• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • lokisse

ja lat os kala det ringande och det finns kyrkklockor som ringer en ang i timmen ..
    helt likstält med böneutopare..

CalleNalle skrev 2008-08-11 19:25:23 följande:
    Så det är plingandet vi pratar om?? Trodde vi menade ringandet. Dvs söndagar, begravningar osv.Plingandet??? Är det på allvar någon som kan jämföra plingandet med ett böneutrop??
  • CalleNalle
    lokisse skrev 2008-08-11 19:29:54 följande:
    ja lat os kala det ringande och det finns kyrkklockor som ringer en ang i timmen ..helt likstält med böneutopare..
    Oj ok. Trodde itne du var allvarlig. Förlåt för det.

Absolut, det ringer varje timme/halvtimme. Men det handlar om ett stilla plingande. Kontra ett böneutrop

Och du anser fortfarande att de är likställda?
  • lokisse

ja helt likstälda.
    bara för att det later konstigt i vara öron sa är ringandet inte värre man vänjer sig vid allt eller sa later man bli.
    jag vet hur en böne utopare later utan att se det pa youtube.
    Här där jag bor ringer desutom den katolska kyrkan flera ganger om dagen för att be till dom olikamässorna..

CalleNalle skrev 2008-08-11 19:34:35 följande:
    Oj ok. Trodde itne du var allvarlig. Förlåt för det.Absolut, det ringer varje timme/halvtimme. Men det handlar om ett stilla plingande. Kontra ett böneutrop

du anser fortfarande att de är likställda?
  • CalleNalle
    lokisse skrev 2008-08-11 19:48:42 följande:
    ja helt likstälda.bara för att det later konstigt i vara öron sa är ringandet inte värre man vänjer sig vid allt eller sa later man bli.jag vet hur en böne utopare later utan att se det pa youtube.Här där jag bor ringer desutom den katolska kyrkan flera ganger om dagen för att be till dom olikamässorna..
    Men det handlar inte om att vad man är van vid. Jag är ledsen om jag är oklar.

Jag är inte dummare än att jag förstår att eftersom jag är uppväxt med kyrkringande så låter det bättre i mina öron än ett böneutrop eller ett tjutande eller vad som helst.

Det är inte min poäng. Poängen är längden och styrkan. Ett böneutrop låter högre och längre än det plingande som klockan spelar varje hel/halv timme.

Och jämförelsen med söndagsringandet faller också, eftersom böneutropet sker varje dag, vad är det 5 gånger? Något sådant, jag är osäker på antalet.
  • Velour

Nu ställer jag mig inte på nån sida när det gäller kyrkklockor.

Men tycker du att kyrkklockor är ett nytt och modernt fenomen?
    Camilla D skrev 2008-08-11 19:21:01 följande:

Nej! Varför skall vi ha böneutrop i Sverige?Kan förstå jämförelserna med kyrkklockorna, och visst kan de vara störande, men jämfört med böneutrop så är kyrkklockorna underbara!Håller med föregående talare, känns som vi går bakåt i tiden.
  • Jambosana

Tror faktiskt inte att det är tillåtet. Alla moskéer i Sverige (som jag känner till iaf) har böneutrop fast bara inne i moskén.

Blir själv superstörd av vår grannkyrka, men å andra sidan visste jag ju att den låg här när vi flyttade hit...När jag bodde i Kairo däremot, älskade jag att vakna till ljudmattan av hundratals moskéer.

• BigDaddy
    Svar på #419
    Men ringning i kyrklockor är ju bra mycket äldre än böneutrop. Kan du beskriva hur du resonerar?
  • Farth Vader

Själva tanken på böneutrop stör mej inte det minsta. Jag tycker tvärtom att det skulle vara en berikande upplevelse . Snacka om "häftig" känsla att sitta på balkongen med morgonkaffet och lyssna på böneutrop.

Det rent praktiska kanske skulle vara mindre roligt? Nu vet jag inte exakt hur det funkar med tider och ljudstyrka osv.

Klart att det skulle kunna upplevas som väldigt störande av grannarna om det första böneutropet börjar kl. 5 på morgonen - varje morgon. Det finns väl vissa lagar som förhindrar ljudstörningar under vissa tider på dygnet?

Hur högt skulle det låta egentligen? Står böneutroparen och kallar till bön med full ljudstyrka (typ Iron Maiden konsert)? .

Nå, mina konkreta frågor är alltså: Vilka tider kallas man till bön och hur står det till med ljudstyrkan?

Svar på tråden Störande böneutrop!