• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Kattmor

Jag testade också pannkakorna som finns i recepttråden med fiberhusk & linfrö.

Det funkade inte alls!!

Det skulle ju stå till sig lite & tjockna men det blev som en enda stor typ bröddegs klump, testade att ta i mer vätska men då kokade hela allt i stället, blev inget av det alls!

Jag hällde ut alltihop & gjorde om 3 gånger men när man hällde i den där degklumpen flöt den knappt ut alls & sen fick den vara i pannan i säkert minst 20 min men det var ändå inte genomstekt.

Hur lyckades ni?? 

• Dame72

Smeten blir nästan som en degklump. Jag hade i mindre fiberhusk när jag gjorde större portion.
    Använde en mindre stekpanna, fick peta ut smeten lite, tog längre tid att grädda än vanliga men absolut inte 20 min.
    Jag gjorde så här:
    5 ägg
    4 mks fiberhusk
    5 msk linfrö
    3 dl grädde
    3 dl vatten
    salt

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Kattmor

Dame 72

Ok, det får jag testa!!

Jag gjorde denna:

1 ägg

1 1/2 msk fiberhusk

1 1/2 msk krossat linfrö

1 dl grädde

1 dl vatten

en gnutta salt

Låt det dra en liten stund, för det tjocknar väldigt mycket

Grädda med smör

• godisanna

jag hade inget linfö hemma så smart som jag e så tog jag dubbelt så mycke av fiberhusken istället.. men det blev ju typ bröd istället. så det va bara å späda ut..
    jag gjorde den så att den blev ungefär lika lös som vanlig pannkakssmet. det blev jätte bra.

• Dame72

Min är ju modifiering av grundreceptet. Kan nog iof ha ännu mer vatten i. Som sagt Fiberhus sväller rejält. Alt ta bort ½ msk från mitt recept.

• Kattmor

Dame72

Jag får göra ett försök med ditt recept i stället då. 
    Kan inte bli sämre än det receptet jag hade!! 

• fatsoo

Hej! Hoppar in här då jag tänkte byta från pulver till LCHF. Köpt böcker och läst recept så jag känner mig redo. Oj vad förvånad man blivit när man läser innehållsdeklarationer. nyttigt fullkornsbröd 46 g kolhydtrater! Hur mycket har ni gått ner och under hur lång tid? Har 5kg kvar men vet inte hur kroppen kommer att regera efter som den är van vid 2 pulver per dag och en måltid. I vissa forum så tar de månad (er) innan de händer något och vissa verkar kilona rasa. Tränar orbitrek varje dag. Úps vart lite långt

• Kattmor

Dame 72

Nu har jag gjort enligt ditt recept men tagit bort 0,5 msk fiberhusk!

Den första blev riktigt bra! men sen hade smeten tjocknat till nr 2 så jag fick hälla i mer grädde & vatten.... pannkakan blev väldigt tjock i alla fall för det gick inte fördela smeten i pannan så det blev en ogenomstekt tjockpannkaka.

Himla svårt det här med pankisar!!

• Dame72
    Kattmor skrev 2008-09-08 17:55:46 följande:
    Dame 72Nu har jag gjort enligt ditt recept men tagit bort 0,5 msk fiberhusk!Den första blev riktigt bra! men sen hade smeten tjocknat till nr 2 så jag fick hälla i mer grädde & vatten.... pannkakan blev väldigt tjock i alla fall för det gick inte fördela smeten i pannan så det blev en ogenomstekt tjockpannkaka.Himla svårt det här med pankisar!!
    Men då...har du massor med smör i? Jag har inga problem att lixom dra ut smeten i pannan så det blir ganska tunnt. Det gäller att bara ha en liten klick i.
  • Tussilagon

Kokospannkaka

1 dl kokosflingor, kör i mixer så de blir mer som mjöl
    2 ägg
    1 dl vispgrädde
    lite salt

Vispa ihop allt och låt stå att svälla en stund.

Stek i plättlagg eller klicka ut små i vanlig stekpanna, de är lite svåra att vända, därför ska de inte vara för stora.

Servera med lite hallon och vipgrädde.

Jättegott som omväxling tycker jag

Svar på tråden LCHF tråden 3