• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81

Polarkakan åt jag igår med falukorv och stekt ägg, supergott! Fast ketchup var inge bra... Har hittat ett recept på ketchup som jag tänkte testa.

• Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-30 20:52:47 följande:

Hittade på Kolhydrater i Fokus.2 ägg som vispas. Smält 25g smör.Blanda 3,5 msk Fiberhusk, 1,5 tsk bakpulver och 0,5 msk brödkryddor (jag hade bara anis hemma så det blev lite tråkigt... men variera med kummin, fänkål, kardemumma osv.)Sen stod det bara "blanda ihop allt" men RÖR inte vispa. Allt reagerade jätteroligt och blev en smet. I en liten smord form och in i ugnen på 175 grader i ca 15 min. (micron full effekt 3 min enligt receptet, men jag tror inte på att laga mat i micron...). 5 skivor bröd fick jag ut av det!
    det där brödet ska jag testa, måste köpa brödkryddor först!
    hur stor form ska man ta? antar att det blir ett ganska litet bröd?
  • Tristanya

idag har jag testat kokospannkakorna.. först var dom ok, men efter en pannkaka började det ta emot när man åt..
    nästa gång testar jag nog dom på fiberhusk istället!

• Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-30 21:52:38 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-30 20:52:47 följande:det där brödet ska jag testa, måste köpa brödkryddor först! hur stor form ska man ta? antar att det blir ett ganska litet bröd?
    Ja, min form är från ett mini-bakset jag köpt på leksaksavdelningen på Willys! Den är som en jätteliten brödform, kanske 15 cm lång. Den var perfekt!

Om man gör 2 runda bröd av smeten istället kan man ha det som hamburgebröd!
  • Tristanya
    Tristanya skrev 2008-09-30 21:52:38 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-30 20:52:47 följande:
    det där brödet ska jag testa, måste köpa brödkryddor först! hur stor form ska man ta? antar att det blir ett ganska litet bröd?
    hur länge ska brödet "vila" innan det ska in i ugnen? o blir det som en deg så man kan forma det till en bulle? (tänkte så kan manju ha den på ett fat istället för form)
  • Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-30 21:56:03 följande:
    hur länge ska brödet "vila" innan det ska in i ugnen? o blir det som en deg så man kan forma det till en bulle? (tänkte så kan manju ha den på ett fat istället för form)
    Det behöver inte vila alls! Bakpulvret börjar liksom reagera med smöret (antar jag eftersom det är lite varmt) så det känns som brödet börjar bakas innan det ens kommer in i ugnen! Det stod att om man vispar blir allt bara en stor klump, jag rörde med en slickepott och den blev som en tjock kladdig smet. Vet inte om jag gjorde helt rätt, men det blev bra i alla fall! Nästa gång skulle jag nog vilja att smöret svalnade mer och inte kom i kontakt med bakpulvret direkt. Du kan inte forma det, du klickar ut det i formen.
  • Maddisen80
    Svar på #2475
    Jag ska börja göra planering nu typ matschema vecka för vecka så kanske de är lättare att hålla sig till det
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-30 21:59:16 följande:

Det behöver inte vila alls! Bakpulvret börjar liksom reagera med smöret (antar jag eftersom det är lite varmt) så det känns som brödet börjar bakas innan det ens kommer in i ugnen! Det stod att om man vispar blir allt bara en stor klump, jag rörde med en slickepott och den blev som en tjock kladdig smet. Vet inte om jag gjorde helt rätt, men det blev bra i alla fall! Nästa gång skulle jag nog vilja att smöret svalnade mer och inte kom i kontakt med bakpulvret direkt. Du kan inte forma det, du klickar ut det i formen.
    ok, då får jag hitta en lämplig form då! kan nog va smart o låta smöret svalna lite först, annars kanske bakpulvret reagerar för fort, utanför ugnen istället för i ugnen.. men jag vet inte!
    men ska helt klart testa detta efter vi handlat kryddor o form!
  • Trollens mamma

Nu har jag mitt fiberhusk bröd i ugnen!

Ätit bra idag också.MEN jag har ett problem.
    min mage verkar inte tåla denna diet.2 dagar nu haft kramp i magen och riktigt lös mage. Har IBS så funderar om det som gör att det inte känns bra?

Tänker inte ge upp ännu.Jag är MÄTT med denna mat och knappt nåt sötsug.

• Pess

Ja, jag måste dock säga att jag efter 1,5 vecka HAR sötsug. Oh GUD vad jag är sugen på ett varmt wienerbröd till kaffet eller lite smågodis. Fattar inte att alla så glatt säger att suget är borta. Nix, det är det inte här. Jag äter strikt LCHF, är i ketos sedan 2 veckor, gör inga undantag....Men sugen, JEPP Räcka ut tungan

Svar på tråden LCHF tråden 3