• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Kattmor
    smultronsaft skrev 2008-09-05 11:41:37 följande:
    Hej allihopa! Jag funderar på att börja med LCHF. OCh jag har läst endel om det nu, men jag känner mig fortfarande lie skeptisk till att äta så mycket fett. Är ju fd. viktväktare så detta är ju helt annat:). Men jag undrar lite hur det har gått för er andra? Går ni ner i vikt? Har det gått fort/långsamt för er?
    Jag är också fd viktväktare!

Jag kan verkligen rekommendera LCHF!!
    Med denna kost är du alltid mätt nöjd & belåten, inget sug & det funkar perfekt!!

Första veckan gick jag ner 4,1kg
    Det går ju fortast i början när vatten & så ska rensas ut men sen förtsätter du nedåt i mer lagom takt.

Så på 26 dagar har jag minskat 7,1kg utan minsta plåga som med andra "bantningsmetoder"
  • Kattmor
    Dame72 skrev 2008-09-05 11:46:10 följande:
    Jag har nu frågat på KiF
    Ok, då får vi se vad dom säger!
  • LoveMyFamily

Hej!
    Jag måste få fråga igen, hur börjar man med LCHF?
    Finns det någon sorts rivstart?

Kan ni inte ge mer förslag på vad och hur ni äter?

Typ på en tallrik äter ni?

Tillåter ni er äta något gott på helgen?

• Bobbenn
    LoveMyFamily skrev 2008-09-05 12:45:51 följande:
    Hej!Jag måste få fråga igen, hur börjar man med LCHF?Finns det någon sorts rivstart?Kan ni inte ge mer förslag på vad och hur ni äter?Typ på en tallrik äter ni?Tillåter ni er äta något gott på helgen?
    70% fett
    25 % rotein
    5% kolhydrater

En talrick jag kan äta kan vara 3 färsbiffar med sallad och beanaise eller cole slaw typ.

Finns många tips i recepttråden
    Var och en blir salig på sin tro
  • Muminski

Nu när jag har mått så dåligt några dagar har jag sörplat i mig små mängder yogurt och druckt riktig cocacola, jag åt även en tsk glass...men USCH OCH FYYYY vad det var sött och äckligt!! Inte ett dugg gott!!!

Tänk vad socker det måste vara i allt, helt i onödan faktiskt!! Nej nu gör jag sockeruppror!

Magen är fortfarande kassdålig..urk. Men det finns hopp verkar det som. Jag måste bara få igång maskineriet. Har inte orkat ta mig ut och handla så några linfrön har jag inte. Men om jag förstod saken rätt ska jag äta dem hela?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Förresten.. jag har kört på denna kost i 4 veckor och gått ner lika mycket. Men de två sista veckorna vad det ostadigt, först upp två och sedan ner igen.

Kanske beror det på att jag tränar och promenerar mycket?? Hursomhelst så känner jag ju att jag minskar i omfång och smalisbyxorna har packats upp från kassarna

• Muminski
    Hej!Jag måste få fråga igen, hur börjar man med LCHF?Finns det någon sorts rivstart?Kan ni inte ge mer förslag på vad och hur ni äter?Typ på en tallrik äter ni?Tillåter ni er äta något gott på helgen?
    En morgon började jag bara. Gjorde en omelett på 2 ägg lite grädde och åt rökt skinka till...sedan var jag igång.

• Livshlädje
    Frukost: ett halvt paket bacon o 1,5 stekt ägg (egentligen två, men dotter snor oftast ett halvt ungefär.. ) Om jag äter kokt ägg tar jag en klick majonnäs till o ibland byter jag ut bacon mot "rester" av protein, t ex en kotlett, stekt fisk eller så.

Lunch: äter sällan lunch då jag inte är hungrig! Räcker oftast med kaffe med grädde och/eller bubbelvatten om jag blir sugen på nåt.

Middag: t ex en fläskkotlett, curryvitkål (fräst vitkål i olja o curry) och en bit fetaost. Eller kycklinggryta på lårfilé och en halv avokado. Eller räkfräs (räkor frästa i olja, vitlök o lite tomatpuré) och kokt broccoli. Eller en chorizo o ostgratinerad blomkål. Oftast har vi oliver och lite vanlig sallad till maten oxå.

På helgen brukar vi lyxa med en näve nötter, eller lite hallon och vispgrädde!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Cactuz

Hmm, jag undrar om det är okej att äta så mycket fett som tex. grädde, smör egentligen.
    Fett från lax etc. fleromättat är ju bra men man äter väl mycket mättat fett när man äter lchf?
    Funderar på att börja, men undrar lite över detta..

Någon som har ngt bra att läsa/informera om?

Svar på tråden LCHF tråden 3