• Anonym (Orolig...)

Hashrökning...

Hur märker man om någon röker hash? Vad ska man vara uppmärksam på? Hur ser hash ut och vad använder man när det röks?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-05 22:25
    Vad är förresten skillnaden på hash och mariujana? Hur farligt är det egentligen om man jämför med alkohol och vanlig tobak?

• Svar på tråden Hashrökning...
  • Nisseblubb
    unclaf skrev 2008-08-07 14:07:50 följande:
    Det där med "haschpsykos" exempelvis är ju en ganska omdebatterad fråga. Vissa hävdar att det inte existerar, andra hävdar att de själva upplevt det.En av de föreläsare jag pratar om menade att han under en sådan "psykos" slog sin mamam sönder och samman. Vidare hävdade läkaren som fanns med vid tillfället att bkraftiga biverkningar kan uppkomma även om man bara brukar drogen vid enstaka tillfällen.Därmed inte sagt att alla som rökt på nån gång kommer slå ihjäl sim morsa...en intressant fråga detta och svaren är inte enkla eller självklara alltid
    Vad jag vet så är forskningen totalt oenig i frågan om huruvida haschpsykoserna existerar, huruvida de är direkt orsakade av hasch eller triggas latenta psykiska problem av det.
  • lokisse

men att ha dessa sma pipor ärju lite status i vissa kretsar det behöver inte betyda att han röker jämt och ständigt ... han har kanske provat eller tillochmed gjör det till fests... bara för att man har vinglas hemma är man ju inte alkis

flawless skrev 2008-08-07 14:03:48 följande:
    japp..de e nog ett tecken på att han röker, annars har man inte små pipor hemma.Lycka till, e inte roligt.
  • Anonym
    Nisseblubb skrev 2008-08-07 14:05:53 följande:
    Anonym skrev 2008-08-07 14:04:47 följande:
    Statistik tack. Hur stor är risken att få en psykos som är direkt orsakad av THC om du röker en spliff i veckan i 5 år?
    ge fakta på motsatsen! Jag har gett TS en del av den verklighet som haschrökning kan medföra! Har ingen statistik, behöver jag inte! Det du gör är bara att såra...
  • Nisseblubb
    unclaf skrev 2008-08-07 14:09:35 följande:
    därom tvistar de lärde ;) och mina erfarenheter (inte personliga i form av att jag själv rökt, men de jag redogjort för innan) säger nåt annat, men som sagt, livet är inte svart eller vitt!
    Jag resonerar som så att med tanke på den enorma mängd människor som brukar THC, bland annat i medicinskt syfte, och om man räknar in hur mycket biverkningar man hittat med till exempel Opium, så är det logiskt att hade det funnits klara biverkningar med THC så hade man hittat dem vid det här laget.
  • Nisseblubb
    Anonym skrev 2008-08-07 14:10:09 följande:
    ge fakta på motsatsen! Jag har gett TS en del av den verklighet som haschrökning kan medföra! Har ingen statistik, behöver jag inte! Det du gör är bara att såra...
    Det är du som hävdar att hasch ger psykoser, då ligger bevisbördan på dig. Att säga att EN person i din omedelbara närhet har drabbats av något är totalt värdelös information i det här sammanhanget eftersom det inte säger något alls
  • Nisseblubb

Hur vet du förresten att det var hasch som gav din mamma en psykos?

• unclaf
    Nisseblubb skrev 2008-08-07 14:09:09 följande:
    Vad jag vet så är forskningen totalt oenig i frågan om huruvida haschpsykoserna existerar, huruvida de är direkt orsakade av hasch eller triggas latenta psykiska problem av det.
    ja, också som jag förstått det så är man inte enig i frågan, men faktum kvarstår att tex den person jag refererar till upplevde att han just hamnade i en sådan psykos. Bla såg han spindlar som kröp ur väggarna osv innan han bankade skiten ur morsan...

sen så kan det naturligtvis vara på det viset att haschet "bara" var en bidragande orsak, men det kvittar nog för de drabbade eftersom han kände sig övertygad om att detta inte hänt om det inte var för att han fast i ett missbruk.

Men visst, det finns även alkoholister som beters sig som skit pga sitt missbruk. Men det gör enligt min mening inte haschrökning mer rätt.

Personligen är jag mer rädd för narkomaner som jag träffar på stan eftersom de ofta är mer opålitliga jämfört med a-lagarna på torget. Blev tex hotad emd kniv vid ett tillfälle när jag lugnt satt på spårvagnen på väg hem. Nu hörde det sista kanske inte hit, försåt att fu inte pratar om tunga narkomaner i dina inlägg. Däremot har allt sin början, och jag tvivlar på att nån narkoman börjat sin karriär dag 1 med att skjuta heroin på plattan.
  • Anonym
    Nisseblubb skrev 2008-08-07 14:12:38 följande:
    Det är du som hävdar att hasch ger psykoser, då ligger bevisbördan på dig. Att säga att EN person i din omedelbara närhet har drabbats av något är totalt värdelös information i det här sammanhanget eftersom det inte säger något alls
    men lägg ner! ...har skrivit att det KAN medföra psykos, inte att det ALLTID gör det!
  • Nisseblubb

@unclaf:

Jag har också läst om teorin om att haschpsykoserna bara är en indirekt effekt av att personer med latenta psykiska störningar dras mer till droger än andra. Det kanske ligger något i det, jävligt svårt att bevisa dock :)

Däremot har allt sin början, och jag tvivlar på att nån narkoman börjat sin karriär dag 1 med att skjuta heroin på plattan.
    Och alla som röker hasch har börjat med alkohol, börjat med mjölk osv. Det är svårt att hävda att hasch leder till tyngre missbruk. Jag skulle snarare säga att det är laglösheten som leder till tyngre missbruk
  • Nisseblubb
    Anonym skrev 2008-08-07 14:16:06 följande:
    men lägg ner! ...har skrivit att det KAN medföra psykos, inte att det ALLTID gör det!
    Ja, och du KAN få en hjärnblödning av alvedon
Svar på tråden Hashrökning...