• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • gutegirl

Här där jag bor ringer det i kyrkklockorna ganska ofta, och de håller på i en evighet. Skitirriterande med de där övertonerna som blir *BOooooOOOoooOOOOooIIIIiiiIIIIiiIiiiiiIIIiiooOOOOooooOOOOooonnnnGGGgggGG*

Om och om igen.
    Ett böneutrop tar ca en minut, det rör sig om ca fem minuter på ett helt dygn som det ljudet vore aktuellt.

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • anarkokapitalist
    fajga skrev 2008-07-28 21:14:27 följande:
    Självklart skall vi i ett land med religionsfrihet kunnat ha moskeer med minareter och böneutropare. Och ja, jag skulle kunna bo granne i så fall
    Fast frågan är om alla verkligen vill ha religion upptryckt i ansiket varje dag...
  • gutegirl
    huggorm skrev 2008-07-28 21:11:23 följande:
    Nej vi ska inte ha moskéer i Sverige och naturligtvis inte böneutrop heller, helst inte islam alls...
    Nej, det har ju bara funnits muslimer här sedan Birkas storhetstid på typ tusentalet. De borde ju ha fattat nu att de inte är välkomna här... Fundersam
  • gutegirl
    Spicy woman skrev 2008-07-28 21:17:27 följande:
    Vem fan vill höra på någon som har ont i magen flera gånger per dag? Inte jag i alla fall. Så böneutropare ska då inte gapa ut till allmänheten.
    De har inte ont i magen.
  • Spicy woman
    aprilsill skrev 2008-07-28 21:18:23 följande:
    Ont i magen? Bara så du vet är det inte vem som helst som får vara böneutropare, utan man väljer den med finast röst.
    Muslimerna kanske tycker böneutroparen har en fin röst . Fast jag tycker det låter som de har ont i magen. Har hört dessa böneutropare i Turkiet och det lät förskräckligt.
  • aprilsill
    anarkokapitalist skrev 2008-07-28 21:20:50 följande:
    Fast frågan är om alla verkligen vill ha religion upptryckt i ansiket varje dag...
    Som dom svenska kyrkklockorna gör, ringer och ringer 12 ggr per dag. Snacka om att trycka upp religion i ansiktet på oss.
  • idiblon yes
    BigDaddy skrev 2008-07-28 21:19:50 följande:
    idiblon yes skrev 2008-07-28 21:04:50 följande:
    Du har ju självfallet rätt. Jag har själv läst dina inlägg och finner dem mycket sakliga och välformulerade. Föredömliga skulle man kunna säga och det inspirerar mig att anstränga mig än mer. Men jag tycker som så att alla åsikter skall komma fram. Jag nämnde detta i tråden om "Varför muslimer hela tiden" eller vad nu tråden exakt hette. Att man ska belysa både människor, argument och koncept. Det skapar en gallringsprocess som är nyttig för hela samhället vi lever i. Läste du möjligen mitt inlägg i den här tråden?
    Tack!

Ja, jag läste ditt alldeles utmärkta inlägg.

Givetvis ska allt belysas, i synnerhet för att folk själva ska se vad det är de egentligen uttrycker.
  • gutegirl
    Spicy woman skrev 2008-07-28 21:22:46 följande:
    Muslimerna kanske tycker böneutroparen har en fin röst . Fast jag tycker det låter som de har ont i magen. Har hört dessa böneutropare i Turkiet och det lät förskräckligt.
    Oj, du har alltså varit i ett muslimskt land? VAd gjorde du där om du absoult inte vill ha dem här?
  • bubele
    anarkokapitalist skrev 2008-07-28 21:20:50 följande:
    Det är ju det som är det fina i kråksången med religionsfrihet -  alla måste ju inte vilja . Och anser man att böenutrop på några minuter per dag är "religion upptryckt i ansiktet varje dag" kan jag tänka mig fler saker man borde ändra på; avslutningar i kyrkan, adventsfirande med kalender och förberedelse inför jul på förskola/skola (där snackar vi major upptryckande i ansiktet varje dag ) m m.

Äh, vi ökar inte toleransen i samhället genom inskränkt- och trångsynthet. Så enkelt är det. För mig i alla fall. Men du och jag tycker ju sällan samma. Och vet du, det är också helt ok. Bra va?
  • Siili
    mickii skrev 2008-07-28 20:23:00 följande:
    alltså blir det tillåtet att få böne uppropa i sverige,då måste man ju undra sig vart vi är påväg ??! bara att dom har moskeér i vårat land tycker jag är fel,vi skulle aldrig få ha kyrkor i deras landJAG ÄR KRAFTIGT EMOT BÖNEUTROP blir arg bara ja tänker på d
    Så du tror att det enbart finns moskeér i länder där många muslimer bor?
    Gabba Gabba Hey!
Svar på tråden Störande böneutrop!