• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • challan82

Umm Elias skrev 2008-08-23 13:33:26 följande:

tvivlar på att du hört Adhan då du tycker det är ylande!

= Yl i mina öron....du tycker det är fint tydligen och det gör då inte mej nå´t...
  • challan82

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-08-23 19:56:59 följande:

Ha ha, min man var böneutropare i sitt hemland du kanske vill höra hur det lät, men då kommer du garanterat att smälta för vacker är precis vad det låter. Men du kanske har tagit fel och hörde vargarna i skogen
    Tack ochlov så bor jag för långt bort....tror inte någon skulle få för sig att bygga nåt liknande här 3.7 mil från civilisationen.... med den längen som jag lyssnade på var inte ljuvmusik i mina öron...men för en troende så tror jag säkert detta är vackert...och de säger jag inget om....ville bara skriva vad jag tyckte om det...som alla andra fått göra :)
  • CalleNalle

Te dua Mohammed skrev 2008-08-23 01:05:06 följande:

det är bara bra att dom ska bygga en moske i din stad.. men sen finns det faktis bara oreligös människor som faktis skulle ha nått imot det, för dom som tro på nått kan inte sncka illa om nån annas troo,, och rligion är inget hjärntvättere som några kan faktis tro,, alla vet la tt det finns en gud, fast du kankse inte ser han/hon/den el vad alla vill kalla gud för... om man först o främs acc sig sj så kan man lägga ner all shitt snack.. är muslim sj men det betydder ej att jag ska ha rätt o kalla andra religioner för massa,, önskar att det fanns flera som kunne tro på goheten o nått bra,, för det finns för lite av det i dagens värld:) mvh Alma
    Religion har inte i samhället att göra. Ta bort kyrkklockorna också. De som nödvändigtsvis måste hålla på med sin gudstro kan göra det hemma. Det kan vi väl inte förbjuda i alla fall.

Men religionen ska bort ur offentliga sammanhang.
  • CalleNalle

tvivlar på att du hört Adhan då du tycker det är ylande!
    Jag har varit i Turkiet och fått lyssna på det 5 ggr om dagen i två veckor. Det är ett sabla oljud. Tack och lov så spelar inte kyrkklockorna kl 5 varje morgon i alla fall, men de kan gott försvinna också.
  • Kangkurr

Under semestrar i Turkiet har jag då knappt brytt mig om böneutropen. Värre när jag bodde granne med en svensk kyrka... det lät illa! Men inte skulle jag protestera mot svenska kyrkor, så varför mot moskeer?

• teek taak
    CalleNalle skrev 2008-08-23 22:42:09 följande:
    Jag har varit i Turkiet och fått lyssna på det 5 ggr om dagen i två veckor. Det är ett sabla oljud. Tack och lov så spelar inte kyrkklockorna kl 5 varje morgon i alla fall, men de kan gott försvinna också.
    Kyrkna i vår stad plingar mitt på natten, vid 3 och vid 5 och jag har inga problem med det.
  • CalleNalle

teek taak skrev 2008-08-23 22:53:42 följande:

Kyrkna i vår stad plingar mitt på natten, vid 3 och vid 5 och jag har inga problem med det.
    Nej men vad bra för dig. Kanske inte hör de här för att det inte finns några kyrkor i närheten här där jag bor. Gör alla kyrkor det?
  • teek taak
    CalleNalle skrev 2008-08-23 23:02:48 följande:
    teek taak skrev 2008-08-23 22:53:42 följande:
    Nej men vad bra för dig. Kanske inte hör de här för att det inte finns några kyrkor i närheten här där jag bor. Gör alla kyrkor det?
    Ingen aning.
  • CalleNalle

teek taak skrev 2008-08-23 23:06:23 följande:

Ingen aning.
    Aja. I vilket fall så är vi förmodligen fler ickereligiösa än religiösa (man jan ju alltid hoppas i alla fall) i Sverige. Så kanske slipper både pling och skrik i framtiden.
  • teek taak
    CalleNalle skrev 2008-08-23 23:08:49 följande:
    teek taak skrev 2008-08-23 23:06:23 följande:
    Aja. I vilket fall så är vi förmodligen fler ickereligiösa än religiösa (man jan ju alltid hoppas i alla fall) i Sverige. Så kanske slipper både pling och skrik i framtiden.
    Förtryck av majoritetn med andra ord?
Svar på tråden Störande böneutrop!