Svar på #482
Det här med att tvätta sig och be på arbetstid. Vi har alltid haft möjlighet till fikapauser, rökpauser och dylikt på arbetsplatser. I Islam finns möjligheten att be sina böner när man kommit hem. Ett koncept som kallas Kazaa. Det är inte uppmuntrat men en möjlighet som jag tror ett stort antal muslimer begagnar sig av. En del av dem anser dock att man inte kan medvetet fördröja bönen utan den måste förättas när bönetiden infaller. De kan säkert tajmas med eventuella fikapauser, rökpauser och raster i samklang med en förstående chef och arbetsplats.
Att man ger uttryck för att ens kollegor skall bete sig på ett sätt som du tycker är passande så tycker jag man själv ska leva upp till idealet. Enligt aftonbladet (länk:
www.aftonbladet.se/nyheter/article2502242.ab) surfar folk igenomsnitt 1 timme om dagen i privata ärenden. Vanligtvis jobbar folk mellan 08.00 och 16:30 (vilket också omfattar 10:07) men jag antar att även privat surfning på arbetsplatser innefattas med fikapauser, rökpauser och raster. Ungefär som att kyrkor är ok och det ska ringas i för vi, svenskar, har alltid haft det så och vi är vita och kristna (även om vi inte aktivt tror) och så skall förbli. Allt frammände måste bli godkänt av oss först.
Och det där med hängning. Vad menar du egentligen? Utveckla det dära gärna.