• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • noorah
    wrsmamma skrev 2008-08-11 18:03:31 följande:
    Har sverige TVINGAT er muslimer att höra på kyrkklockor???????
    sverige tvingar ju alla som bor nära en kyrka att höra klockorna då och då eller?

muslim eller ej...
  • teek taak
    wrsmamma skrev 2008-08-11 18:03:31 följande:
    Har sverige TVINGAT er muslimer att höra på kyrkklockor???????
    Jag tror det är mest ateister som stör sig på det. Har inte hört nån muslim säga att de är störande.
  • lokisse

en minaret är ju inte sama som en moske.
    och stäng av kyrklockorna med... allt som stör pa en sönda morgon är jobbigt!!

• En Dum En

Har inte orkat ögna igenom alla 41 sidor men kollade klippen på youtube. Dom var ganska långa tycker jag.....personligen skulle jag uppfatta det som störande. Och så fick jag lite rysningar. Kändes som att gå bakåt i tiden.

• sarangheyo

wrsmamma

alla lyssnar väl på kyrkklockor som bor så till så de hörs? det spelar ingen roll vad man har för religion.

• Nilats
    lokisse skrev 2008-08-11 18:09:26 följande:
    en minaret är ju inte sama som en moske.och stäng av kyrklockorna med... allt som stör pa en sönda morgon är jobbigt!!
    Ja, såna här religiösa antikviteter hör inte hemma i ett modernt land. Bort med klockorna!
  • CalleNalle

Emot. Jag förstår att muslimer lätt kan använda sig av kyrkklocke-ringandet som motargument, men det är jäkla skillnad.

Böneutrop sker flera gånger om dagen, och håller på mycket längre varje gång, än en normal ringning pågår.

Har varit i Turkiet, och jag vaknade varenda morgon av utropet.

Sedan inget som säger att man inte kan skippa kyrkklockan också, fine by me.

• lokisse

plingandet ärju typ till vis del varje timme eller halvtimme...

CalleNalle skrev 2008-08-11 19:13:56 följande:
    Emot. Jag förstår att muslimer lätt kan använda sig av kyrkklocke-ringandet som motargument, men det är jäkla skillnad.Böneutrop sker flera gånger om dagen, och håller på mycket längre varje gång, än en normal ringning pågår.Har varit i Turkiet, och jag vaknade varenda morgon av utropet.Sedan inget som säger att man inte kan skippa kyrkklockan också, fine by me.
  • Camilla D

Nej! Varför skall vi ha böneutrop i Sverige?
    Kan förstå jämförelserna med kyrkklockorna, och visst kan de vara störande, men jämfört med böneutrop så är kyrkklockorna underbara!
    Håller med föregående talare, känns som vi går bakåt i tiden.

• CalleNalle
    lokisse skrev 2008-08-11 19:16:09 följande:
    plingandet ärju typ till vis del varje timme eller halvtimme...
    Så det är plingandet vi pratar om?? Trodde vi menade ringandet. Dvs söndagar, begravningar osv.

Plingandet??? Är det på allvar någon som kan jämföra plingandet med ett böneutrop??
Svar på tråden Störande böneutrop!