• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • anarkokapitalist

idiblon yes skrev 2008-07-28 17:59:28 följande:

Inte ett skit. Hade tyckt det var riktigt trevligt. Förutsatt att det inte var störande högt, då. Kultur kan inte vara fel.
    Då ska jag börja spela noise flera gånger om dagen i 10 minuter.
    Kultur är bra.
  • idiblon yes
    anarkokapitalist skrev 2008-07-28 18:20:09 följande:
    Då ska jag börja spela noise flera gånger om dagen i 10 minuter.Kultur är bra.
    Ja, varför skulle du inte det?
  • NenneN

Nä, störigt.

anarkokapitalist skrev 2008-07-28 18:20:09 följande:
    Då ska jag börja spela noise flera gånger om dagen i 10 minuter.Kultur är bra.
  • Kamme
    Bobbenn skrev 2008-07-28 16:52:08 följande:
    Moskén va nog ok men det är detta folk är emot

hur kan det vara "subtitles" på det där... han gapar ju bara aiiiiiallaialialailia?

anyways, jag tycker inte det där hör hemma i sverige... skulle jag vara på semester o vara i något "muslim-land" så skulle det ge en schyst känsla om man hörde det på morgonen(eller när fan dom nu gör deT:P) men inte i sverige...
  • Haraaz

Han ropar faktiskt..
    "Allahu akbar
    Ashadu an la ilaha illa Allah, ashadu anna mohammadur rasool Allah
    Hay ala salah hay ala salah
    Hay ala falah, hay ala falah
    Allahu akbar
    La ilaha il Allah"
    och det tar inte 10 minuter direkt Räcka ut tungan

• guaruska1

Om man skulle bli irriterad av böneutrop varför inte klaga på kyrkorna som ringer i klockorna?

• anarkokapitalist
    Haraaz skrev 2008-07-28 19:32:10 följande:
    Han ropar faktiskt.."Allahu akbar Ashadu an la ilaha illa Allah, ashadu anna mohammadur rasool AllahHay ala salah hay ala salahHay ala falah, hay ala falahAllahu akbarLa ilaha il Allah"och det tar inte 10 minuter direkt
    Spelar väl ingen roll, då kan jag komma hem till dig och spela 30 sekunder Merzbow för dig varje morgon.
    Sen känns det inte direkt fräscht att få religion kastad i ansiktet sådär.
  • anarkokapitalist
    guaruska1 skrev 2008-07-28 19:32:57 följande:
    Om man skulle bli irriterad av böneutrop varför inte klaga på kyrkorna som ringer i klockorna?
    Det borde dom fan också sluta med!
    Jag vill inte ta del av deras jävla religion!
  • BigDaddy

Detta inlägg tycker jag är mycket bra. Det illustrerar två grundläggande åsikter som hyses av de flesta motståndare till mångkultur i allmänhet och just islam i synnerhet.

Det ena är att vi alltid gjort på ett visst sätt och skulle då någon vilja göra något som är en parallell till det existerande handlingssättet så får de inte använda denna parallell. Den är nämligen av tidsskäl undantagen från alla former av motiverande eller ursäktande. Därmed så kan den klockklämtning vars parallell inom islam är böneutropet ej användas som argument för böneutropets vara. Klockan var här först och är det inhemska, oantastliga och "svenska".

Det andra är mer specifikt för just islam. De vanföreställningar som finns om religionen Islam skapade av media, okunniga muslimer och komplexa socioekonomiska/politiska problem hemsöker även muslimer i t.ex. Skövde vid ett moské bygge. Huruvida någon egentligen, rent vetenskapligt, har belagt någon av dessa punkter som utslag av en majoritet av utövarna av religionen eller haft förmågan att se liknande brist på respekt för liv i mer närliggande länder och kulturer och vidtagit motsvarande ståndpunkter därefter förblir osagt. Det är islam och muslimer vi pratar om och, handen på hjärtat, vi vet ju precis vad de handlar om, eller hur? Den sistnämnda meningen leveras som bäst i ett större likasinnat sällskap tillsammans med menande blickar och kunniga nickanden.

Jag minns hur en av sveriges katolska präster, som skrev om moskébygget i Stockholm, beskrev de känslor som rördes upp i samband med bygget av katolska kyrkan vid Kungsträdgården i Stockholm. Breven, oron och formuleringarna var slående lika de som nu drabbar muslimerna och deras moské byggen. En av de mer färgstarka invändningarna till moskén i Stockholm var att man skulle använda minaretens högtalare för att skicka ut subliminala meddelanden när folk sov för att lömskt och samvetsbefriat konvertera den närliggande befolkningen i Björns trädgård, platsen för moskén. Jag tycker det lät alldeles underbart naivt och sammanfattar, om än något komiskt, många av de osakliga invändningar man har vid bygget av religiösa platser.

Avon2 skrev 2008-07-28 18:08:37 följande:
    Vi har ju haft klockor som har klämtat i hundratals år ifrån kyrkor över hela landet så ljudmässigt sett så stör det säkert inte någon.Däremot så kan det symboliskt sett vara frånstötande för många med tanke på deras uppfattning om vad islam symboliserar i form av kvinnoförtryck, självmordsbombare och fanatism.
  • Emilia82

ringer kyrk-klockorna jämt??? det ha jag missat:) men bredvid mommos och moffas gamla hus i finland finns en kyrka och den ringer ju ganska ofta iofs! men det störde ej mej,tycker det är mysigt...
    så jag tror ej jag sku störa mej på en böneutropare...tycker det är 'charmigt' när man åker utomlands.....

Svar på tråden Störande böneutrop!