• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Dame72

Min mage var tidigare helt knäpp. Typ varje gång jag kissade kom det även nr 2. Bubblig, uppblåst, knip av och till. Så nu funkar min mage kanon, även om jag kan känna mig åt det hårda hållet ibland.
    Mkt vatten! Linfrö ska ju vara bra, häll det i allt du lagar. Alt köp nåt på apoteket. Mår du bra för övrigt ska du inte sluta. Kan du lägga till ännu mer fett förresten?

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Kattmor
    Muminski skrev 2008-09-05 09:32:47 följande:
    Kattmor. Även jag har fått totalstopp på magen och har varit sängliggande i 2 dagar. Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag sluta med denna kost eller finns det knep att ta till så att maskineriet hålls igång??Hur gör ni andra??
    Jag såg just detta, kanske det kan finnas nåt bra som funkar där! :
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/tr%C3%B6g_i_magen#comments
  • Kattmor
    Kaiza

Jag kan meddela att jag precis upptäckte att 1 msk krossade linfrön varje morgon i en liten skål kefir funkar för mig trots att jag både äter LCHF & 2 olika mediciner som stoppar magen!
  • Kattmor
    Muminski skrev 2008-09-05 11:18:31 följande:
    Kattmor och Dame.. tack för era tips!!
    Tänk på att inte ta allt för mycket linfrön bara!
    Det står max 1-2 msk/dag på min påse!

Och så verkar det som krossade är bättre än hela!
  • helene306
    Linfrö: Hela linfrön är bättre än krossade, dels för att bibehålla de viktiga näringsämnen samt för att magen "jobbar" bättre med hela.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • smultronsaft

Hej allihopa! Jag funderar på att börja med LCHF. OCh jag har läst endel om det nu, men jag känner mig fortfarande lie skeptisk till att äta så mycket fett. Är ju fd. viktväktare så detta är ju helt annat:). Men jag undrar lite hur det har gått för er andra? Går ni ner i vikt? Har det gått fort/långsamt för er?

• Kattmor
    helene306 skrev 2008-09-05 11:37:28 följande:
    Linfrö: Hela linfrön är bättre än krossade, dels för att bibehålla de viktiga näringsämnen samt för att magen "jobbar" bättre med hela.
    Det jag hört folk säga är att hela kan hjälpa till att stoppa upp i stället för att det blir så mycket på en gång, det blir som en klump av linfröna i stället!
  • Dame72
    Kattmor skrev 2008-09-05 11:42:09 följande:
    Det jag hört folk säga är att hela kan hjälpa till att stoppa upp i stället för att det blir så mycket på en gång, det blir som en klump av linfröna i stället!
    Jag har hört att man tar bättre upp omega 3 om linfröna är krossade. Kroppen lyckas inte bryta ner linfröna utan dom kommer ut hela.
  • Dame72

Jag har nu frågat på KiF

Svar på tråden LCHF tråden 3