• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Nidhugg

Skulle aldrig vilja lyssna på det vrålskriksylandet X antal gånger per dag!

De som vill lyssna på det kan nyttja MP3!

• Umm Elias

Varför kan inte du ta och lyssna på mp3 de minuter det pågår? Och varför en sån taskig attityd gällande det hela, har du på något sätt fått för dig att man måste förnedra eller kränka andra för att få ut sina åsikter?

Nidhugg skrev 2008-08-24 13:16:03 följande:
    Skulle aldrig vilja lyssna på det vrålskriksylandet X antal gånger per dag!De som vill lyssna på det kan nyttja MP3!
  • Nidhugg
    Svar på #532
    Varför ska jag behöva lida för att några vill lyssna på vrålskrikyl?
    Jag ska väl inte behöva ha ludd i öronen vid de tillfällena!
    Om de vill lyssna på eländet, så kan de göra det i sina MP3!

Det handlar om att ta hänsyn till sin omgivning - alla VILL inte och ska inte behöva bli påtvingade eländet!
  • CalleNalle

Umm Elias skrev 2008-08-24 13:10:42 följande:

Aha, det jag uppfattar som " ett sabla oljud" är för mig något som förstör eller sabboterar min dag. Men du kanske tycker om att ha "sabla oljud" omkring dig, särkilt på semesten.
    Det pågår ju inte hela tiden, eller hur? Det var tillräckligt för att göra mig irriterad och arg (framförallt först utropet) men mellan gångerna var det ju inga problem. Dessutom visstejag ju att det skulle vara under en begränsad tid, till skillnad om det hade varit hemma, då jag varje dag hade fått stå ut med det.
  • Shadilly

JAG skulle vilja fråga TS om det faktiskt är någon från moskén som har sagt att det ska bli en minaret med böneutropare utanför?

Jag har aldrig hört talas om några moskébyggen i Sverige där man planerat något sådant, vi kommer snart att få en moské i vårt bostadsområde, och det har varit klart redan från början att böneutropen bara kommer ske inne i moskén. Det har ju inte hindrat folk som är rädda för allt nytt att gå an om hur hemskt det kommer bli med böneutropen .

• Umm Elias

ah, jag uppfattade det som att du skrev att det var "ett sabla oljud" och som sagt skulle jag bli "tvingad" att lyssna på "ett sabla oljud" under min semester skulle jag vantrivas.

CalleNalle skrev 2008-08-24 14:01:17 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-24 13:10:42 följande:
    Det pågår ju inte hela tiden, eller hur? Det var tillräckligt för att göra mig irriterad och arg (framförallt först utropet) men mellan gångerna var det ju inga problem. Dessutom visstejag ju att det skulle vara under en begränsad tid, till skillnad om det hade varit hemma, då jag varje dag hade fått stå ut med det.
  • CalleNalle

Umm Elias skrev 2008-08-24 18:55:22 följande:

ah, jag uppfattade det som att du skrev att det var "ett sabla oljud" och som sagt skulle jag bli "tvingad" att lyssna på "ett sabla oljud" under min semester skulle jag vantrivas.
    Ja, det var jobbigt, absolut, men mest när det pågick. Som sagt så visste jag att det bara skulle vara medan jag var där, och inte resten av mitt liv vilket gjorde det hela lättare.

En förkylning är ganska jobbig ibland, men du klarar dig, det är ju ändå bara några dagar. Tänk dig om du visste nästa gång att du skulle vara förkyld hela ditt liv ... Hade känts lite värre då, eller hur?
  • CalleNalle
    Shadilly skrev 2008-08-24 18:52:09 följande:
    JAG skulle vilja fråga TS om det faktiskt är någon från moskén som har sagt att det ska bli en minaret med böneutropare utanför?Jag har aldrig hört talas om några moskébyggen i Sverige där man planerat något sådant, vi kommer snart att få en moské i vårt bostadsområde, och det har varit klart redan från början att böneutropen bara kommer ske inne i moskén. Det har ju inte hindrat folk som är rädda för allt nytt att gå an om hur hemskt det kommer bli med böneutropen .
    Näe. Vad jag vet har ingen av moskéerna i Sverige något böneutrop. Frågan var väl kanske mer som att kolla läget vad folk tycker.
  • Umm Elias

har varit förkyld i 3 år så jag är van faktiskt, känns inte så illa längre som det gjorde innan...tänkvärt va?

CalleNalle skrev 2008-08-24 19:51:46 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-24 18:55:22 följande:
    Ja, det var jobbigt, absolut, men mest när det pågick. Som sagt så visste jag att det bara skulle vara medan jag var där, och inte resten av mitt liv vilket gjorde det hela lättare.En förkylning är ganska jobbig ibland, men du klarar dig, det är ju ändå bara några dagar. Tänk dig om du visste nästa gång att du skulle vara förkyld hela ditt liv ... Hade känts lite värre då, eller hur?
  • CalleNalle

Umm Elias skrev 2008-08-24 22:33:29 följande:

har varit förkyld i 3 år så jag är van faktiskt, känns inte så illa längre som det gjorde innan...tänkvärt va?
    Näe inte direkt. Jag förstår vart du vill komma, men det är inte ojludet i sig som är jobbigt, utan vad som ligger bakom det.

Religion är väl ok, men om folk nödvändigtsvis ska hålla på med det så kan de göra det utan att störa oss som inte delar tron på sagorna.
  • Shadilly
    CalleNalle skrev 2008-08-24 19:52:40 följande:
    Näe. Vad jag vet har ingen av moskéerna i Sverige något böneutrop. Frågan var väl kanske mer som att kolla läget vad folk tycker.
    Ja jag vet inte vad TS menade, så jag frågar.
  • CalleNalle
    Shadilly skrev 2008-08-24 23:01:30 följande:
    Ja jag vet inte vad TS menade, så jag frågar.
    Sorry, menade inte att låta nedlåtande om jag gjorde det. Läste TS senare och insåg att man kan tolka det olika.
  • katten
    Haraaz skrev 2008-07-28 17:56:48 följande:
    Kyrkornas klockor ringer ju en 12 gånger per dag, stör inte det mer?
    tolv gånger om dagen ringer de inte in till bön i kyrkorna i så fall e de tiden du hör som klockan klämtar till o de e bara en kort stund eller några slag. på söndagar och när de är begravning,bröllop,dop mm så slår de för att man ska samlas i kyrkan.
    majoriteten i sverige är kristna presic som i tex iran o turkiet är majoriteten muslimer och ja tror de skulle vara lika mycket emot våra kyrkklockors klämtande i de länderna som vi e emot deras bönerop.
  • Umm Elias

Aha, så du tar ut din osäkerhet inför religioner på adhans böneutrop? Jag tror nog faktiskt inte att du störts av själv "oljudet" utan varför ljudet finns där. När du öppnar dina sinnen och börjar acceptera andras levnadssätt kommer du trivas med alla ljud omkring dig också du har ju trots allt inget med att göra vad jag har för religion eller vad din granne har för religion...

CalleNalle skrev 2008-08-24 22:53:04 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-24 22:33:29 följande:
    Näe inte direkt. Jag förstår vart du vill komma, men det är inte ojludet i sig som är jobbigt, utan vad som ligger bakom det. Religion är väl ok, men om folk nödvändigtsvis ska hålla på med det så kan de göra det utan att störa oss som inte delar tron på sagorna.
  • aiz

Om vi ska ha ett evigt ding-dongande varje kvart dygnet runt av kyrkklockor så kan vi lika gärna ha böneutropen också.
    Personligen störs jag mer av motorcyklar...

• CalleNalle

Umm Elias skrev 2008-08-25 14:05:06 följande:

Aha, så du tar ut din osäkerhet inför religioner på adhans böneutrop? Jag tror nog faktiskt inte att du störts av själv "oljudet" utan varför ljudet finns där. När du öppnar dina sinnen och börjar acceptera andras levnadssätt kommer du trivas med alla ljud omkring dig också du har ju trots allt inget med att göra vad jag har för religion eller vad din granne har för religion...
    Jag har ingen osäkerhet inför religioner. Jag har en åsikt, och är väldigt säker på vad jag anser om religioner och de som utövar dem. Och jag har i inlägg efter inlägg påpekat att det är just det faktum att det är ett "religiöst ljud" som påverkar mig mest, även om jag stör mig på ljudet i sig också, så det är ingen nyhet.

Och jag är inte dummare än att jag inser att jag inte kan styra över vad andra håller på med. Men jag vill inte ha religion i mitt samhälle, och vill inte att mina barn ska påverkas av det. Så det handlar inte om att jag har ett öppet sinne eller inte.

Skulle snarare vilja säga att det är raka motsatsen, just eftersom jag har ett så öppet sinne så inser jag hur förrädisk religion är, och hur den påverkar människor.

Men det är en annan diskussion.
  • Umm Elias

Jag läser bara inlägg som riktas till mig, inte de andra.

Så med andra ord vill du isolera dina barn från religion eftersom du inte vill tro på dem? Är det inte ganska elakt? Om du störs av religiösa människor eller ljud så tycker jag att du ska ta och flytta ut i skogen där ni kan leva ensamma med tomma sinnen (anser att man är tom om man inte har något att tro på eller om man inte tror). Du/Ni är ytterst få som vill isolera er från andra människor pga vad de tror på så ni kan säkert hitta ngnstans att leva där vi inte finns.

Jag skulle vilja påstå motsatsen, att vara icketroende påverkar människor negativt då de vill isolera sig med sin trångsynthet.

CalleNalle skrev 2008-08-26 09:14:09 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-25 14:05:06 följande:
    Jag har ingen osäkerhet inför religioner. Jag har en åsikt, och är väldigt säker på vad jag anser om religioner och de som utövar dem. Och jag har i inlägg efter inlägg påpekat att det är just det faktum att det är ett "religiöst ljud" som påverkar mig mest, även om jag stör mig på ljudet i sig också, så det är ingen nyhet.Och jag är inte dummare än att jag inser att jag inte kan styra över vad andra håller på med. Men jag vill inte ha religion i mitt samhälle, och vill inte att mina barn ska påverkas av det. Så det handlar inte om att jag har ett öppet sinne eller inte.Skulle snarare vilja säga att det är raka motsatsen, just eftersom jag har ett så öppet sinne så inser jag hur förrädisk religion är, och hur den påverkar människor.Men det är en annan diskussion.
  • CalleNalle

Umm Elias skrev 2008-08-26 16:22:36 följande:

Jag läser bara inlägg som riktas till mig, inte de andra.Så med andra ord vill du isolera dina barn från religion eftersom du inte vill tro på dem? Är det inte ganska elakt? Om du störs av religiösa människor eller ljud så tycker jag att du ska ta och flytta ut i skogen där ni kan leva ensamma med tomma sinnen (anser att man är tom om man inte har något att tro på eller om man inte tror). Du/Ni är ytterst få som vill isolera er från andra människor pga vad de tror på så ni kan säkert hitta ngnstans att leva där vi inte finns.Jag skulle vilja påstå motsatsen, att vara icketroende påverkar människor negativt då de vill isolera sig med sin trångsynthet.
    Jag har inga intententioner whatsoever att på något sätt attackera dig enskilt. Om du anser det är det upp till dig. Du svarar på mina inlägg och då svarar jag tillbaka. Är det så konstigt?

Och jag vill inte undanhålla mina barn något, om dem nu vill bli religiösa är de välkomna, jag är inte på något sätt intresserad av att styra vad dem ska göra eller tycka. De är fria människor precis som andra. Däremot kommer jag tala om för dem vad jag tycker, sedan får de välja. Men om de väljer att bli det, så har jag inga problem med det.

Även om det kommer smärta mig såklart.

Jag vill inte isolera mig. Jag antar att du är emot knark, och inte vill att dina barn ska växa upp till ett liv fullt av droger? Bor du i skogen? Nähä.

Lite samma sak här. Jag vill inte att mina barn ska bli religiösa, eller ha ett liv fullt av kyrk/synagoga/moské/whatever springande. Men det betyder inte att jag isolerar mig. Det betyder bara att jag kommer varna mina barn och upplysa dem om faran med att blint följa något som inte ger något.

Men hela den här diskussionen börjar falla waaay OT så vi kanske ska ge oss därhän?
  • Umm Elias

ja vi kan ge oss. Vill bara påpeka att jag inte gå omrking och dömer knarkare utifrån hur de valt att leva sitt liv. Även om jag inte vill ha knarkare i barnens närhet yttrar jag inte det och låter dem leva som de vill.

Jag svarade att jag enbart läser de inlägg som riktades mot mig eftersom du skrev ngt om att du påpekade att du skrivit ngt i inlägg efter inlägg.

CalleNalle skrev 2008-08-26 16:31:02 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-26 16:22:36 följande:
    Jag har inga intententioner whatsoever att på något sätt attackera dig enskilt. Om du anser det är det upp till dig. Du svarar på mina inlägg och då svarar jag tillbaka. Är det så konstigt?Och jag vill inte undanhålla mina barn något, om dem nu vill bli religiösa är de välkomna, jag är inte på något sätt intresserad av att styra vad dem ska göra eller tycka. De är fria människor precis som andra. Däremot kommer jag tala om för dem vad jag tycker, sedan får de välja. Men om de väljer att bli det, så har jag inga problem med det. Även om det kommer smärta mig såklart.Jag vill inte isolera mig. Jag antar att du är emot knark, och inte vill att dina barn ska växa upp till ett liv fullt av droger? Bor du i skogen? Nähä.Lite samma sak här. Jag vill inte att mina barn ska bli religiösa, eller ha ett liv fullt av kyrk/synagoga/moské/whatever springande. Men det betyder inte att jag isolerar mig. Det betyder bara att jag kommer varna mina barn och upplysa dem om faran med att blint följa något som inte ger något.Men hela den här diskussionen börjar falla waaay OT så vi kanske ska ge oss därhän?
  • Candra
    Bobbenn skrev 2008-07-28 16:40:54 följande:
    Det är inte tillåtet och kommer inte gå igenom MEN jag tycker inte det gör något alls. Tycker det är vackert. Stör mig mer på irriterande kyrko  klockor som ingen vill höra faktiskt
    Det är väl tillåtet? Bara det inte är så högt? Det är i alla fall vad jag hört.
    Jag är iaf för.
Svar på tråden Störande böneutrop!