• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • lärjunge

Adlibris skickade ett mail att dom levererar SMÖRSTEKT boken till mig idag. Så jippie! Inom 2-3 dagar har jag en ny kokbok för LCHF mat!

• godisanna

Marlene B: Pannacottan får du bestämma själv om du vill äta. det bror väl på hur strikt du är och hur många gram kolhydrater du vill ge dig själv. men om du inte har ätit några kolhydrater under dagen och vill unna dig något gott en lördag kväll så kanske det är ett altrenativ..

Välkommen hit.

• Dame72
    lärjunge skrev 2008-09-09 12:30:57 följande:
    Adlibris skickade ett mail att dom levererar SMÖRSTEKT boken till mig idag. Så jippie! Inom 2-3 dagar har jag en ny kokbok för LCHF mat!
    Du får recenscera för oss andra sen då.
    Själv köper jag fotoprylar istället och förlitar mig på nätets utbud av recept
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Tristanya

nu ska jag gå o slänga ihop en omelett med lite korv i.. (vet att man inte ska äta direkt korv, men innehöll lite kolisar, men några E, men för mig spelar det inte så stor roll) börjar bli hungrig!

• rasajj
    lärjunge skrev 2008-09-09 12:09:49 följande:
    Ok, jag o maken köpte en bakmaskin, en Kenwood, idag...pga att en begagnad vi köpte på andra hand funkade inte alls bra...Jag har Dena Carpenders kokbok '500 Low-carb Recipes', och den har bröd recept för bakmaskiner!!! Vart hittar man 'psyllium husks' och 'oat bran' och 'vital wheat gluten' ? ***White Bread recept på engelska:-1 cup water1/4 cup oat bran2 tbsp psyllium husks3/4 cup vital wheat gluten1/2 cup vanilla whey protein powder1/3 cup rice protein powder1 tsp salt1 tbsp oil1 tbsp sweetener (Splenda)2 tsp yeastPut the ingredients in your bread machine in the order given and run the machine. Remove the loaf from the machine and bread case promptly to cool.Yeild: About 10 slices, each with 5g carbohydrates and 1g fiber, for a total of 4g of usable carbs and 24g of protein.***
    Oat bran, det ar havrekli. Vet att det finns vetekli i Sverige, och du borde kunna anvanda det?

Wheat gluten, det ar sjalva gluten fran vetet. Har gar det att kopa separat for att lagga i nar man bakar med mer fiberrika mjoler som inte jaser lika bra. Vet inte hur det ar i Sverige, om man kan kopa det dar..

Vanilla whey powder: det ar vaniljsmaksatt proteinpulver gjort av mjolkproteiner.

Jasten som anvands har i USA ar torrjast, men ar nog lite mer koncentrerad an den svenska torrjasten.

Risproteiner vet jag inte heller hur det saljs i Sverige, har saljs sanna saker i halsokostaffarer oftast.

Lycka till med bakandet. Beratta garna hur det smakade!
  • Bobbenn

Räknade lite på vad jag har tänkt äta idag och fick det till. Helt ok eller?

Var och en blir salig på sin tro
  • Marlene B
    Tristanya skrev 2008-09-09 12:29:13 följande:
    avokado kan du äta! innehåller ju massa fett! o tror det har lite kolisar också!enligt minmat.net innehåller 100g avokado :Energi kcal:168,00 Energi kJ:701,00 Proteiner:2,00 Fiber:3,30 Kolhydrater:4, 40 Vatten:74,00 Alkohol:0,00    Fetter: Fett:15,30  Kolesterol:0,00 E-mättade:11,50 Mättade:1,80 F-mä ttade:1,30    Vitaminer: A:0,00 B1:0,10 B2:0,10 B3 :1,90 B6:0,30 B9:62,00 B12:0,00 C:8,00 D:0,00 E:1, 30 Mineraler: Fosfor:41,00 Järn:1,00 Kalcium:11,00  Kalium:600,00 Magnesium:39,00 Natrium:10,00 Selen :1,00 Zink:0,40
    [/citat]

Tack
    godisanna skrev 2008-09-09 12:45:39 följande:
    [citat]
    Marlene B: Pannacottan får du bestämma själv om du vill äta. det bror väl på hur strikt du är och hur många gram kolhydrater du vill ge dig själv. men om du inte har ätit några kolhydrater under dagen och vill unna dig något gott en lördag kväll så kanske det är ett altrenativ.. Välkommen hit.
    Nu från början så kommer jag att vara väldigt strikt, hallon får vara dekoration men inget mer för min del. Jag ska testa att göra ditt recept med lite stevia.

Tack
  • Tristanya
    Bobbenn skrev 2008-09-09 14:29:32 följande:
    Räknade lite på vad jag har tänkt äta idag och fick det till. Helt ok eller?  
    ser ju väldigt bra ut! tänk om jag också kunde komma ner så långt på kolhydraterna.. sluta ofta runt 10% för mig.. vet inte ritkigt vad det är som drar upp dom..
    men är endå glad, för innan jag började med detta var det säkerligen upp mot 60% kolhydrater/dag.. så 10% nu är endå en STOR omställning för mig.

vad har du/ska du äta idag för att komma ner så långt på kolhydraterna? vill ha lite tips o ídéer!
  • LoveMyFamily

Åh jag kommer inte igång.
    Jag vet inte hur man gör med LCHF?
    Får man inte äta några kolisar alls?

Jag har hållt på med CK sedan 29/1 i år så jag borde veta hur det är att inte äta kolisar. Då fick jag ju inte äta någonting alls.

Jag ska gå på en föreläsning med Annica Dahlqvist, ska bli intressant.

Jag vill så gärna gå ned i vikt, jag var ju på så god väg..

• Marlene B

Jag fick ihop det till 3% kolhydr, 28% protein och 69% fett men jag vet inte vad det blir i ratio eller om det ens är rätt fördelat...jag tror att det blivit alldeles för mycket fett idag.

Svar på tråden LCHF tråden 3