• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Bobbenn
    Maddisen80 skrev 2008-09-06 11:21:02 följande:
    Svar på #1664hejsan alla går det att äta lam,vilt kött,vit fisk när man kör lchf?
    Självklart
    Var och en blir salig på sin tro
  • Kattmor
    Bobbenn skrev 2008-09-06 11:08:27 följande:
    Jag ställer om hela mitt dygn så min kropp blir hungrig precs som på dagen. Har jobbat natt i 8 år
    Sten Sture Skaldeman skriver ju visserligen inget om nattjobb men jag skulle ju tro att samma sak gäller i alla fall, mat när man är hungrig. 
  • Maddisen80

jag gillar inte lamm så mycket,men det ska va snällt mot mage

lärjunge skrev 2008-09-06 11:27:29 följande:
    Ja älskar ALL kött
  • Maddisen80

tackar så mycket vad bra då vet jag,kan jag äta i lugn och ro

Bobbenn skrev 2008-09-06 11:30:56 följande:
    Självklart
  • drömhus
    Cactuz skrev 2008-09-06 10:46:24 följande:
    Drömhus:Jag förstår inte riktigt.. Livsmedelsverket har ljugit och vi har haft fel kostråd etc. Men jag rekommenderas ändå inte att äta som ni gör (lchf) pga att jag "bara" har 5 kg att gå ner..?Så det är inte det ultimata sättet att äta på då?Utan bara om man ska ner mycket i vikt, sen skall man äta "mer normalt" ?Så om jag hellre skall äta "normalt" och träna lite mer bara, så är inte lchf-kosten så bra.?
    JAg ska förtydliga mig lite. som Kenzie skrev så kan alla äta LCHF kost, men när man är med normalviktig så kan man äta mer GImässigt, dvs mer kolhydrater. Men där är vi alla olika och jag kanske inte kan det utan att gå upp i vikt, men du kanske kan det. Börjar man med en så låg övervikt så ska man inte förvänta sig en snabb viktnedgång. Men är du sugen på att prova lchf så ska du absolut göra det. Det gäller ju att lära känna sin egen kropp och vad den går igång på. Jag skrev ju faktiskt "äta rätt vanligt, typ GI".

Det är Sten Sture Skaldeman som skriver att de sista 5 kilona lättast går bort med träning. Så om du kör lchf +10 och tränar så borde du komma i mål. Att äta "normalt" är för mig inte längre att äta frukostfrallor och snabba kolisar, utan GI. Vilket var det jag skrev också.
  • Cactuz

drömhus>
    Okej, då är jag med.
    Men om man vill köra lite blandning av lchf och GI, ska man fortfarande äta det fetaste av allt?? Typ bregott på ost till mellanmåla, ägg o smör till frukost.
    Eller blir det för mycket fett om man även äter tex. lite ris/pasta till middagen.. Hmm...?

• drömhus
    Cactuz skrev 2008-09-06 11:45:19 följande:
    drömhus>Okej, då är jag med. Men om man vill köra lite blandning av lchf och GI, ska man fortfarande äta det fetaste av allt?? Typ bregott på ost till mellanmåla, ägg o smör till frukost.Eller blir det för mycket fett om man även äter tex. lite ris/pasta till middagen.. Hmm...?
    Du ska alltid äta det feta och köttet först. Och avsluta med kolhydrater. Det är en bra regel att leva efter hela livet. Grunda med något fett ca 20 minuter innan en festmåltid där du tex ska dricka vin. Ex en bit fet ost. Då blir kroppen upptagen med osten verkar "glömma" bort kolisarna som kommer. (Skaldeman) Om jag va du så skulle jag äta så lite kolisar som möjligt men annars riktiga produkter, inte light. Är det löttfärssås med spagetti så ta jättelite spagetti osv.
  • Cactuz

drömhus>

Okej, så alltid köpa det fetaste och minimera ris/speghetti/potatis/bröd etc.
    Men man går inte upp i vikt då om man både äter så mycket fett och kolhydreter, för det vill jag ju inte.

Svar på tråden LCHF tråden 3