• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Linda1976
    Cactuz skrev 2008-09-05 21:46:14 följande:
    Alltså, jag är inte så skeptisk, jag vill bara veta allt, haha Tycker nämligen detta verkar bra.Men vad gör man om man vill äta en chokladkaka, dricka lite öl, äta en pizza någon gång.. Funkar det då?? Har läst att folk mår dåligt o så?kan man festa på en lördag tex med massa öl??
    Du kommer inte att vara så sugen på pizza

Torrt vin kan du dricka, ät vispgrädde med lite bär istället för kaka.... sockersuget försvinner vet du - svårt att tro, men inte ens JAG är sugen på Marabou mjölk längre!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • godisanna

öl=flytande bröd=kolhydrater=SOCKER. men om du vill utsätta dig för öl pizza mm så bestämmer du det själv. men jag tror inte du vill det efter att ha kört lchf ett tag. och du vill absolut inte göra det igen när du dagen efter har en svullen/kass mage, ont i huvudet och almänt bakfull av allt socker du har ätit..

när pojkvännen har ätit pizza det senaste har jag tagit typ sallad eller kebabrulle å inte ätit brödet. om man vill ha alkohol så är väl vin det som inehåller minst kolhydrater.

OT: min pappa va hos logopeden. han kan få lite svårt för att äta snart och dom är rädda att han går der i vikt. då sa hon att tre starköl är lika många kalorier som 18 kanelbullar. :P
    han dricker gärna öl..

• Dame72
    Cactuz skrev 2008-09-05 21:46:14 följande:
    Alltså, jag är inte så skeptisk, jag vill bara veta allt, haha Tycker nämligen detta verkar bra.Men vad gör man om man vill äta en chokladkaka, dricka lite öl, äta en pizza någon gång.. Funkar det då?? Har läst att folk mår dåligt o så?kan man festa på en lördag tex med massa öl??
    Kan och kan...du går ur ketosen och för vissa är det riktigt jobbigt att komma i den igen. Mar mår piss...
    Men som andra skriver, du är inte spec sugen så du lär tänka dig för både en och två gånger.
    Det är ju lixom vad som är värt mest. Att gå ner i vikt eller äta en pizza. Valet är bara ditt!
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Cactuz

Hmm, jag vill ju bara gå ner max 5 kg, är ju ganska smal. Jag gillar ju o festa ibland och tycker mycket om öl då..
    Kan man köra lchf utan att vara i "ketos". Vill ju kunna festa till det också utan att må mer kasst än vanlig bakfylla

• Dame72
    Cactuz skrev 2008-09-05 22:36:06 följande:
    Hmm, jag vill ju bara gå ner max 5 kg, är ju ganska smal. Jag gillar ju o festa ibland och tycker mycket om öl då..Kan man köra lchf utan att vara i "ketos". Vill ju kunna festa till det också utan att må mer kasst än vanlig bakfylla
    Jag tror du behöver läsa på lite grunder innan du ger dig in i det här. Varför man äter som man gör, vad som händer i kroppen osv.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Cactuz
    Dame72 skrev 2008-09-05 22:49:37 följande:
    Jag tror du behöver läsa på lite grunder innan du ger dig in i det här. Varför man äter som man gör, vad som händer i kroppen osv.
    Okej, det skall jag göra. Det verkar ju vara väldigt bra, men om man inte kan festa ibland vet jag inte om det är värt det för mig. Men ska läsa på lite. Tack
  • drömhus
    Cactuz skrev 2008-09-05 22:58:39 följande:
    Okej, det skall jag göra. Det verkar ju vara väldigt bra, men om man inte kan festa ibland vet jag inte om det är värt det för mig. Men ska läsa på lite. Tack
    De författare jag har läst som kört denna diet rekommenderar att om man "bara" har 5 kg att gå ned så är det enklaste att träna bort det. Undvika onödigt socker såklart, men äta rätt vanligt, typ GI, och så träna målmedvetet. Men att man får räkna med att det tar tid.
  • drömhus
    Bobbenn skrev 2008-09-05 20:59:00 följande:
    Eller frågar läkare. tror inte det är bra i längden med för mkt fett men absolut inte socker heller
    Frågar du en läkare som inte tror ¨på LCHF kosten kommer du att få svaret att det är farligt. Det finns idag inte så mycket forskning på området som säger att detta är ofarligt, tvärtom så forskas det på att fett ska vara farligt, men forskarna får inte fram de resultaten så de dlesta forskningar läggs ned innan de är klara. Varför? Jo, för att forkningen finansieras av läkemedelsbolagen som vill ha det bevisat att vi behöver kolesterolsänkande medicin. Och om dom inte får fram de forskningsresultaten så tjänar de inte på att låta ett resultat komma fram som på naturlig väg kan sänka ditt kolesterol.
Svar på tråden LCHF tråden 3