• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • CalleNalle

teek taak skrev 2008-08-23 23:11:52 följande:

Förtryck av majoritetn med andra ord?
    I nuläget menar du? Jaa, skulle man väl kunna säga. Antar att det beror på att vi "alltid" har haft kyrkklockor. Så det anses ok. Inte vet jag?
  • kokos
    CalleNalle skrev 2008-08-23 22:42:09 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-23 13:33:26 följande:
    Jag har varit i Turkiet och fått lyssna på det 5 ggr om dagen i två veckor. Det är ett sabla oljud. Tack och lov så spelar inte kyrkklockorna kl 5 varje morgon i alla fall, men de kan gott försvinna också.
    Hoppas att du hade en trevlig semester iallafall
  • sarangheyo

callenalle

är du ljudkänslig? hur gör du om du går in i affärer där dom spelar musik på hög nivå? okej du väljer att gå in men rusar du ut på en gång för det är störande?

så nåt man alltid har haft är okej bara för det är slentrian? då kan man väl ha annat också det blir ju slentrian det också med tiden.

• kokos
    kokos skrev 2008-08-24 08:56:30 följande:
    Hoppas att du hade en trevlig semester iallafall
    Oljudet som du kallar det är bara för att du inte är van.... För mig har det alltid varit en vacker sak även innan jag konverterade. men alla är ju olika och kommer alltid vara hur mycket som än diskuteras här.....
  • CalleNalle
    sarangheyo skrev 2008-08-24 08:56:36 följande:
    callenalleär du ljudkänslig? hur gör du om du går in i affärer där dom spelar musik på hög nivå? okej du väljer att gå in men rusar du ut på en gång för det är störande? så nåt man alltid har haft är okej bara för det är slentrian? då kan man väl ha annat också det blir ju slentrian det också med tiden.
    nej, det är inte ljudet i sig. Jag är inte direkt ljudkänslig, snarare smått döv i så fall , näe men det är det religiösa jag vänder mig emot. Inte så mycket ljudet i sig, även om jag faktiskt tycker att just böneutropet är ganska ljudligt. Men förstår ju att om man vänjer sig vid det blir det en annan sak också.
  • CalleNalle
    sarangheyo skrev 2008-08-24 08:56:36 följande:
    callenalleär du ljudkänslig? hur gör du om du går in i affärer där dom spelar musik på hög nivå? okej du väljer att gå in men rusar du ut på en gång för det är störande? så nåt man alltid har haft är okej bara för det är slentrian? då kan man väl ha annat också det blir ju slentrian det också med tiden.
    och om det med slentrian-delen är menat åt min kommentar om kyrkklockor så läs mitt inlägg igen.

Jag säger inte att klockorna är ok för att vi alltid haft dem. Jag undrar över om det är för att de alltid funnits som folk tycker de är ok. Ganska stor skillnad.
  • Umm Elias

Åk inte dit då om du inte trivs Precis som ingen tvingar dig att bo nära en moské i Sverige

CalleNalle skrev 2008-08-23 22:42:09 följande:
    Jag har varit i Turkiet och fått lyssna på det 5 ggr om dagen i två veckor. Det är ett sabla oljud. Tack och lov så spelar inte kyrkklockorna kl 5 varje morgon i alla fall, men de kan gott försvinna också.
  • Umm Elias

Något vackrare får man leta länge efter !

challan82 skrev 2008-08-23 21:19:12 följande:

= Yl i mina öron....du tycker det är fint tydligen och det gör då inte mej nå´t...
  • CalleNalle

Umm Elias skrev 2008-08-24 12:49:25 följande:

Åk inte dit då om du inte trivs Precis som ingen tvingar dig att bo nära en moské i Sverige
    "tvivlar på att du hört Adhan då du tycker det är ylande!"

citatet jag svarade på

Det var inte något som gjorde att jag inte trivdes. Jag klagade inte eller gjorde jag det?, jag poängterade för en tidigare inläggsskrivare att det visst finns människor som inte uppskattar ljudet.

Däribland jag. Jag har väl inte sagt något om att min resa var förstörd eller något dylikt. Eller? Du får väl läsa mina inlägg innan du kommenterar
  • Umm Elias

Aha, det jag uppfattar som " ett sabla oljud" är för mig något som förstör eller sabboterar min dag. Men du kanske tycker om att ha "sabla oljud" omkring dig, särkilt på semesten.

CalleNalle skrev 2008-08-24 13:07:56 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-24 12:49:25 följande:
    "tvivlar på att du hört Adhan då du tycker det är ylande!" citatet jag svarade påDet var inte något som gjorde att jag inte trivdes. Jag klagade inte eller gjorde jag det?, jag poängterade för en tidigare inläggsskrivare att det visst finns människor som inte uppskattar ljudet. Däribland jag. Jag har väl inte sagt något om att min resa var förstörd eller något dylikt. Eller? Du får väl läsa mina inlägg innan du kommenterar
Svar på tråden Störande böneutrop!