• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • tru

jag är sugen när jag ser mat men jag kan hantera det. innan var jag jämnt sugen och jag kunde inte kontrollera mig när jag ser mat. plus att jag hetsåt ca 2-3 gånger i veckan ibland varje dag. jag har inte hetsätit en enda gång sedan jag började för en vecka sedan. men det är för tidigt att säga något om det en.

• tru

glömde och skriva; jag har idag fått 3% kolhydrater idag, och 20 gram. känner mig duktig.

• Maddisen80

Så du har ibs meed ,de är inte roligt jag har snart gett upp ,snart äter inte jag någonting.
    Trollens mamma skrev 2008-10-01 17:48:47 följande:

Nu har jag mitt fiberhusk bröd i ugnen! Ätit bra idag också.MEN jag har ett problem.min mage verkar inte tåla denna diet.2 dagar nu haft kramp i magen och riktigt lös mage. Har IBS så funderar om det som gör att det inte känns bra?Tänker inte ge upp ännu.Jag är MÄTT med denna mat och knappt nåt sötsug.
  • Maddisen80

ajaja du får inte röra något ,så de är bra att du kan låta bli fast du är sugen

Pess skrev 2008-10-01 18:02:19 följande:
    Ja, jag måste dock säga att jag efter 1,5 vecka HAR sötsug. Oh GUD vad jag är sugen på ett varmt wienerbröd till kaffet eller lite smågodis. Fattar inte att alla så glatt säger att suget är borta. Nix, det är det inte här. Jag äter strikt LCHF, är i ketos sedan 2 veckor, gör inga undantag....Men sugen, JEPP
  • Trollens mamma

Mitt bröd bidde inge gott.

Jag gillar inte.

Kanske jag gjorde nåt fel?Hmmmmm....

Maddisen:Ja,fast jag vet ju att fet mat gör mitt IBS värre. Så egentligen borde jag ha ´vetat detta före jag började.

Nu krampar det igen....usch.

• Maddisen80

När jag bakade gluten och laktosfritt bröd så blev inte de heller gott. jo men jag äter ren,rådjur,hjort,lamm, vit fisk de är ju inte fett ?
    Trollens mamma skrev 2008-10-01 20:17:26 följande:

Mitt bröd bidde inge gott. Jag gillar inte.Kanske jag gjorde nåt fel?Hmmmmm....Maddisen:Ja,fast jag vet ju att fet mat gör mitt IBS värre. Så egentligen borde jag ha ´vetat detta före jag började.Nu krampar det igen....usch.
  • Smurfan 81

Vad är IBS? Jag har blivit jättehård i magen... usch usch. Är det vatten som gäller då eller? Är det vanligt att magen krånglar när man äter enligt LCHF?

Igår blev det helt ok ändå, trots resturangbesöket:
    7 kolhydrater (29g)
    25 proteiner
    68 fett

Idag har jag fuskat... ligger på sjukhus med lilltjejen och idag kom det clowner med "medicin". Tyckte väl lite synd om mig själv så jag tog emot det! Vet inte hur jag ska registrera det i minmat, men om jag bortser från dem såg det ut så här:
    5 kolhydrater (18g)
    22 proteiner
    72 fett
    Jag vet att det sket sig totalt med godiset, men det känns bra ändå!

• LoveMyFamily

Lite frågor:
    1. Lagar ni egen mat till er och en annan mat till resten?
    2. Hur mycket fett äter ni per dag?
    3. Vilka grönsaker är tillåtna och hur mycket per dag?
    4. Kollar ni på alla livsmedel om de innehåller kolisar?

Jag VET att det finns sidor ang det men inte vart det finns??

Tacksam för bra tips ang LCHF

• MrsFreckles

10:e dagen och mar finfint, ar fortfarande forvanad over att jag inte ar ett dugg sugen pa brod eller kakor mm! Knappt hungrig heller, tog 1.5 timme att fa i mig lunchen idag, fast jobbade samtidigt(satt vid datorn), sa mycket att gora men anda. Magen ar sa mycket plattare, kladerna sitter losare, kanner mig lattare men fortfarande bara ett kilo minus! Som sagt, ska se pa mandag om jag ska lagga om kosten lite dvs mer smor och mindre ost mm som foreslagits.

LoveMyFamily: ar ganska ny sjalv och raknar inget just nu, haller mig till vad man far/far inte ata, ater inga enorma portioner eller oser pa gradde direkt. En bra tumregel ar att man kan ata gronsaker som vaxer ovan jord, antar att pumpa/squash ar undatag!?

Lagar ganska likt till resten av familjen tex igar gjorde jag en vanlig lasagne till min man medans jag bytte ut pastan till aubergine, istallet for bechamel hade jag ost emellan, aven till den andra lasagnen - jattegott och racker i flera dagar! Lagar ofta samma sas/protein sedan kanske min man har potatis eller ris till och jag tar blomkal istallet.

Svar på tråden LCHF tråden 3