• Anonym (Orolig...)

Hashrökning...

Hur märker man om någon röker hash? Vad ska man vara uppmärksam på? Hur ser hash ut och vad använder man när det röks?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-05 22:25
    Vad är förresten skillnaden på hash och mariujana? Hur farligt är det egentligen om man jämför med alkohol och vanlig tobak?

• Svar på tråden Hashrökning...
  • Anonym (Orolig...)

Har frågat min son och han har erkänt att det händer ibland. Hade då tyvärr inte möjlighet att diskutera ämnet mer med honom eftersom vi blev avbrutna. Han bor inte hemma och därför är det inte så lätt att ha koll på honom. Han har inte ändrat sin personlighet ännu i alla fall. Har en liten brun bit som jag hittade i hans rum och när jag söker på nätet så ser det ut som hasch. Har inga planer på att gå till polisen. Tyvärr har väl han som många andra ungdomar gått på det där att det inte är så farligt. Ska prata mer med honom och även försöka få fram fakta att lägga under näsan på honom. Tack för alla era svar.

• Anonym (Risker!)
    unclaf skrev 2008-08-07 20:43:12 följande:
    Jag förundras över din ironiska/sarkastiska/spydiga/nedvärderande (välj valfritt alternativ) i denna och andra trådar. Jag har fått otaliga länkar skickade av drogliberaler som du i diskussioner liskom denna, och jag är inte intresserad av att läsa dem (roligast är när man får länkar som har ett marijuanablad som symbol framför webadressen, ha ha, jo DE länkarna kan man ju gissa innehåller en seriös och objektiv info!)Jag har heller inget intresse av att googla upp länkar till dig att läsa, för jag betvivlar inte ett dugg att du har motargument mot allt jag skulle mata dig med. Du kan inte seriöst mena att det inte finns forskning som pekar på att det är illa med hasch? Och då pratar jag inte bara rena fysiologiska skadeverkningar utan andra bitar också, exempelvis den kriminalitet som ofta följer drogmissbrukadnet i spåren.Däremot är jag såpass stabil i mina åsikter som jag har samlat ihop till under ett antal år genom olika kontakter att det är ganska onödigt för dig att ödsla energi på att försöka förlöjliga eller platta till mig, av nån underlig anledning litar jag mer på min far som arbetat med narkomaner i stort sett hela sitt yrkesverksamma liv som lärare än avataren yoda på Fl...Så jag lämnar master Yoda nu för att fortsätta korståget ifred!May the force be with you!
    Mycket bra! Tack!
  • Knytt1

Anonym (Orolig...) skrev 2008-08-08 09:17:11 följande:

Har frågat min son och han har erkänt att det händer ibland. Hade då tyvärr inte möjlighet att diskutera ämnet mer med honom eftersom vi blev avbrutna. Han bor inte hemma och därför är det inte så lätt att ha koll på honom. Han har inte ändrat sin personlighet ännu i alla fall. Har en liten brun bit som jag hittade i hans rum och när jag söker på nätet så ser det ut som hasch. Har inga planer på att gå till polisen. Tyvärr har väl han som många andra ungdomar gått på det där att det inte är så farligt. Ska prata mer med honom och även försöka få fram fakta att lägga under näsan på honom. Tack för alla era svar.
    Imponerande att du fortfarande är kvar efter den kvasidiskussion som "Agitator" dragit igång! Tyvärr är det så att många hävdar att cannabis inte är så farligt och det må vara så, i små mängder. Men faktum kvarstår: det är olagligt och kan leda till tyngre missbruk. Om du letar efter fakta så tror jag polisen har info på sin hemsida! Fortsätt prata med honom och berätta om din oro, min erfarenhet är att man når längre med det än med att reagera med ilska...
  • Anonym (Litet S)

Gott TS!

Det viktiga är att visa att man bryr sig och inte går på för hårt, då får det motsatt effekt och personen (i det här fallet din son) känner sig "dålig" och bara drar sig undan. Precis som Knytt1 var inne på. Det innebär ju inte att man ska vara naiv eller för den delen hålla inne med sin åsikt och oro. Sen vad gäller förändringen så kommer den långsamt och gradvis beroende på mängd och personlig sårbarhet. THC (delta-9-tetrahydrocannabinol) är ju bara ett av väldigt många ämnen i hasch som påverkar hjärnan eller är psykoaktiva. Röker man 1 gång i veckan under längre tid ökar man hela tiden på det ämnet eftersom det är så lång halveringstid på det. Sök mer fakta på nätet, det finns även haschavvänjningsprogram HAP som kan rekomenderas om din son bor i en något sånär stor stad.- om han själv vill och är motiverad. Lycka till!

Lärdom är en kombination av kunskap baserat på fakta (flera källor som kritiskt granskats och värderats) och erfarenheter. Men jag kan hålla med om att den SANT-undervisning som gick ut under 80-90 talet var ofta väldigt onyanserad och många gånger felaktig.
    Slutligen hoppas jag att du använder mindre indoktrinerande sätt i förhållande till din treåring. Att lära barn att inte ljuga är ju bra, men bara för att man tror sig veta "sanningen" behöver man inte alltid säga den, för det som är sant för en människa behöver ju inte vara det för alla.

• Agitator

[/citat]

Gått på?
    IT ?ungar? har lärt sig hur man söker information för många år sen. Innan du börjar lägga fram ?fakta? över hur farligt det är så kan jag bara rekommendera att du tar reda på några innan du gör bort dig framför din son.
    Lycka till annars.

[citat]
  • Knytt1

Info finns på polisens hemsida under rubriken "Brott", sen får man klicka sig fram.

• Agitator
    Svar på #127
    Röker du en gång i veckan endast så är det borta från systemet långt innan nästa helg kommer. Röker man däremot 3-4 gånger i veckan så kan man efterhand bygga upp en tolerans.
    THC (delta-9-tetrahydrocannabinol) metaboliseras inom loppet av timmar så din information över hur det bara ?byggs på? och man blir aldrig av med det är ganska fantastiskt. Skulle inte rent praktiskt betyda att man skulle vara hög i veckor efter en röktillfäle?

? Lärdom är en kombination av kunskap baserat på fakta (flera källor som kritiskt granskats och värderats)?
    Ja.
    Men erfarenheter är bara en liten del av det.

Hur skiljer sig ?undervisningen? från 80-90 talet mot dagens ?information? egentligen? Det är ju fortfarande samma skitsnack.

? för det som är sant för en människa behöver ju inte vara det för alla.?
    Kunde inte ha utryckt det bättre själv. Om vissa slutar utgå ifrån sin närmsta krets eller det dom har sett och vidgar sin vy lite så slipper man förmodligen tjafs trådar som denna.
  • Agitator
    Knytt1 skrev 2008-08-08 15:10:55 följande:
    Info finns på polisens hemsida under rubriken "Brott", sen får man klicka sig fram.
    Hörde en bra line för ganska länge sen.
    ?fråga polisen om droger är väl likvärdigt med att fråga KKK om mänskliga rättigheter??
    Polisens enda uppgift är att fortsätta sin lilla krigsföring mot alla illegala substanser, du förväntar dig väl inte att hitta objektiv information på deras hemsida vad?
    Dom bedriver inte forskning, dom är inte till att sprida information, dom tar bara order uppifrån och den stående ordern sen några decennier är att droger är ?dåliga? och ska stoppas till varje pris.
    Oavsett hur mycket det kostar eller hur ?bra? det funkar.
  • Knytt1

Kom att tänka på en kul grej apropå absolut ingenting, hörde nämligen en bra line för ett tag sen: "fråga en knarkare om droger är väl likvärdigt med att fråga KKK om mänskliga rättigheter?"

• Knytt1
    Knytt1 skrev 2008-08-08 15:22:02 följande:
    Kom att tänka på en kul grej apropå absolut ingenting, hörde nämligen en bra line för ett tag sen: "fråga en knarkare om droger är väl likvärdigt med att fråga KKK om mänskliga rättigheter?"
    ...lika meningslöst
  • Agitator
    Knytt1 skrev 2008-08-08 15:22:02 följande:
    Bra nivå du håller, Klagade inte du på tramsiga inlägg igår?

Nåja, förväntar du dig verkligen objektiv information från dom vars enda uppgift är att stoppa det?
    Eftersom dom bara ska stoppa det så kan dom väl inte skriva nått som skulle ?locka? folk eller komma med proportionerligt information.
    En kort lista av eventuella biverkningar hur långsökta eller osannolika dom är, är allt man hittar där, långt ifrån tillräckligt för att bilda sig en uppfattning om vad det egentligen handlar om.
  • Knytt1
    Agitator skrev 2008-08-08 15:36:10 följande:
    Bra nivå du håller, Klagade inte du på tramsiga inlägg igår?Nåja, förväntar du dig verkligen objektiv information från dom vars enda uppgift är att stoppa det?Eftersom dom bara ska stoppa det så kan dom väl inte skriva nått som skulle ?locka? folk eller komma med proportionerligt information.En kort lista av eventuella biverkningar hur långsökta eller osannolika dom är, är allt man hittar där, långt ifrån tillräckligt för att bilda sig en uppfattning om vad det egentligen handlar om.
    Jag förstår inte? Jag bara citerade en kul grej jag hörde! Om du tyckte att det var tramsigt ber jag jättemycket om ursäkt! Men inte till dig utan till TS!
  • Whitee

jag satt i vänt rummet hos tandläkaren en gång och från ingenstanns kom de 3 vita spindlar stora som en femma inklusive benen, som klöp upp på mina ben, jag slog av dom i panik o såfort dom slått i golvet försvann dom. fick höra av min flickvänn precis att det hängt vita spindlar i hennes tak igår kväll, hon slog 4 av dem, men liken va borta när hon lyffte på flugsmällan. någon som kan säga att detta e hyffsat vanligt med att spindlarna e vita? menar bara att de finns inte vita spindlar i sverige?!

Svar på tråden Hashrökning...