Nisseblubb skrev 2008-08-07 14:17:49 följande:
@unclaf:Jag har också läst om teorin om att haschpsykoserna bara är en indirekt effekt av att personer med latenta psykiska störningar dras mer till droger än andra. Det kanske ligger något i det, jävligt svårt att bevisa dock :)Och alla som röker hasch har börjat med alkohol, börjat med mjölk osv. Det är svårt att hävda att hasch leder till tyngre missbruk. Jag skulle snarare säga att det är laglösheten som leder till tyngre missbruk
Ja det är naturlgitvis ganska omöjligt att redogöra exakt för vad det är som får "vågskålen att tippa över" när det går åt fanders för någon. Däremot så känns det ju inte helt otippat att exempelvis missbruk (även i "lägre grad" om det finns nåt sånt..) av alkohol, hasch el dylikt skulle kunna vara bidragande orsaker. Om bröstmjölk kan räknas som en länk i kedjan låter jag vara osagt... :)
Jag tycker även att bruket av alkohol bland unga människor är mkt oroande, så det är inte så att det endast är de illegala drogerna som jag vänder mig emot. Däermot så tror jag inte att det är en lösning på problemet att legalisera knark, önskar att jag hade en snabbfix av frågan ;).
De läkare (varav ett par bedrivit forskning i frågan) jag mött antingen via avhandlingar eller "live" samt andra erfarenheter framförallt yrkesmässigt gör att jag känner mig ganska "stabil" i min åsikt att hasch är skit som man gör bäst att hålla sig ifrån. Men jag vet ju att det finns många människor som inte håller med mig i frågan och det kan jag respektera. Dock är jag så"kärringaktig" att jag aldrig skulle acceptera att tex mitt barns far rökte hasch (lika lite som det för mig hade varit ok att han rökte vanliga cigg) eller tog hand om henne när han är påverkad av alkohol. Det finns allt för många risker med cigggaretter, alkohol eller andra draoger i samband med barn för att jag skulle se det som harmlöst.
Tyvär är det ju så att missbruk av alkohol och narkotika inte bara drabbar den enskilde, utan även omgivningen. Jag kan inte riktigt försåt VARFÖR det är så viktigt för de som brukar hasch som en liten "partygrej" att göra detta. Men jag tillhör å andra sidan de som inte heller ser mening med att supa sig full på förfesten :).