• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Eleora
    Muminski skrev 2008-09-05 16:55:26 följande:
    Nu när jag har mått så dåligt några dagar har jag sörplat i mig små mängder yogurt och druckt riktig cocacola, jag åt även en tsk glass...men USCH OCH FYYYY vad det var sött och äckligt!! Inte ett dugg gott!!! Tänk vad socker det måste vara i allt, helt i onödan faktiskt!! Nej nu gör jag sockeruppror!Magen är fortfarande kassdålig..urk. Men det finns hopp verkar det som. Jag måste bara få igång maskineriet. Har inte orkat ta mig ut och handla så några linfrön har jag inte. Men om jag förstod saken rätt ska jag äta dem hela?
    Känner igen mig. Har alltid älskat vit choklad innan och avskytt mörk för den är så besk. Plötsligt är den inte så besk längre. Men den vita är väldigt söt.

Men jag kan inte koppla att hålla sig mätt i 5-6 timmar även om det är ägg/baconfrukost. Iofs har jag aldrig kunnat äta så mycket på morgonen. Och lagad mat är bara att glömma utom möjligen kokt ägg. Fixar bara inte det! Så det är väl därför jag är bänghungrig vid lunch. men innan var jag det vid 10, så det är ju skillnad.

Kvällens middag här: Skinkstek tunt skivad samt champinjoner som stekt med i stekgrytan och sås på skyn och vispgrädde, mozzarella med balsamvinäger och olivolja på, halloumi stekt i skivor med olivolja på i ugn så de är krispiga, aioli, vitlökscoleslaw, sugar snaps. Lite plockgott!
    ~ ~ Liv, min lilla älskling! ~ ~
  • leende guldbruna
    Maddisen80 skrev 2008-09-04 20:45:27 följande:
    Svar på #1570leeende guldbruna, finns mörk choklad utan socker, sen kan du äta fruktsallad med vispgrädde
    Jaa det är det jag efterfrågar : vad e det för choklad som finns utan socker-jag hittar den inte....

Den heter?

Och nej frukt e inget för mig just nu-däremot bär
    Jag går på -50 kosten enligt SSS.
  • Ylle
    Muminski skrev 2008-09-05 16:56:38 följande:
    Förresten.. jag har kört på denna kost i 4 veckor och gått ner lika mycket. Men de två sista veckorna vad det ostadigt, först upp två och sedan ner igen.Kanske beror det på att jag tränar och promenerar mycket?? Hursomhelst så känner jag ju att jag minskar i omfång och smalisbyxorna har packats upp från kassarna
    jag har också gått upp lite efter att ha rasat första veckan. snälla, säg att det vänder? fler som ökat i vikt utan att ha fuskat? jag blev så oerhört besviken när jag ställde mig på vågen och den hade börjat gå åt fel håll.
  • Linda1976
    leende guldbruna skrev 2008-09-05 18:39:39 följande:
    Jaa det är det jag efterfrågar : vad e det för choklad som finns utan socker-jag hittar den inte....Den heter?Och nej frukt e inget för mig just nu-däremot bär Jag går på -50 kosten enligt SSS.
    Det finns en hel del - Cloetta och Fazer har utan tex. Men Lindts 85%iga med väldigt lite socker i är godast tycker jag
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Tristanya

får jag va med här?
    har börjat försöka komma in i LCHF kost nu.. började i tisdags! men är väl mest i nedtrappningsskede just nu.. känner mig ganska så stolt över hur mycket mindre kolhydrater jag ätit, o jag är endå mätt på det jag ätit!
    trodde aldrig jag skulle känna mig mätt på ett ägg tex!

har minst 20kg som jag vill/behöver gå ner.. har pco o då ska väl tydligen LCHF va bra! har även fått metformin som jag äter också (har ej diabetes).

har aldrig tidigare testat någon diet, så är helt nytt för mig detta! men man äör ju endå inbiten på att äta lite fett så känns lite konstigt att man FÅR äta grädde, smör o fett!
    tycket det är lite svårt o komma på vad man ska äta, men har skaffat mig en "mat dagbok" på minmat.net som jag fyller i, men är ganska svårt o uppskatta vikten på det man äter (har ingen våg, men ska nog införskaffa en).
    har dock även blivit ordinerad att äta max 1300 kalorier/dag, men har uppfattat det som att man inte räknar kalorier med LCHF? har endå inte direkt legat över 1500 kalorier/dag sen i tisdags, o endå varit lagom mätt hela tiden!

som jag skrev har jag börjat trappa ner på kolhydraterna o såhär har jag lyckats på ett ungefär (eftersom det är svårt med vikten när man fyller i) sen i tisdags:
    tisdag: 48% kolhydrater, 17% protein, 34% fett
    onsdag: 30% kolhyd, 17% protein, 52% fett
    tors: 23% kolhyd, 16% protein, 61% fett

just nu har jag ätit såhär idag: 14% kolhyd, 17% protein, 69% fett. ska då även äta tacos ikväll (köttfärs, ost, sallad, gurka, CF, avokado o ev ägg).

• Kenzie
    Bobbenn skrev 2008-09-05 12:48:24 följande:
    70% fett25 % rotein5% kolhydraterEn talrick jag kan äta kan vara 3 färsbiffar med sallad och beanaise eller cole slaw typ.Finns många tips i recepttråden
    Men inte äter du väl 75% fett av det du har på tallriken? Procenten man pratar om (t.ex när man räknar ut dagsintaget på minmat) är energiprocent (fett ger 9 kcal per gram medans protein ger 1 kcal per gram). 75% fett på tallriken borde vara typ 1 färsbiff och 3 dl beasås, lite väl mycket fett alltså
  • Kenzie
    Kenzie skrev 2008-09-05 19:11:29 följande:
    Men inte äter du väl 75% fett av det du har på tallriken? Procenten man pratar om (t.ex när man räknar ut dagsintaget på minmat) är energiprocent (fett ger 9 kcal per gram medans protein ger 1 kcal per gram). 75% fett på tallriken borde vara typ 1 färsbiff och 3 dl beasås, lite väl mycket fett alltså
    Ne nu virrar jag. 1 g protein = 4 kcal. Fett är alltså energitätare än protein så man behöver inte äta särskilt stor mängd fett i gram för att komma upp i 75 % (energiprocent) av dagintaget.

Här är en bra länk om man vill läsa lite mer. kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx

Jag är värdelös på att förklara men det är viktigt att man förstår skillnaden på procent och energiprocent, annars kan man få i sig lite väl mycket kcal.
  • Bobbenn
    Cactuz skrev 2008-09-05 17:29:39 följande:
    Hmm, jag undrar om det är okej att äta så mycket fett som tex. grädde, smör egentligen.Fett från lax etc. fleromättat är ju bra men man äter väl mycket mättat fett när man äter lchf?Funderar på att börja, men undrar lite över detta.. Någon som har ngt bra att läsa/informera om?
    jag undrar oxå hur kärlen ser ut på insidan och kolesterolet?
    Var och en blir salig på sin tro
  • Bobbenn
    Kenzie skrev 2008-09-05 19:11:29 följande:
    nää på hela dagen såklart. äter nog ½ dl sås typ. mer om den är på fraiche eller grädde
  • Bobbenn

Väger ni er mat och kollar Exakt eftersom ni vet hur många & ni äter? Jag har ingen sån koll

Svar på tråden LCHF tråden 3