• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Dame72
    Tussilagon skrev 2008-09-08 18:30:21 följande:
    Kokospannkaka1 dl kokosflingor, kör i mixer så de blir mer som mjöl2 ägg1 dl vispgräddelite saltVispa ihop allt och låt stå att svälla en stund.Stek i plättlagg eller klicka ut små i vanlig stekpanna, de är lite svåra att vända, därför ska de inte vara för stora.Servera med lite hallon och vipgrädde.Jättegott som omväxling tycker jag
    Vi var flera som inte tyckte den var så god därför uppfanns den andra, som är godare men svårare att göra!
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Kattmor
    Dame72 skrev 2008-09-08 18:24:27 följande:
    Men då...har du massor med smör i? Jag har inga problem att lixom dra ut smeten i pannan så det blir ganska tunnt. Det gäller att bara ha en liten klick i.
    Nä jag har bara en liten klick i stekpannan.

Det andra blev det som en hinna runt & inuti var den helt rå, jätteknepigt!

Jag får se om jag ska göra ett nytt försök nån dag kanske! 

När smeten blir sådär tjock efter en stund häller du i mer vätska då & i så fall vad, grädde eller vatten?
  • Dame72
    Kattmor skrev 2008-09-08 18:38:32 följande:
    Nä jag har bara en liten klick i stekpannan.Det andra blev det som en hinna runt & inuti var den helt rå, jätteknepigt!Jag får se om jag ska göra ett nytt försök nån dag kanske!  När smeten blir sådär tjock efter en stund häller du i mer vätska då & i så fall vad, grädde eller vatten?
    Nä, jag lyckas få till den ändå i pannan.
    Men du, om du har våffeljärn kanske du kan testa det? Eller att du gör som små plättar, inte hela pannkakor?
  • Kattmor
    Dame72 skrev 2008-09-08 18:41:50 följande:
    Nä, jag lyckas få till den ändå i pannan.Men du, om du har våffeljärn kanske du kan testa det? Eller att du gör som små plättar, inte hela pannkakor?
    Ja våffeljärn kanske funkar,bra tips!!
  • leende guldbruna

tjingeling!!
    Har inte vägt mig men inte fuskat,fortf inget sug.hållt på i 5 v sedan 2 aug.har grejerna nu så jag väntar några dagar med vikten men får jätte mycket komplimanger om vikten

Ska till Rom 2 okt och vill gärna komma ner i sätena på flyget

Jag mår så bra ,mensen regelbunden önskar jag kunde sprida detta till alla som ännu inte fattat HUR BRA DET ÄR!!!
    Renoverat två rum hemma blev jättefint svart fondvägg med medaljinger å tre grå väggar å så lite nya prylar å helt plötsligt blev det ett vuxen rum(köpte hus för ett år sen)
    sköt om er!

• Dame72

Liten enkät, vilka det är som häckar här!

* Nick
    * Har hållit på med LCHF hur länge?
    * Har gått ner i vikt, isåfall hur många kg?
    * Har hur mkt kvar, ung, att gå ner?

• Brunkulla75

Hej!
    Jag häckar här även om jag inte alltid gör mig till känna...

* Nick: brunkulla75
    * Har hållit på med LCHF hur länge? sedan 10 aug 2008
    * Har gått ner i vikt, isåfall hur många kg? 5,5kg
    * Har hur mkt kvar, ung, att gå ner? 35kg

Tudeluu! /Tina

• Brunkulla75

Måste erkänna... jag syndade idag, för första gången... :(
    Kände mig konstigt nog godissugen så jag hittade choklad utan socker med väldigt lite kolhydrater. 6,5g för 4 små bitar. Helt ok så länge. Tyvärr gav det mersmak, sötsuget slog till direkt och jag åt mer än vad jag hade tänkt...

De närmaste timmarna efter så var jag kustig i hela kroppen, yr, mådde lite mystiskt. Magen är inte sig lik, blev rikigt lös (ursäkta min frispråkighet). Lustigt att kroppen reagerade så starkt. Trodde aldrig det.

En sak är säkert, jag lär inte synda igen. Inte på långa vägar vill jag byta bort så som jag har mått den senaste månaden (mått kalas & varit jätte pigg!) mot detta.... nä bort med kolhydraterna. Det var egentligen inte ens gott... ibland är man bra dum :P

• Tussilagon

Ny i tråden, men hoppas få vara med........

*Tussilagon här

*Har ätit LCHF i 3 veckor snart, har inte kollat min vikt ännu men känner mej inte svullen om händee och fötter längre som jag gjort i flera år.

*Har massor att gå ner i vikt, minst 30 kg

Imorrn ska jag gå på föreläsning med Dr Annika Dahlqvist som just förespråkar detta sätt att äta.

Svar på tråden LCHF tråden 3