• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

okis då vet jag,tackar så mycket för ditt svar

Bobbenn skrev 2008-09-04 21:06:22 följande:
    6 g/100 Helt ok i små mängder 1 skål med 100 g och grädde är MKT bättre än frukt
  • Maddisen80

men man kan väl värma kakao sen ta i vispgrädde

JewelGirl skrev 2008-09-04 21:08:48 följande:
    Men pass på! Vissa bär är ju bättre än andra. Tex hallon är bättre än jordgubbar och frusna (sen ev tinade) jordgubbar är bättre än färska jordgubbar.
  • Kakmonstret

Ville bara meddela att jag ätit enl lchf i hela 2 (!) dagar och det går jättebra. Tycker jag redan mår bättre men vi får se om en vecka hur stor sockerabstinensen är. Äntligen en kost som ser trevlig ut både som ingerdeienslista och på tallriken och som smakar gott. Heja vispgrädde

• Bobbenn
    JewelGirl skrev 2008-09-04 21:16:27 följande:
    Enligt livsmedelsverket så har färska jordgubbar 8,3g, frusna jordgubbar 6,4. Hallon färska 4.1 och frusna hallon 5.4 (!). Där blev det tvärtom... Jordgubbar blev bättre som frusna medans hallon blev sämre.
    mina euroshopper hallon och jordgubbar har båda 6 g
    Var och en blir salig på sin tro
  • Maddisen80

Vad roligt att du må bra, jag själv ha ätit lchf ett tag och har gått ner 1,7 kg

Kakmonstret skrev 2008-09-04 21:50:47 följande:
    Ville bara meddela att jag ätit enl lchf i hela 2 (!) dagar och det går jättebra. Tycker jag redan mår bättre men vi får se om en vecka hur stor sockerabstinensen är. Äntligen en kost som ser trevlig ut både som ingerdeienslista och på tallriken och som smakar gott. Heja vispgrädde
  • helene306
    Kakmonstret: Jag började i tisdags och känner mig gladare och den dagliga huvudvärken är borta. Tyckte det kändes för tidigt för att märka effekt men det kanske inte är något  jag inbillat mig då utan att det verkligen funkar?

För mig är inte vikten det väsentliga även om det är en bonus om jag går ner . Läste en annan tråd här att några som äter enl LCHF är bättre i sin PMS. Jag har varit asgrinig och tänder till för minsta lilla så jag bestämde mig tvärt i tisdags att lägga om kosten. Jag mår bättre även om ilskan kan bubbla lite I sommar släppte jag alla hämningar och vräkte i mig godis, främst choklad. Det var nog det jag märkt av i min grinighet bla.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • Kattmor

Jag har ätit LCHF med max 3-5 % kolhydrater i drygt 3 veckor.
    Jag kollade mig med ketostix & det visade ketoner i urinen (näst högsta på graderingen)

I måndags var jag tvungen att ta medicin för att få fart på magen som det blir tvärstopp i när jag äter denna kost samtidigt med mina mediciner för värken, denna medicin innehåller fullt av olika sockerarter men vad gör man!?

Dagen efter var det kalas & jag hade bestämt sen länge att denna dagen skulle jag unna mig lite gott så det blev glass med fruktcoctail.

Sen dess har jag kollat med stickorna varje dag & fast det är hela 3 dagar sen i dag sen glassen visar det bara spår av ketoner på stickan....

Hur lång tid tar det innan man är i ketondrift igen?
    Jag trodde det skulle öka lite för varje dag med inte.... & jag har dessutom varit extra strikt med kolhydraterna, vissa måltider har det inte funnits något i maten!

• Linda1976

En del kommer aldrig högst upp på stickan, oavsett hur de äter, det räcker "med spår av" för att vara i ketos.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kattmor
    Linda1976 skrev 2008-09-05 09:10:18 följande:
    En del kommer aldrig högst upp på stickan, oavsett hur de äter, det räcker "med spår av" för att vara i ketos.
    Jaha vad bra!!
    Då är det inte helkört för mig i alla fall då!
    Det blir väl bättre så småningom igen då kan jag tro!
  • Muminski

Kattmor. Även jag har fått totalstopp på magen och har varit sängliggande i 2 dagar. Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag sluta med denna kost eller finns det knep att ta till så att maskineriet hålls igång??

Hur gör ni andra??

Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden LCHF tråden 3