• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Dame72
    Fiafiber skrev 2008-09-07 13:00:57 följande:
    Jag väger inte mat och räknar inte procent heller, äter lite extra kolisar för att jag ammar.Men säger som du, så länge jag går ner i vikt så kör jag på.Har gått ner 9kg på lite mindre än 3veckor, trots fusk med gi-mackor, gi-müsli & sushi. Bad maken köpa flatbröd idag, men om jag nu minns rätt var det 7/100g kolisar i dem...
    Det är 70 g / 100 g i flatbröd. Men 3,5 g per skiva.
    I riskakor är det 63 g/100g. 1 förpackning är 130 g och jag tror det är 13 el 14 skivor i. Alltså ca 10 gram per riskaka, vilket då borde ge 6,3 g kolhydrater per riskaka. Sockerarter var dock aningens mer. Så två flatbröd eller en riskaka? Kan det verkligen stämma?
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Fiafiber
    Förlåt missade visst en nolla där!
    ♥♥Mamma till Kalle 041019 & Ebba 080418♥♥
  • Maddisen80
    Svar på #1732
    Njuta du ska vara riktig stolt ,det är ju jättebra att du inte ha smakat en enda bulle
  • Livshlädje
    Maddisen80 skrev 2008-09-07 13:27:47 följande:
    Svar på #1732Njuta du ska vara riktig stolt ,det är ju jättebra att du inte ha smakat en enda bulle
    Tack Maddisen! Jag är stolt, och förundrad!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Maddisen80

Vad bra att du är de, nä nu ska jag äta sen lunch,bättre sent än aldrig

Livshlädje skrev 2008-09-07 13:38:45 följande:
    Tack Maddisen! Jag är stolt, och förundrad!
  • Dame72

Skulle man kunna ha protinpulver i pannkakorna?
    Hur funkar det ihop med det andra. Gör det smeten ännu tjockare?
    Jag har en hink sojaprotein som bara står.

• Livshlädje

Dame72 - jag har det här pannkaksreceptet sen tidigare - kanske vore nåt.? Har inte provat det själv o är skeptisk!

Pannkaka utan mjöl

1 stort ägg

2 tsk vispgrädde

1 msk vatten

30 g färskost (Philadelphia eller Creme Bonjour etc)

lOg proteinpulver,

en nypa salt, smör att steka i

Blanda allt och stek/baka långsamt i panna/wok

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Dame72
    Livshlädje skrev 2008-09-07 15:44:00 följande:
    Dame72 - jag har det här pannkaksreceptet sen tidigare - kanske vore nåt.? Har inte provat det själv o är skeptisk! Pannkaka utan mjöl 1 stort ägg 2 tsk vispgrädde 1 msk vatten 30 g färskost (Philadelphia eller Creme Bonjour etc) lOg proteinpulver, en nypa salt, smör att steka i Blanda allt och stek/baka långsamt i panna/wok
    Tror jag har testat det tidigare.
    Nu gör jag recpet som jag fått här, med fiberhusk. Kanon. Barnan äter så dom storknar
  • Sinova

Gjorde fiber-husk pannkakorna igår och WOW vad gott!! Smakar verkligen som vanliga pannkakor, slår både kokospannkakor och kesoplättar med hästlängder...Men jag funderade på, det står på fiberhusken att det ej ska ges till barn under 8 år, så jag vågade inte ge pannkakorna till mina barn (2 0ch 5). Nån som har gett det till små barn - de fick inte ont i magen eller nåt?

• Dame72
    Sinova skrev 2008-09-08 11:24:28 följande:
    Gjorde fiber-husk pannkakorna igår och WOW vad gott!! Smakar verkligen som vanliga pannkakor, slår både kokospannkakor och kesoplättar med hästlängder...Men jag funderade på, det står på fiberhusken att det ej ska ges till barn under 8 år, så jag vågade inte ge pannkakorna till mina barn (2 0ch 5). Nån som har gett det till små barn - de fick inte ont i magen eller nåt?
    VA? Står det det? Anmäl mig för barnmisshandel pronto
    Men var har du läst det? På min förpackning står det bara förvaras ofrånkommligt för barn.
    Mina är 5 och 7. Iof blev 7 åringen lite lös i magen efteråt (5 åringen har ätit dom två gånger utan problem). Men han kan vara lite känslig för laktos så jag trodde mer att det blivit för mkt grädde.
Svar på tråden LCHF tråden 3