
    --- Middag : Hemlagad mat enligt LCHF

2. Hur mycket och hur ofta tränar du?
    --- Har precis börjat träna igen efter ett halvårs uppehåll, och siktar på 2*vattengympa och 2*styrketräning per vecka

3. Hur mycket har du gått ned?
    --- 7 kg (på 2½ månad)

4. Hur varierar du din mat?
    --- På samma sätt som tidigare, eller kanske snarare mer än förut... Lagar i princip samma mat som tidigare, men använder smör, fet grädde och creme fraiche istället för light-skräpet. Tillbehör istället för de vanliga pasta-ris-potatis kan vara kokt blomkål, blomkålsmos, broccoli, broccoligratäng, ostgratinerad broccoli, strimlad zucchini, strimlad vitkål, stuvad vitkål, wokgrönsaker, eller vanlig strimlad isbergsallad, ibland kompletterad med lite gurka och/eller tomat.
    T ex köttfärssås äts med fördel kompletterad endast av en rejäl klick creme fraiche och en generös näve riven ost.

• Lotta71
    Dame72 skrev 2008-08-27 19:18:08 följande:
    Vart skrev du detta och fick svar?Trots allt, det finns inte hur mkt forskning som helst som på lång sikt kan tala om vad som är rätt och fel.
    Jag skrev det i en tråd på Familjeliv där någon frågade om bantningspiller!
    Såg nu att han skrev VLCD, så han har förmodligen inte läst LCHF. OM han har läst LCHF verkar han vara ute o cykla
    Ut o njut av sommaren!
  • Lotta71
    Dame72 skrev 2008-08-27 19:33:26 följande:
    Jo, men iom att många människor förlitar sig på forskning osv så kan det vara svårt att övertyga alla. Och varför ska vi göra det? Vad är det som säger att vi funkar exact som eskimåer och masajer som levt på en sån här kost från den dag de föddes. Vi är ju inte inprogrammerade på det här, som dom är. Våra kroppar kanske behöver några generationer på sig för att det här ska vara den naturliga dieten. Precis som vi använt ganska många generationer att få våra kroppar dit dom är nu. Även om det här känns som det passar mig bra så är jag inte övertygad om att strikt LCHF passar alla. Däremot att tänka glykemiskt index, utesluta socker och vitt mjöl osv, det är jag övertygad om att ALLA skulle må bra av Kan tycka att många som INTE förespråkar low carb har en del tänkvärda saker att komma med också. Därför kan jag inte köpa det rätt av utan är lite öppen i mitt tänkande, och kör det som passar mig bäst.
    Bra sagt, jag håller med dig
    Ut o njut av sommaren!
  • Linda1976
    Svar på #1329
    Jag håller med dig. Jag tror också att GI är väldigt vettigt - jag menar, sockerlimpa har ju ingen någonsin mått bra av.

Jag tror att strikt eller iaf semistrikt LCHF är bra vid viktminskning och sockerberoende. MEN: när trenden är bruten med bred marginal, så tror jag att hö hö "lagom är bäst".

Havre tex innehåller ju många nyttigheter, och frukt också - även om det är socker. Man får inte snöa in helt heller, när jag är "klar" (jag har ju bantat hela mitt liv), förhoppningsvis till beach 2009, så kommer jag denna gång att lyckas hitta en balans nånstans mellan GI och LCHF - pasta och bröd (förutom finncrisp!) är jag klar med. Däremot kommer jag säkert att äta quinoa till mat ibland, liksom kanske råris nångång....
  • Lotta71
    Linda1976 skrev 2008-08-27 21:01:06 följande:
    Svar på #1329Jag håller med dig. Jag tror också att GI är väldigt vettigt - jag menar, sockerlimpa har ju ingen någonsin mått bra av.Jag tror att strikt eller iaf semistrikt LCHF är bra vid viktminskning och sockerberoende. MEN: när trenden är bruten med bred marginal, så tror jag att hö hö "lagom är bäst".Havre tex innehåller ju många nyttigheter, och frukt också - även om det är socker. Man får inte snöa in helt heller, när jag är "klar" (jag har ju bantat hela mitt liv), förhoppningsvis till beach 2009, så kommer jag denna gång att lyckas hitta en balans nånstans mellan GI och LCHF - pasta och bröd (förutom finncrisp!) är jag klar med. Däremot kommer jag säkert att äta quinoa till mat ibland, liksom kanske råris nångång....
    O nu håller jag med digSkrattande
    Ni skriver så kloka saker flickor, man bli vis av att vara runt erFlört
    Ut o njut av sommaren!
  • Lotta71

När jag har nått min målvikt gissar jag på att jag kommer att äta rättså strikt GI. Om man mår lika bra av det som av LCHF? Har inte provat det ännu...  Saknar frukt, o tycker att jag kan äta för lite grönsaker.
    Konstig, men fantastisk skön känsla att inte behöva vara sugen på godis o sötsaker hela tiden! O att inte vara hungrig Vad allt har blivit mycket trevligare sen jag upptäckte detta

Ut o njut av sommaren!
Svar på tråden LCHF tråden 3