• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

hejsan hur är läget, du kan även bli medlem på www.kostcoachen.se ,eller kolhydrater.ifokus.se tror jag att det va

LoveMyFamily skrev 2008-09-05 12:45:51 följande:
    Hej!Jag måste få fråga igen, hur börjar man med LCHF?Finns det någon sorts rivstart?Kan ni inte ge mer förslag på vad och hur ni äter?Typ på en tallrik äter ni?Tillåter ni er äta något gott på helgen?
  • Maddisen80

enligt min kompis så skulle det finnas atkins choklad no sugar
    leende guldbruna skrev 2008-09-05 18:39:39 följande:

Jaa det är det jag efterfrågar : vad e det för choklad som finns utan socker-jag hittar den inte....Den heter?Och nej frukt e inget för mig just nu-däremot bär Jag går på -50 kosten enligt SSS.
  • Maddisen80

välkommen hit,klart du får hänga med, hoppas att du kommer trivas. Bra att du inte ha diabetes.

Tristanya skrev 2008-09-05 19:05:57 följande:
    får jag va med här?har börjat försöka komma in i LCHF kost nu.. började i tisdags! men är väl mest i nedtrappningsskede just nu.. känner mig ganska så stolt över hur mycket mindre kolhydrater jag ätit, o jag är endå mätt på det jag ätit!trodde aldrig jag skulle känna mig mätt på ett ägg tex! har minst 20kg som jag vill/behöver gå ner.. har pco o då ska väl tydligen LCHF va bra! har även fått metformin som jag äter också (har ej diabetes). har aldrig tidigare testat någon diet, så är helt nytt för mig detta! men man äör ju endå inbiten på att äta lite fett så känns lite konstigt att man FÅR äta grädde, smör o fett! tycket det är lite svårt o komma på vad man ska äta, men har skaffat mig en "mat dagbok" på minmat.net som jag fyller i, men är ganska svårt o uppskatta vikten på det man äter (har ingen våg, men ska nog införskaffa en). har dock även blivit ordinerad att äta max 1300 kalorier/dag, men har uppfattat det som att man inte räknar kalorier med LCHF? har endå inte direkt legat över 1500 kalorier/dag sen i tisdags, o endå varit lagom mätt hela tiden!som jag skrev har jag börjat trappa ner på kolhydraterna o såhär har jag lyckats på ett ungefär (eftersom det är svårt med vikten när man fyller i) sen i tisdags:tisdag: 48% kolhydrater, 17% protein, 34% fettonsdag: 30% kolhyd, 17% protein, 52% fetttors: 23% kolhyd, 16% protein, 61% fettjust nu har jag ätit såhär idag: 14% kolhyd, 17% protein, 69% fett. ska då även äta tacos ikväll (köttfärs, ost, sallad, gurka, CF, avokado o ev ägg).
  • Maddisen80

jag väger inte min mat iaf

Bobbenn skrev 2008-09-05 19:49:22 följande:
    Väger ni er mat och kollar Exakt eftersom ni vet hur många & ni äter? Jag har ingen sån koll
  • Bobbenn
    drömhus skrev 2008-09-06 09:33:11 följande:
    Frågar du en läkare som inte tror ¨på LCHF kosten kommer du att få svaret att det är farligt. Det finns idag inte så mycket forskning på området som säger att detta är ofarligt, tvärtom så forskas det på att fett ska vara farligt, men forskarna får inte fram de resultaten så de dlesta forskningar läggs ned innan de är klara. Varför? Jo, för att forkningen finansieras av läkemedelsbolagen som vill ha det bevisat att vi behöver kolesterolsänkande medicin. Och om dom inte får fram de forskningsresultaten så tjänar de inte på att låta ett resultat komma fram som på naturlig väg kan sänka ditt kolesterol.
    ja som min sidfot då
    Var och en blir salig på sin tro
  • Bobbenn
    drömhus skrev 2008-09-06 09:41:05 följande:
    hur menar du?
    Var och en blir salig på sin tro Det är ju som med allt, religion, barnuppfostran osv

Men jag kör på, det verkar funka är minus 2 kilo på 9 dagar
  • drömhus
    Bobbenn skrev 2008-09-06 09:44:05 följande:
    Var och en blir salig på sin tro Det är ju som med allt, religion, barnuppfostran osvMen jag kör på, det verkar funka är minus 2 kilo på 9 dagar
    Okej, jag kör på du. Det lät lite spydigt bara så det var därför jag undrade. De flesta i denna tråden är ju på det klara med att vi blivit ljugna för i alla år av Livsmedelsverket så det är klart att vi är saliga i vår nya "tro". När man skrapar på ytan om varifrån kostråden kommit så kommer det in ekonomiska och ideologiska skäl, inte hälsomässiga, så det är klart att man blir lite mörkrädd.
  • Bobbenn
    drömhus skrev 2008-09-06 09:51:02 följande:
    Okej, jag kör på du. Det lät lite spydigt bara så det var därför jag undrade. De flesta i denna tråden är ju på det klara med att vi blivit ljugna för i alla år av Livsmedelsverket så det är klart att vi är saliga i vår nya "tro". När man skrapar på ytan om varifrån kostråden kommit så kommer det in ekonomiska och ideologiska skäl, inte hälsomässiga, så det är klart att man blir lite mörkrädd.
    Nej nej jag menade inget illa alls. Jag undrade mest. Har läst lite och blev bara fundersam men det funkar och det duger för mig. Dessutom är man mätt jämt, me like för jag är tyvärr en småätare annars
  • Maddisen80

Grattis till din viktminskning

Bobbenn skrev 2008-09-06 09:44:05 följande:
    Var och en blir salig på sin tro Det är ju som med allt, religion, barnuppfostran osvMen jag kör på, det verkar funka är minus 2 kilo på 9 dagar
Svar på tråden LCHF tråden 3