• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • lärjunge

Trodde man får inte äta pasta i LC/GI kostplaner?!

• Cactuz
    lärjunge skrev 2008-09-06 12:06:30 följande:
    Trodde man får inte äta pasta i LC/GI kostplaner?!
    GI får du äta kolisar. Men inte lchf. Jag bara ber om råd
  • lärjunge
    Cactuz skrev 2008-09-06 12:21:17 följande:
    GI får du äta kolisar. Men inte lchf. Jag bara ber om råd
    Jaså jag trodde man fick inte äta sånt även som GI... :)
  • Bobbenn
    lärjunge skrev 2008-09-06 12:29:38 följande:
    Jaså jag trodde man fick inte äta sånt även som GI... :)
    Jo då det är bara i inledningsfasen du inte äter kollisar med GI sen gör du det
    Var och en blir salig på sin tro
  • Socialen
    Cactuz skrev 2008-09-06 11:59:21 följande:
    drömhus>Okej, så alltid köpa det fetaste och minimera ris/speghetti/potatis/bröd etc.Men man går inte upp i vikt då om man både äter så mycket fett och kolhydreter, för det vill jag ju inte.
    Vet att frågan var till drömhus, men jag hoppas ni inte har något emot att jag lägger mig i

Jag tror liksom du att när du börjar tillföra kolhydrater bör du bli mer restriktiv med fettet. Däremot tror jag också att du bör undvika light. Ät hellre 1 msk riktig creme fraiche än 1 dl minifraiche t.ex. Att grunda med ost, korv eller nötter tror jag också funkar bra, utifrån devisen "Fett gör dig mätt". Det tar bort det värsta sötsuget och gör att man inte kastar i sig på en fest eller liknande.

Som jag sagt tidigare så tycker jag att Montignac är ett bra alternativ om man vill äta grönsaker, frukt och lite kolhydrater och inte har så mycket övervikt kvar. Där får man äta grönsaker och fullkornskolhydrater, men inte så mycket fett. Däremot får man äta korv, ost, nötter, mörk choklad etc.
  • Brunkulla75

Hallo girls!

Jag har följt denna tråd ett tag men inte haft tid att skriva (börjat jobba + att jag har en 6 månaders gullklimp hemma).

Jag har ett problem: jag har ätit strikt efter LCHF och har sedan den 10 aug gått ner 5 kg, men sedan en vecka står jag totalt still (exakt på grammet) :(

Hur kan man få igång det igen?
    Har börjat med måttband nu så jag vet inte om jag minskat på cm.
    Vill ha bekräftelse på vågen, det är lättare att motivera sig att äta rätt....

• Dame72
    Bobbenn skrev 2008-09-06 10:58:04 följande:
    Måste hålla med där. Bara kört 9 dagar och vill INTE äta godis och strunt igen. Däremot kommer jag börja äta frukt igen när jag börjar träna och jobba.En fråga: Hur funkar LCHF vid nattjobb? Jag jobbar nämligen konstant heltid natt och då rekomenderar dom ju bara frukt och ev yoghurt eftersom förbränningen är på noll typ
    Men det är ju samma som rekommenderar yoghurt på natten som rekommenderar 6-8 brödskivor per dag....
    Så mao lyssna inte på dom direktiven.
    Du ställer om din kropp, mao äter du frukost när du vaknar, lunch innan du går till jobbet, nåt under natten och nåt innan du somnar. Lätt som en plätt tycker jag!
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Dame72
    Cactuz skrev 2008-09-06 11:59:21 följande:
    drömhus>Okej, så alltid köpa det fetaste och minimera ris/speghetti/potatis/bröd etc.Men man går inte upp i vikt då om man både äter så mycket fett och kolhydreter, för det vill jag ju inte.
    Du ska väl äta det fetaste av det du äter, men du ska INTE lägga till fett! Du väljer mjölk i kaffet, inte grädde. Du steker i en liten klick smör eller olja, inte i mkt osv.
    Du ska med andra ord äta LITE MER KOLHYDRATER OCH LITE MINDRE FETT i förhållande till LCHF
    Välj rätt fetter och rätt kolhydrater (långsamma).
  • JewelGirl

Brunkulla: Du kommer att stå still då och då, kroppen tar en liten paus och du hamnar på platå. Det går över efter ett tag och man tickar ner igen men finns inte tålamodet att vänta så prova med att dricka mer vatten tex.

• Dame72
    Dame72 skrev 2008-09-06 13:48:13 följande:
    Du ska väl äta det fetaste av det du äter, men du ska INTE lägga till fett! Du väljer mjölk i kaffet, inte grädde. Du steker i en liten klick smör eller olja, inte i mkt osv. Du ska med andra ord äta LITE MER KOLHYDRATER OCH LITE MINDRE FETT i förhållande till LCHFVälj rätt fetter och rätt kolhydrater (långsamma).
    Tillägg: Du måste själv hitta vad som passar dig, för min kropp funkar inte som din. Om jag talar om vad jag äter och går ner i vikt av kommer säkert vissa att storkna, för dom äter hälften och går inte ner (hmmm kanske äter för lite då iof )
Svar på tråden LCHF tråden 3