• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • MrsFreckles
    Kenzie skrev 2008-09-30 11:21:56 följande:
    Olimpia: Somliga är känsliga för mjölkprodukter och går inte ner i vikt p.g.a det. Om man inte tappar något kan det därför vara en idé att utesluta mjölkprodukterna och se ifall det händer något. Ett kryddsmör på köttet istället för gräddsås är mums
    Hoppas inte det for ater inte mycket kott! Ska ge det en vecka till och har det inte hant nagot far jag dra ner pa det.
  • Trollens mamma

Dag 2 just avklarad.

Inte ätit sådär optimalt idag,men ganska ok endå.Lunchade ute och det bjöds på spagetti,köttfärsås och riven morot.Jag åt såsen o moroten.Men det var ju knappt nåt att sätta tänderna i.:-/

Dricker ni lightdrycker?

• troja80

Trollens mamma skrev 2008-09-30 17:29:15 följande:

Dag 2 just avklarad.Inte ätit sådär optimalt idag,men ganska ok endå.Lunchade ute och det bjöds på spagetti,köttfärsås och riven morot.Jag åt såsen o moroten.Men det var ju knappt nåt att sätta tänderna i.:-/Dricker ni lightdrycker?
    Ja jag dricker lightläsk och det är ju helt ok om det inte är så att man har ett sockersug som sätter fart iom det!
  • Smurfan 81

Nu sitter jag och smaskar Fiberhusk-bröd med ost! Himla gott faktiskt! Det knastrar lite när man tuggar, undrar vad det kan vara...

• Trollens mamma

Vad är detta för bröd som är "tillåtet"?

Undrar om det finns här i Finland.Vore ju gott me bröd ibland.

• Smurfan 81

Hittade på Kolhydrater i Fokus.

2 ägg som vispas. Smält 25g smör.

Blanda 3,5 msk Fiberhusk, 1,5 tsk bakpulver och 0,5 msk brödkryddor (jag hade bara anis hemma så det blev lite tråkigt... men variera med kummin, fänkål, kardemumma osv.)
    Sen stod det bara "blanda ihop allt" men RÖR inte vispa. Allt reagerade jätteroligt och blev en smet. I en liten smord form och in i ugnen på 175 grader i ca 15 min. (micron full effekt 3 min enligt receptet, men jag tror inte på att laga mat i micron...). 5 skivor bröd fick jag ut av det!

• Smurfan 81

Sen kan man göra polarkaka på ägg och keso, har inte det receptet i huvet men det fanns också på Kolhydrater i Fokus. Hittade även ett pajskal som var helt ok. Inte optimalt, men ok. Det testa jag testa till helgen!

Svar på tråden LCHF tråden 3