• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Haraaz

Böneutropet är ju typ i 1 minut 5 gånger om dagen, vad stör det egentligen?

• NenneN

Massa, det hade irriterat mig

Haraaz skrev 2008-07-28 17:52:25 följande:
  • Haraaz

Kyrkornas klockor ringer ju en 12 gånger per dag, stör inte det mer?

• idiblon yes
    Haraaz skrev 2008-07-28 17:52:25 följande:
    Inte ett skit. Hade tyckt det var riktigt trevligt. Förutsatt att det inte var störande högt, då. Kultur kan inte vara fel.
  • Chinette

Absolut för, tycker det är jättevackert med böneutrop!

• Avon2

Vi har ju haft klockor som har klämtat i hundratals år ifrån kyrkor över hela landet så ljudmässigt sett så stör det säkert inte någon.

Däremot så kan det symboliskt sett vara frånstötande för många med tanke på deras uppfattning om vad islam symboliserar i form av kvinnoförtryck, självmordsbombare och fanatism.

• Anna Paulita

Jag är för utövning av religon av alla dess slag så länge man håller sig inom lagar, moraliska och etiska regler. Men böneutropare, nej tack! Det stör helt enkelt.

Jag var i Turkiet en vecka för några år sedan, och man kunde ju inte sova. Det var skitjobbigt.

Men en Moske´ i urskogen utan grannar, visst. ropa på.

• Tania

NOPE. 

Jag störde mig så enormt mycket på det när jag var i turkiet... åker aldrig dit fler ggr med andra ord.
  • lilla kråkan

Ropa är helt ok,bara det sker innomhus!

hbprincess skrev 2008-07-28 16:38:38 följande:
    Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också? Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen. Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?
Svar på tråden Störande böneutrop!