• Anonym (Orolig...)

Hashrökning...

Hur märker man om någon röker hash? Vad ska man vara uppmärksam på? Hur ser hash ut och vad använder man när det röks?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-05 22:25
    Vad är förresten skillnaden på hash och mariujana? Hur farligt är det egentligen om man jämför med alkohol och vanlig tobak?

• Svar på tråden Hashrökning...
  • Anonym
    Nisseblubb skrev 2008-08-07 13:55:14 följande:
    För det var ungefär lika mycket skitsnack som din
    eh.. nej, absolut inte! Hur kan du säga så!!
    Och du baserar dina inlägg på?
  • unclaf
    unclaf skrev 2008-08-07 13:56:14 följande:
    Intressant det där.Den faktabakgrund jag har består i:*föreläsningar/fortbildning inom mitt yrke där bla ledande forskare samt fd narkomaner talat*en person i min absoluta närhet som arbetar aktivt med missbrukare (framförallt narkomaner, till viss del också med alkoholister)*kontakt med barn/ungdomar som lever i hemförhållanden med missburk av olika slag (både alkohol och andra droger)*kontakt med barn/ungdomar som fallit in i kriminallitet i samband med drogmissbruk*egen läsningvad är det för fakta du har som inte jag har? jag är mkt väl medveten om att åsikterna världen över går i sär gälladne hur skadligt exempelvis hasch är, det enda man kan göra är att aktivt välja vilken fakta man väljer att lita till. Men kom inte och påstå att jag inte är påläst utan "bara" har hört om att det är illa på omvägar!
    sen påstår jag inte att du inte har satt dig in i ämnet, bara att du och jag har HELT olika syn på narkotikas skadeverkningar (både vad det gäller den värld man dras in i samt rent fysiologiskt)

sen är allt naturligtvis inte svart eller vitt, det finns en lång gråskala...bara för att amn testat en joint en gång i ungdomsåren är man ingen pundare, likaväl som jag inte är alkoholist bara för att jag en i tonåren drack så att jag blev medvetslös (hemskt minne...)

men att blundna för den trista delen, vare sig det gäller alkohol eller narkotika är, enligt min mening, naivt
  • Nisseblubb
    unclaf skrev 2008-08-07 13:59:38 följande:
    sen påstår jag inte att du inte har satt dig in i ämnet, bara att du och jag har HELT olika syn på narkotikas skadeverkningar (både vad det gäller den värld man dras in i samt rent fysiologiskt)sen är allt naturligtvis inte svart eller vitt, det finns en lång gråskala...bara för att amn testat en joint en gång i ungdomsåren är man ingen pundare, likaväl som jag inte är alkoholist bara för att jag en i tonåren drack så att jag blev medvetslös (hemskt minne...)men att blundna för den trista delen, vare sig det gäller alkohol eller narkotika är, enligt min mening, naivt
    Här blundas inte för den trista delen. Här klagas det på att folk sitter och tror att megapsykoser och heroinmissbruk är vanliga biverkningar av att röka en spliff om helgerna
  • Nisseblubb
    Anonym skrev 2008-08-07 13:59:26 följande:
    eh.. nej, absolut inte! Hur kan du säga så!!Och du baserar dina inlägg på?
    Jag baserar dem på att du snackar en massa strunt
  • unclaf
    Nisseblubb skrev 2008-08-07 13:58:38 följande:
    Det jag, och många andra, har problem med är att de som sitter här och spyr galla över hur vansinnigt ultramegafarligt hasch är och påstår sig veta saker i regel bara har kommit i kontakt med den värsta skiten, dvs folk som är kraftigt beroende och förstörda.Det handlar då i regel aldrig om att personen känner personer som röker på lite då och då som de ÖVERVÄLDIGANDE FLESTA GÖR, utan om tunga missbrukare, kriminella och andra som nu sitter på heroin eller annat.
    Jag förstår din poäng. Och jag menar som sagt att det finsn en gråskala gällande allt här i världen.

Däremot så tycker jag ofta att jag upplever här på Fl att drogliberala personer blundar för "baksidan av medaljen" när det gäller exempelvis hasch.

Nu vet jag inte riktigt din inställning i frågan, så påstår inte att du gör det.
  • flawless

japp..de e nog ett tecken på att han röker, annars har man inte små pipor hemma.
    Lycka till, e inte roligt.

• Anonym
    Nisseblubb skrev 2008-08-07 14:00:50 följande:
    Jag baserar dem på att du snackar en massa strunt
    du missförstod det jag skrev!
    Jag undrar vad du har för belägg för att det jag skriver är skitsnack, att man kan få haschpsykos osv... vad är det som är skitsnack med det?
    Så.. nej jag "snackar inte massa strunt", jag har levt i den verkligheten och sett det med egna ögon! Min mamma hängde sig, tog livet av sig, under en haschpsykos!
  • Nisseblubb

Man kan ju även låta sin 20årige vuxna son leva sitt eget fucking liv istället för att hota med polisen om han inte gör som man säger. Det är ju ett rejält vettigt beteende som förälder till en VUXEN person.

• Nisseblubb

Anonym skrev 2008-08-07 14:04:47 följande:

du missförstod det jag skrev!Jag undrar vad du har för belägg för att det jag skriver är skitsnack, att man kan få haschpsykos osv... vad är det som är skitsnack med det?Så.. nej jag "snackar inte massa strunt", jag har levt i den verkligheten och sett det med egna ögon! Min mamma hängde sig, tog livet av sig, under en haschpsykos!
    Statistik tack. Hur stor är risken att få en psykos som är direkt orsakad av THC om du röker en spliff i veckan i 5 år?
  • unclaf
    Nisseblubb skrev 2008-08-07 14:00:32 följande:
    Här blundas inte för den trista delen. Här klagas det på att folk sitter och tror att megapsykoser och heroinmissbruk är vanliga biverkningar av att röka en spliff om helgerna
    Det där med "haschpsykos" exempelvis är ju en ganska omdebatterad fråga. Vissa hävdar att det inte existerar, andra hävdar att de själva upplevt det.

En av de föreläsare jag pratar om menade att han under en sådan "psykos" slog sin mamam sönder och samman. Vidare hävdade läkaren som fanns med vid tillfället att bkraftiga biverkningar kan uppkomma även om man bara brukar drogen vid enstaka tillfällen.

Därmed inte sagt att alla som rökt på nån gång kommer slå ihjäl sim morsa...

en intressant fråga detta och svaren är inte enkla eller självklara alltid
Svar på tråden Hashrökning...