• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Bobbenn

kollat på livsmedels verket och upptäckt att det är extremt svårt att äta om inget får nnehålla max 6 g kolhydrat. vitkol är 6 g tex

Var och en blir salig på sin tro
  • Cactuz

Skriver igen:

Hmm, jag undrar om det är okej att äta så mycket fett som tex. grädde, smör egentligen.
    Fett från lax etc. fleromättat är ju bra men man äter väl mycket mättat fett när man äter lchf?
    Funderar på att börja, men undrar lite över detta..

Någon som har ngt bra att läsa/informera om?

• Fiafiber
    Cactuz skrev 2008-09-05 20:28:43 följande:
    Skriver igen: Hmm, jag undrar om det är okej att äta så mycket fett som tex. grädde, smör egentligen.Fett från lax etc. fleromättat är ju bra men man äter väl mycket mättat fett när man äter lchf?Funderar på att börja, men undrar lite över detta.. Någon som har ngt bra att läsa/informera om?
    Du har flera bra länkar ovan, här är en översikt http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
    ♥♥Mamma till Kalle 041019 & Ebba 080418♥♥
  • Cactuz
    Fiafiber skrev 2008-09-05 20:31:35 följande:
    Du har flera bra länkar ovan, här är en översikt www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
    Hmm, kollade den länken men hittade inte svaret jjag sökte.

Är det ingen som vet? Lite jobbigt att börja leta igenom alla länkarna
  • Bobbenn
    Fiafiber skrev 2008-09-05 20:31:35 följande:
    Du har flera bra länkar ovan, här är en översikt www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
    Men alltså där står inget direkt om insidan i kärl osv
  • Fiafiber

Syftade nog mer på information som du frågade efter med, men hur kärlen ser ut har jag inget svar på dessvärre. Rekommenderar att du söker i forumet på kolhyderater i fokus.

♥♥Mamma till Kalle 041019 & Ebba 080418♥♥
  • Bobbenn
    Fiafiber skrev 2008-09-05 20:48:14 följande:
    Syftade nog mer på information som du frågade efter med, men hur kärlen ser ut har jag inget svar på dessvärre. Rekommenderar att du söker i forumet på kolhyderater i fokus.
    Eller frågar läkare. tror inte det är bra i längden med för mkt fett men absolut inte socker heller
  • Kenzie
    Cactuz skrev 2008-09-05 20:28:43 följande:
    Skriver igen:
    Hmm, jag undrar om det är okej att äta så mycket fett som tex. grädde, smör egentligen.Fett från lax etc. fleromättat är ju bra men man äter väl mycket mättat fett när man äter lchf?Funderar på att börja, men undrar lite över detta.. Någon som har ngt bra att läsa/informera om?
    Vi som äter lchf anser att mättat fett är bra fett. Vi människor är gjorda för att äta animaliskt fett och kroppen mår bra av det. Ta t.ex inuiterna som till största delen äter mättat fett och protein. Dessa människor hör till de friskaste i hela världen, hjärtproblem är i stort sett obefintliga hos dem.

Det finns förresten inga vetenskapliga belägg för att ett högt kolesterolvärde är farligt. Kopierade ett inlägg från kolhydrater.ifokus

"Det var den amerikanske forskaren och bedragaren Ancel Key som lade grunden till kolesterolskräcken för mer än femtio år sedan. Han är en av dem som svenska livsmedelsverket lutar sig mot när man varnar för kolesterol och mättat fett.
    Men Ancel Key visste själv att man kunde äta hur mycket kolesterol som helst. Vid slutet av sin karriär avslöjade han sanningen: Det finns ingen som helst koppling mellan det kolesterol vi äter och den mängden vi har i blodet. Det har vi vetat hela tiden.
    De enda som behöver oroa sig för kolesterolintaget är höns och kaniner. Det är nämligen på höns och gnagare som man forskat fram kolesterolets skadeverkningar. De djuren är vegetarianer och tål ej animaliskt fett. Men, det brukar Livsmedelsverket
    glömma att nämna när man citerar forskningen.
    Varför fortsätter ni att vidhålla att det är farligt att ha högt kolesterol?"

Jag rekommenderar dig att leta på kolhydrater.ifokus där du kan ta del av många människors erfarenheter.
  • Cactuz
    Kenzie skrev 2008-09-05 21:22:52 följande:
    Cactuz: Läs den här boken så lovar jag dig att du inte kommer att vara lika skeptisk www.adlibris.com/se/product.aspx...
    Alltså, jag är inte så skeptisk, jag vill bara veta allt, haha
    Tycker nämligen detta verkar bra.

Men vad gör man om man vill äta en chokladkaka, dricka lite öl, äta en pizza någon gång.. Funkar det då?? Har läst att folk mår dåligt o så?
    kan man festa på en lördag tex med massa öl??
Svar på tråden LCHF tråden 3