• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Marlene B
    LoveMyFamily skrev 2008-09-09 15:12:24 följande:
    Åh jag kommer inte igång.Jag vet inte hur man gör med LCHF? Får man inte äta några kolisar alls?Jag har hållt på med CK sedan 29/1 i år så jag borde veta hur det är att inte äta kolisar. Då fick jag ju inte äta någonting alls.Jag ska gå på en föreläsning med Annica Dahlqvist, ska bli intressant.Jag vill så gärna gå ned i vikt, jag var ju på så god väg..
    Mitt tips är att låna eller köpa böcker i ämnet och läsa så du får kunskap om hur allt fungerar. Vet man vad som händer och varför så känns det mycket mer motiverande kan jag lova
  • Dame72
    Marlene B skrev 2008-09-09 15:14:15 följande:
    Jag fick ihop det till 3% kolhydr, 28% protein och 69% fett men jag vet inte vad det blir i ratio eller om det ens är rätt fördelat...jag tror att det blivit alldeles för mycket fett idag.
    Så länge du inte äter kolhydrater kan det inte bli för mkt fett % för delningen ser helt ok ut för mig ivarjefall, men jag sysslar inte med sånt själv (borde nog....)
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Bobbenn
    Tristanya skrev 2008-09-09 15:08:33 följande:
    ser ju väldigt bra ut! tänk om jag också kunde komma ner så långt på kolhydraterna.. sluta ofta runt 10% för mig.. vet inte ritkigt vad det är som drar upp dom.. men är endå glad, för innan jag började med detta var det säkerligen upp mot 60% kolhydrater/dag.. så 10% nu är endå en STOR omställning för mig. vad har du/ska du äta idag för att komma ner så långt på kolhydraterna? vill ha lite tips o ídéer!
    äggröra 180 g och ost 50 g (26% fett) till frukost
    mellis 75 g mackrill i tomatsås
    250 g nötfärs, 20 g majonäs, 150 g creme fraiche 100g broccoli middag

Jag räknade aldrig med lite fett till stekning kom jag på men det är ju inga kolhydrater direkt i det

(höftade lite men blir nog ca så)
    Var och en blir salig på sin tro
  • Bobbenn

Hur måna gram fett äter ni per dag ca? (ni som räknar)

• Miha

Jag måste få fråga er som äter LCHF hur ni gör när ni tränar. Jag har ingen ork alls, mår illa och blir yr. "Fuskar" ni och tar en frukt innan eller fixar ni det ändå? Menar lite hårdare träning och inte promenader :)

• Bobbenn
    Miha skrev 2008-09-09 15:42:31 följande:
    Jag måste få fråga er som äter LCHF hur ni gör när ni tränar. Jag har ingen ork alls, mår illa och blir yr. "Fuskar" ni och tar en frukt innan eller fixar ni det ändå? Menar lite hårdare träning och inte promenader :)
    jag tränar ingen hård träning när jag böjar med det kommer jag äta 1 mål med fullkornspasta varje dag och lite frukt men det är jag det.
  • Marlene B
    Dame72 skrev 2008-09-09 15:21:22 följande:
    Så länge du inte äter kolhydrater kan det inte bli för mkt fett % för delningen ser helt ok ut för mig ivarjefall, men jag sysslar inte med sånt själv (borde nog....)
    Enligt Skaldeman så kan man tydligen få i sig för mycket fett även om man utesluter kolhydrater men jag har ingen aning, har bara läst en bok av honom än så länge. GI-noll!, hette den.

Det är ju uträknanden som kallas ratio som han kör med
  • Dame72
    Det ska gå över när du hållt på ett tag. Då mår du bättre.
    Ska du köra LCHF så får du nog acceptera att sänka träningsnivån en period.
    Men kolla på KiF, finns mkt trådar om träning där.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Marlene B
    Hmm, "träning"...är det en maträtt?
  • Miha

Vad är KiF? Hur länge är ett tag *nyfiken och dum* Ska spinna långsamt idag och träna Bodycombat i slowmotion imon då hehe. Tack för hjälpen! Är nybörjare som ni märker :)

Svar på tråden LCHF tråden 3