• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • CalleNalle
    Moulin Rouge skrev 2008-08-12 01:04:34 följande:
    Helt fantastikt vad folk hittar saker att reta sig på....Alltså, vad gör det egentligen??? Snackar vi att ha den precis inpå, och att dom börjar "ropa" kl sex på morgonen så förstår jag. Men det är inte riktigt så det funkar va?!Snacka om I-landsproblem....
    Men det är ju precis vad det handlar om, det sker ett antal gånger om dagen och det låter högt, och första utropet är 5 på morgonen.

Jag vet inte om folk tror att jag har rasistiska motiv till att vara emot eller nåt. Det verkar så. Vilket inte är fallet. Jag skiter fullständigt i om det är islam eller inte. Som jag tidigare har nämnt är jag lika mycket emot de förbannade kyrkklockorna.

Jag är emot religion i allmänhet och framförallt när jag tvingas lyssna på skiten.
  • Mrs K

Jag vänjer mig faktiskt rätt snabbt vid ljud som är regelbundna. T.ex. så tycker jag inte att kyrkklockor är något jag tänker på. (bor väl iofs inte så nära några sådana) är uppväxt i ett hus som låg ganska nära en järnväg och gäster stördes ofta av ljudet av tågen som susade förbi, jag tänkte inte på dem alls.

Däremot var det inte så lätt, när man bodde i en studentstad, att koppla bort grannarnas efterfester som kunde dra igång t.ex. vid 04.00 en torsdagsmorgon. Men det var ett mer oregelbundet ljud (som dessutom inte hade ett dugg med religion att göra ). Jag tror i ärlighetens namn att det finns värre saker man kan råka ut för än böneutrop. Sedan vet jag faktiskt inte om praktiserande muslimer i allmänhet tycker att det är så viktigt att ha böneutrop vid moskéer. Min gissning är att de tycker det går bra utan, men mig gör det, som sagt, inget om det skulle införas i närheten av mitt hem.

• LindaJohansson81

Jag tycker det är vackert.

• kokos

Jag bara undrar hur ni som är emot böneutropen kan anpassa er till det utomlands?? Lite of topic men jag blev bara nyfiken

• Spicy woman
    kokos skrev 2008-08-19 08:43:58 följande:
    Jag bara undrar hur ni som är emot böneutropen kan anpassa er till det utomlands?? Lite of topic men jag blev bara nyfiken
    För åker man utomlands, så är man inte där i flera år.
  • kokos

Jo men varför åka till ett muslimskt land då om man inte kan höra på det?? jag menar inte att man ska ha böneutrop här i sverige bara undrade

• Spicy woman
    kokos skrev 2008-08-19 08:46:54 följande:
    Jo men varför åka till ett muslimskt land då om man inte kan höra på det?? jag menar inte att man ska ha böneutrop här i sverige bara undrade
    Ja, men då fick man väl aldrig åka till något land. Jag menar jag skulle kunna åka till Kina, men jag gillar inte att de käkar hund där.
  • kokos

Men bara för att du åker dit behöver ju inte du äta hund eller hur? Det är ju löjligt! Bättre hålla sig i sitt skyddade Sverige då isåfall...

• Spicy woman
    kokos skrev 2008-08-19 08:53:23 följande:
    Men bara för att du åker dit behöver ju inte du äta hund eller hur? Det är ju löjligt! Bättre hålla sig i sitt skyddade Sverige då isåfall...

Ta och ge dig. Jag kan åka till vilket jävla land som helst, men måste jag gilla allt de gör där?

Jag sa att jag skulle kunna åka till Kina, men jag gillar inte att de käkar hund där. Fast ändå skulle jag kunna åka dit.

Sen tycker jag du ska sluta och vrida och vända på allt.

• kokos

Jag har också mina fördomar. Jag skulle aldrig någonsin i mitt liv sätta min fot i Thailand bara för all prostitution där och bl annat alla äckliga svenska gubbar som åker dit och köper. sett för många dokumentärer

Svar på tråden Störande böneutrop!