• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

hejsan hur ä läget , jag är medlem kostcoachen

lärjunge skrev 2008-08-27 14:25:14 följande:
    Jag skulle alltid föreslå Dr Dahlqvist blogg i första hand, eftersom det är hon som förespråkar det. Det är inte bara LCHF'are på KIF, utan alla LC kostprogram där, som Atkins t ex....
  • Eleora

1. Hur ser din matdag ut med LCHF-metoden?

Frukost: Naturell yoghurt 3% med 1 msk keso och 1 msk linfrö i, 3 ostrullar, 4 salamiskivor
    Lunch: Äggröra/omelett/kokta ägg med majonnäs+smör samt korvskivor eller kött från gårdagens middag. Ev. något litet grönt.
    Middag: Kött/korv/fisk med grönt och smör eller sås på vispgrädde. Ersätter pot/pasta/ris med omväxlande beroende på rätt blomkål/broccoli/aubergine/rättika/brysselkål/vitkål.

Däremellan om jag blir sugen lite ostrullar eller korvskivor och te/kaffe med kokosfett eller vispgrädde i (beroende på vilket det är)

2. Hur mycket och hur ofta tränar du?
    Rask barnvagnspromenad 45-60 minuter varje dag, 60 sit-ups varje kväll.
    3. Hur mycket har du gått ned?
    Började 24/7, har gått ner 2 kilo.
    4. Hur varierar du din mat?
    Med olika såser, olika kryddningar och googlar recept för inspiration.

Nu är jag ju nybörjare, och kommer säkert att ändra vartefter jag kommer på nya saker, men så ser det ut just nu.

~ ~ Liv, min lilla älskling! ~ ~
  • Maddisen80

Frukost 2 kokta ägg och makrill i tomatsås, lunch laxfile och broccoli,middag kycklingfile och broccoli,kvällsmål frukt

Jag har gått ner från 104 kg -97,9 , 52 % i fett - 43 i procent, 122 cm i midjan - 114

Min träning kommer se ut så här från och med måndag 1 september

Måndagar 17.45 -18,15 spinning
    Tisdagar 18.30 -19.00 Core
    19.15 -19.45 spinning
    Onsdagar vila
    Torsdagar vila
    Fredagar Styrketräning alla musklergrupper
    Lördagar Vila
    Söndagar 11.00-11.50 spinning

lärjunge skrev 2008-08-27 17:24:37 följande:
    Hej!Jag har lite frågor:1. Hur ser din matdag ut med LCHF-metoden?Frukost: kött, ägg, ost, kaffe+grädde+hermesetas.Lunch: isbergssallad med tonfisk och majonäs. (el. kött, grönsaker, smör)Middag: kött, grönsaker, smörFika: ostrullar, kaffe+grädde+hermesetas.Vatteninttag: 2L2. Hur mycket och hur ofta tränar du?Just nu, motionsimning och vattengympa måndag-fredag. Helgen är vilodagar.3. Hur mycket har du gått ned?Började 1/8 och har gått ner 4kg hittills.4. Hur varierar du din mat?Nya recept, tips från LC kompisar...
  • Hägris

1. Hur ser din matdag ut med LCHF-metoden?
    Frukost tjockyoughurt med hallon eller två ägg vispade med smör/grädde/kokosfett + kaffe med kokosfett i

2. Hur mycket och hur ofta tränar du? Aldrig

3. Hur mycket har du gått ned? vet ej kilon men 1 strl i kläder

4. Hur varierar du din mat? olika kött/fisk m.m sen såsar med grädde/cf/majjo/beasås och dyl både varma och kalla älskar broccoli och vitkål och blomkål så jag försöker behärska mig där.
    Snacksar:brieost med rom, makrill i tomatsås, salami och ostrullar, oliver, ostmed räkost på,
    efterrätt: grädde med bär, egen "glass" mörk choklad

• Eleora
     10Gram Dressing majonnäs ca 40% fett
    15Gram Färskost 33% fett Cantadou
    15Gram Salami importerad 45% fett
    50Gram Ägg kokt
    5Gram Tomat
    150Gram Yoghurt naturell 3% fett
    50Gram Keso färskost 4% fett
    5Gram Linfrön torkade
    10Gram Salami importerad 45% fett
    15Gram Ost hårdost 38% fett
    10Gram Smör 80% fett
    10Gram Ost hårdost 28% fett
    10Gram Bordsmargarin Milda 70% fett berik normalsaltat
    3Gram Kokosfett
    30Gram Broccoli
    60Gram Fiskgratäng u potatismos hemlagad
    20Gram Vispgrädde 40% fett
    20Gram Creme Fraiche 28% fett smaksatt
    4Gram Mörk choklad, >70 % kakao

Nu har jag skrivit in middagen och kvällsgott i förväg så som jag planerat att jag ska äta. Ni som är lite mer erfarna, vad säger ni? Tycker ni också att det ser bra ut eller har ni något tips på vad jag borde ändra?
  • Hägris
    Svar på #1320
    ser bra ut tycker jag!! *blir sugen på mat när jag läser din lista*
  • Eleora
    Hägris skrev 2008-08-27 18:04:53 följande:
    Svar på #1320ser bra ut tycker jag!! *blir sugen på mat när jag läser din lista*
    Haha....trevligt...eller?

Tycker det är så svårt på minmat att uppskatta grammen, men på ett ungefär....om inte annat så stämmer nog fördelningen mellan de olika sakerna även om inte grammen stämmer.
  • Lotta71

Lotta71 skrev 2008-08-26 21:34:36 följande:
    Ett tips som är värt alltGlad Kolla på LCHF så får ni se nåt spännande! Att äta fett, inte banta alls o gå ner mycket i vikt O må som en prinsessa! Kram på er alla!

Detta fick jag som svar:

Jag vill passa på att varna lite för VLCD-dieter som den där. Så fort någon diet talar om att eliminera en makronutrient till mkt stor utsträckning ur kosten bör man tänka sig för både en och två gånger. Det är ju en väldigt onaturlig sak att göra med sin kropp.

Att slopa kolisarna är ju något kroppsbyggare gjort i evigheter för att se till att bli rippade för sin show. Men det är ingenting som är nyttigt i det långa loppet. På dieter med väldigt lite kolhydrater kommer kroppen att börja bryta ner musklerna för att sno glykogenet och bryta ner deras protein, såväl som mkt av det protein man får i sig, till kolhydrater. En process som är välkänd för att producera rätt mkt kväve, vilket förstås i en kropp som består av mest väte leder till mkt ammoniak i blodet. Ammoniak är ett gift, och njurarna kan hantera det om man dricker riktigt mkt vatten, men frågan är hur länge man vill utsätta njurarna för den pressen?

Och vad skall man göra när det gått något år och muskelmassan är helt nedbruten, med sänkt ämnesomsättning som följd?

Vad som gäller är att stadigt program av gedigen träning och balanserad kost som innehåller alla makronutrienter, rejält med protein, och inte är alltför kolhydratsrik eller rik på mättat fett. Det tar längre tid att gå ner i vikt, men fysiken kommer vara mycket bättre i det långa loppet.

Vad säger ni om detta?

Ut o njut av sommaren!
  • Lotta71

Känns som om Lars inte vet riktigt vad han pratar om.....

Ut o njut av sommaren!
Svar på tråden LCHF tråden 3